Vraag

konijn

  • 8 June 2020
  • 7 reacties
  • 79 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hallo 

Ik heb een vraag over konijnen

( ik weet niet of jullie het weten maar je kan altijd proberen)

Kijk ik wil een hangoor konijn fokken . Míjn mannetjes konijnen is 4 jaar oud ongeveer en we doen er een vrouwtjes hangoorkonijn erbij van nog niet eens 1 jaar oud . Kunnen ze nog wel fokken 

Groetjesss


7 reacties

Hey Elina28

 

Volgens het internet zijn konijnen vruchtbaar vanaf dat ze drie tot vijf maanden oud zijn. Echter wordt op die leeftijd een zwangerschap afgeraden, aangezien het konijn dan nog erg klein is. Vanaf dat je konijn een half jaar oud is, kan ze veilig gedekt worden. Ik vermoed dan ook dat jullie mannelijke konijn nog vruchtbaar zal zijn. 

 

Wil je echt wel konijnenjongen? Er zijn namelijk al zo veel lieve konijntjes ter adoptie in het asiel. Die dieren zoeken een fijn thuis. Als je ervoor zorgt dat er extra konijnen op de wereld worden gezet, zorg je er zeg maar indirect voor dat konijntjes, onder andere uit het asiel, geen kans meer tot een fijn thuis krijgen. 

 

Gr. Kenshin

Dus je bedoelt te zeggen dat het wel kan maar dat er al genoeg baby konijntjes zijn in een asiel ? 

Opzich is dat ook wel een leuk idee maar ja het lijkt me gewoon zo leuk dat je op een dag wakker word en dan zie je die baby konijntjes snap je wat ik bedoel?

Ik snap jou ook wel hoor 

Groetjes 

hoihoi

Ik raad het sterk af om '’zomaar'’ konijntjes te gaan fokken. Wat wil je met die konijntjes gaan doen? Hoe wil je er voor zorgen? Wat als het niet goed gaat tijdens de bevalling van je konijn? Wat als de moeder niet genoeg melk heeft? Konijnen fokken is niet makkelijk en ik zou het zeker afraden om zomaar te doen. 
En zeker als je geen ervaring hebt. Ik zou het zeker overleggen met je ouders. Want het is best lastig om voor al die baby konijntjes een huisje te vinden. En ja, er zijn al genoeg baby konijntjes in het asiel. Ik snap dat het je leuk lijkt om wakker te worden en dat er baby konijntjes zijn, maar dat is niet hoe het in de realiteit werkt. Je moet het zeker overleggen. 

Groetjes. 

Ja ik overleg wel hoor

Maar ik dacht altijd dat het zomaar die konijntjes er zijn .

Maar er komt dus veel meer bij kijken maar ik denk zelf dat ik dan wel eerst even onderzoek ga doen denk ik 

Want als die konijntjes er eenmaal zijn dan weet ik ook wel dat ik ze in een mooi groot hok doe en verzorg net als mijn konijn van nu dus dat is niet zo probleem . Maar het KAN dus wel?

Groetjes

Ik denk dat het wel zou kunnen. Maar het is natuurlijk niet zonder risico. Er kan een hoop misgaan. Omdat het mannelijke konijn al veel ouder is, kan hij zichzelf verwonden. Ook is de kans groot dat ze ruzie krijgen of dat het gewoon niet lukt. 

Je MOET het eerst met je ouders overleggen. Want stel je voor dat er iets mis gaat. Je moet je er eerst in verdiepen. Ook zal je je moeten afvragen waar je de kleintjes gaat laten als ze groot zijn. Kleine konijntjes verzorg je dus echt NIET gewoon als je konijn, dus dat is wel een probleem. Ze zullen naar de dierenarts moeten om gecheckt te worden en ze zullen speciaal voedsel nodig hebben. Als het goed is zou je nu al een hok moeten hebben van 100cm bij 50cm, maar met baby konijntjes moet dat natuurlijk groter zijn. 

En die konijntjes zijn er echt niet zomaar. Zo een bevalling kan uren duren en je zult waarschijnlijk ook wel moeten helpen (schoonmaken, warmtelamp, afdrogen).

Dus denk er goed overna!

groetjes 

Ja nu breng je me wel aan het twijfelen ik denk nu toch misschien om een konijn  te soort van adopteren bij een asiel . Maar als je bijvoorbeeld alleen gezelschap wilt voor mijn mannetjes konijn welk geslacht zou het beste zijn? 

Groetjes 

Hoi,

Je kan bij het dierenasiel op afspraak komen, met je konijn, en hem daar laten '’daten'’ met anderen. Het maakt niet uit met welk geslacht (een match is een match). Maar als het zou gaat om een vrouwtje, zou er wel een van de 2 gecastreerd/gesteriliseerd moeten worden.

Het is heel goed van je dat je overweegt een konijntje uit het asiel te halen. Er is namelijk op dit moment een enorm overschot aan asieldieren in Nederland. En op deze manier geef je een diertje een 2de kans. Als ik jouw was zou ik een mailtje sturen naar het dierenasiel.

Groetjes

Reageer