Skip to main content

Ik schrik altijd als ik mijn eigen stem hoor door luidsprekers. Wat heb ik toch een plat Rotterdams accent zeg terwijl ik dat bij normaal praten niet eens merk. Ook kwa toonhoogte, dacht ik dat ik nog een hoge kinderstem had voor mijn gevoel, als ik mezelf hoor door luidsprekers, hoor ik weldegenlijk een normale mannenstem. Wie heeft er nou een verklaring voor dat mijn stem totaal anders klinkt door de luidsprekers dan in het echt? Het effect is helemaal erg als ik mezelf terughoor na een opname (dus zonder dat ik mezelf rechtstreeks door de speakers hoor).

Enne nog een leuke vraag: Gebruiken jullie weleens een microfoon?

Hai hai!

Dat je eigen stem anders klinkt op opname heeft te maken met de bepaalde trillingen die jij voelt als je praat. Daardoor vormt jouw stem zich anders in jouw hoofd. Die trilling horen andere mensen of microfoons niet, als je die dus terug afspeelt hoor je een rare stem. Die stem is trouwens wel wat anderen horen! 

En ja, ik gebruik wel eens een microfoon

Groetjes!

Ah dat is op zich wel logisch. Thanks!

Ik doe sinds kort het omroepen bij mijn voetbalclub en roep soms live om en soms gebruik ik opgenomen berichten. Als ik gewoon live in de microfoon praat hoor ik wel dat m’n stem versterkt door de luidsprekers komt, maar klinkt het niet zo gek. Als ik een opname van mezelf door diezelfde luidsprekers hoor klinkt dat wel heel anders. Hoe komt dat dan? Het zijn dezelfde microfoon en luidsprekers.

Waarvoor gebruik jij een microfoon Stef?

Reageer