Vraag

ik wil een boek schrijven


  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi,

Het gaat niet zo goed met mij dus zocht ik iets wat mij blij maakt. Een boek schrijven! Ik ben al aan de voorbereiding begonnen. Ik heb de karakters al bedacht, Waar het verhaal vooral over gaat enzo. Ik ben nog steeds bezig met de voorbereidingen maar het lukt al best goed:). Maar heeft iemand misschien tips ofzo om een boek te schrijven? En is 12 jaar te jong om een boek te schrijven? Hoeveel bladzijde is normaal voor een boek? Enzovoorts. En kan je een boek laten uitgeven als je 12 bent? Of neemt niemand je dan serieus. Ik hoop dat jullie tips/ervaringen enzovoort hebben:))

Dank jullie wel voor het lezen!!:DD

- annoniem_meisje


6 reacties

Wat leuk! Waar gaat je verhaal over?

Ik schrijf dit trouwens voor de tweede keer want ik ververste de pagina per ongeluk en toen was alles weg. Ik ga proberen het zo goed mogelijk te herschrijven😅.

 

Ik denk niet dat leeftijd echt iets uitmaakt als jij een goed manuscript opstuurt. Maar voor iedere schrijver is het nog maar afwachten of je verhaal gepubliceerd wordt hoor, maar als jij met een knaller van een boek komt, zal het hun een worst wezen hoe oud je bent. Misschien is het juist wel goed voor de marketing en verkoop. Als zij het een goed boek vinden en denken er geld aan te kunnen verdienen, zullen ze het ongetwijfeld uitgeven.

 

Hoe lang een verhaal is (/moet zijn) hangt er maar net vanaf. Je hebt bijvoorbeeld ook een genre ‘korte verhalen'. Dit gaat dan over een verhaal tussen de 2.000 en 15.000 woorden (4 en 40 bladzijdes). Maar dit is natuurlijk niet echt een boek. Dit wordt dan vaak in een verhalenbundel uitgegeven. Alles langer dan 15.000 woorden wordt doorgaans een novelle genoemd. Maar het gemiddelde van een kinderboek zal rond de 100 bladzijdes (35.000 woorden) liggen en volwassenen boeken rond de 200+.

Maar ik zou een aantal woorden of pagina's zeker niet het doel maken. Ik zou gewoon lekker beginnen met ongeremd schrijven, maar probeer er wel op te letten dat het niet té lang maar ook niet té kort wordt. Het is niet interessant als alles wordt afgeraffeld maar ook zeker niet als het langdradig is. Hier moet je een goede balans in vinden. 

 

Een andere tip, zeker als je het serieus wilt behandelen en zelfs naar uitgevers wilt sturen: Let op de leesbaarheid. Dit is vrij breed. Let er bijvoorbeeld op dat je niet te moeilijke en goedlopende zinnen schrijft. Maar ook interpunctie (leestekens) hoort hierbij. Zorg ervoor dat je punten, komma's, uitroeptekens, vraagtekens, dubbele punten, aanhalingstekens, etc. goed gebruikt. Maar denk ook aan het creëren van alinea's (door middel van een enter of witregel). Dit alles komt de leesbaarheid van je verhaal zeker ten goede. En het beste kun je hier meteen goed op letten anders moet je dat allemaal nog doen als je het af hebt.

Daarnaast moet je proberen een duidelijk perspectief te kiezen. Anders wordt het snel verwarrend. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor het schrijven in de 1e persoon. Dit betekent het ‘ik-perspectief’, je beleft het verhaal als lezer echt door de ogen van het karakter. Als je bijvoorbeeld veel over de gedachten, emoties en interpretaties van het karakter wilt schrijven, kan dit goed werken. De andere optie is de 3e persoon. Dit betekent het ‘hij-perspectief’. Dit is iets breder en objectiever omdat je het verhaal ‘van buitenaf meemaakt’. Je kunt hier ook gebruik maken van een alwetende verteller. Zo kan je de emoties en gedachten van alle karakters beschrijven. Je kunt de 1e persoon een beetje vergelijken met een GoPro op je hoofd, je beleefd het verhaal alsof je er zelf aan deelneemt. De 3e persoon is meer een helikopter view van het geheel.

De 2e persoon bestaat ook nog, dat is het jij/jullie perspectief, maar dit is heel ongebruikelijk. Ik heb het nog nooit gezien en het lijkt me ook bijzonder lastig om daar een verhaal omheen te bouwen.

Het is aan jou om te bepalen welk perspectief het beste bij jouw schrijfstijl en verhaal past. Het perspectief geeft echt vorm aan je verhaal. Met een ander perspectief wordt het  zo een heel ander boek. Maar wat je ook kiest, probeer het wel duidelijk te houden. Je kan er best mee spelen, door bijvoorbeeld te wisselen van perspectief, maar probeer het wel enigszins overzichtelijk te houden.  Je kunt bijvoorbeeld een hoofstuk schrijven met een ander ‘hoofdkarakter’. Dit kan zijn een andere ik-persoon maar je kunt in de 3e persoon ook tijdelijk iemand anders volgen. Dan hangt de helikopter even boven een ander persoon om zo het verhaal (van zijn kant) in beeld te brengen, zeg maar.

