Schaken tegen mij.

  • 2 June 2020
  • 4 reacties
  • 82 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hallo, ik weet niet of mensen hier goed kunnen schaken, maar laten we tegen elkaar spelen, dit kan simpel via tekst (via coordinaten en speciferen welk stuk waar naartoe gaat) maar als het te moeilijk wordt kan ik fotos van de positie toevoegen. Ik begin:

1. E4


4 reacties

oh damn dit is some next lvl nerd shit maar sorry ik heb niet genoeg ruimtelijk inzicht om te schaken met coordinaten enzo ik kan het wel goed, maar alleen face to face met een bord snappie

trouwens je zegt zelf speciferen welk stuk dus je meot je wel aan je eigen regels houden he

 

trouwens je zegt zelf speciferen welk stuk dus je meot je wel aan je eigen regels houden he

 

Klopt, maar in de eerste zet is het onmogelijk met een ander stuk e4 te spelen. Bovendien worden met pionnen niet aan gegeven welk stuk het is.

Stel ik speel Nc3 dan is N Knight naar rij c hokje 3. Stel de 1e rij is volledig vrij behalve je torens, dan kan je nog specifieker zijn met welke toren je beweegt. Bijvoorbeeld Rae1 betekent Rook rang a naar e1. Je kan in dezelfde positie Rhe1 spelen wat Rook rang h naar e1 is snappie?

Bovendien heb je nog wat andere symbolen die gebruikt worden in notulaties. Bijv: 1. e4 d5 2. exd5.

exd5 betekent dat de pion van rang e captures (x) pion op d5. Ook heb je nog +die gebruikt wordt als een zet met schaak komt, of # als het schaakmat is.

Hoop dat je het een beetje snapt, maar er zullen vast hele wikipedia paginas hierover zijn.

 

Hi Gastgebruiker,

 

je hebt het goed uitgelegd, zelfs ik snap ‘t. En ik kan helemaal niet schaken :joy:

Eigenlijk is het net zo simpel als ‘stiften’ :thinking:

Oh, ken je dat niet. Kijk dan ff onderstaande video, dan wordt alles wel duidelijk:

https://www.youtube.com/watch?v=hZBHkJFcYII de uitleg van het stiften begint ongeveer bij 5.45 min

 

@Hekje 

Als je allebei een schaakbord hebt staan, kun je toch steeds alle zetten, ook die van je tegenstander doen op jouw schaakbord en dan kun je gewoon zien wat je doet. Moet je alleen de coördinaten of hoe heet dat van de schaakvelden weten of met stickertjes op je bord aangeven.

Hieronder heb je nog iets van uitleg:

https://www.schaakzone.nl/schaken-voor-beginners/noteren-bij-schaken.php

Ik zag wel dat @Gastgebruiker  Engelse afkortingen gebruikt voor de schaakstukken, maar dat kun je van tevoren ff afspreken en dan komt het wel goed.

Btw er is vast ook wel een digitaal schaakbord op internet, maar dat weet ik niet. Misschien heeft de T.O. wel een goeie site.

 

Veel plezier met alles…..:relaxed:

 

Groetjes,

M&M’s

Reageer