Ook kun je een beetje spelen met welke informatie je geeft. Probeer niet alles in een keer te vertellen en weg te geven. Maak de lezer nieuwsgierig. Bij de 1e persoon, weet de lezer vaak evenveel als de hoofdpersoon. Bij de 3e persoon heeft de lezer vaak een informatievoorsprong op de karakters omdat je het verhaal uit meerdere standpunten te zien krijgt. Probeer een beetje te spelen met de informatie die je geeft en welke nog niet. “Wie weet wat?” Zo kan iets bijvoorbeeld overduidelijk zijn voor de lezer maar heeft een karakter nog geen idee.

 

Ook moet je er continu goed om denken in welke tijdsvorm je schrijft. Van te voren moet je een keuze maken tussen verleden tijd of tegenwoordige tijd. Ofwel, schrijf je alsof het in het nu gebeurt of dat het al gebeurt is. Als je dat door elkaar heen gaat halen wordt het rommelig, onoverzichtelijk en onduidelijk.

Voorbeeld tegenwoordige tijd: “Hij fietst snel terug naar huis over het donkere paadje. Na 5 minuten komt hij een man tegen.”

Voorbeeld verleden tijd: “Hij fietste snel terug naar huis over het donkere paadje. Na 5 minuten kwam hij een man tegen.”

Voorbeeld van mix-up: “Hij fietste snel terug naar huis over het donkere paadje. Na 5 minuten komt hij een man tegen.”  Als dit continu door het hele boek gebeurt, wordt het heel onduidelijk en vervelend te lezen. Zeker als het in dezelfde zin gebeurt. Dus probeer er echt eentje te kiezen en erop te letten dat het niet door elkaar gaat lopen. Dit betekent niet dat je per se heel recht-toe-recht-aan hoeft te zijn met de tijdsvorm. Je kunt gerust een beetje spelen met de tijd. Denk bijvoorbeeld aan flashbacks of flashforwards, tijdssprongen, versnelling of vertragingen, etc. Ook kun je een beetje met de chronologie spelen als je dat wilt en als dat bij je verhaal past. Zo begint een detective bijvoorbeeld vaak met het feit dat er een misdrijf is gepleegd, daarna onderzoek etc. en aan het einde van het verhaal komt past een reconstructie van de daad. Zo wordt hetgeen wat dus als eerste is gebeurt pas aan het einde bekend gemaakt en verteld. Maar draaien aan de chronologie moet maar net bij je verhaal passen.

 

Zorg ervoor dat je zelf een goed idee hebt van de opbouw die je wilt aanbrengen in je verhaal. Maak aan het begin bijvoorbeeld een bouwplan, dat helpt je misschien met wat structuur aanbrengen in het verhaal. Je kan daar natuurlijk zoveel van afwijken als je wilt, maar het helpt wellicht iets. Denk eens na over hoe je het verhaal wilt beginnen en wat het uiteindelijke plot of ontknoping is. Dan kan je erover gaan nadenken hoe je de rest van het verhaal daaromheen gaat bouwen. Zorg in ieder geval dat je een beetje een idee hebt van hoe je wilt dat je verhaal gaat lopen. Anders begin je met schrijven zonder dat je weet waar je uit wilt komen. 

Maar dat is ook een beetje een kwestie van stijl en smaak denk ik. Ik heb voor school boeken moeten lezen waarvan ik dacht dat de schrijver ook gwn zomaar is gaan schrijven zonder énig plot in gedachte. Ik vond dat heel frustrerend omdat ik vond dat het boek uiteindelijk helemaal nergens over ging en nergens naartoe leidde, maar blijkbaar waren anderen er erg positief over. Dat verhaal bleek uiteindelijk verfilmd te zijn en de auteur had zelfs een Pulitzerprijs gewonnen. 

Dus mijn mening is ook niet alles😂. Doe lekker wat jij leuk vindt. Als je lekker vrij wilt schrijven, moet je dat natuurlijk lekker doen. 

 

 

Jeetje wat is dit een ontiegelijk lange tekst geworden. Sorry daarvoor, blijkbaar kon het niet korter😅. Ik hoop dat je er iets aan hebt. 

 

Groetjess

Reputatie 3
Badge +1

12 jaar is zeker niet te jong. Je bent zeker 1 jaar of 2 jaar bezig.  Dan ben je al 13/14

Als een boek schrijven je blij maakt dan vind ik een hele goed idee. Maar dan moet je niet snel opgeven.  Ik heb al opgegeven na dat ik de ingewikkelde tekst van @xLisa gelezen had. 

Een boek heeft ongeveer 100 bladzijden.  Een volwassen boek rond 200 bladzijden. Een boek schrijven is echt moeilijk.  Soms heb je geen idee meer wat je moet schrijven.  Het kan ook frustrerend worden als iets niet goed lukt.  

 

Ik duim voor je . Ik weet dat je het kunt. 

Crazygirl_ 

Reputatie 2
Badge

(Onnodige quotes verwijderd)

heyy ik ben 13 dus te jong nee zeker niet maar wet leuk dat je een boek gaat schijven over enzo

als je een boek gaat schijven schijf het dan op wattpad daar kunnen andere mensen ook jou verhaal lezen ik doe dat nu zelf ook  ly xx mettie 

 

(Bericht aangepast in verband met forumregel 7: Het uitwisselen van contactgegevens is niet toegestaan.)

Reputatie 3
Badge +1

Misschien kan je hier oefenen 

https://forum.kindertelefoon.nl/topic/show?tid=66071&fid=135

 

Crazy girl_ 

Hoii iedereen,

@xLisa : wow! Echt bedankt!!! Jou tekst helpt mij echt. Ik ga zeker op die dingen letten nu ik het weet:). Echt heel heel heel heel heel erg bedankt! 

@Crazygirl_ : dank je wel!!:))) 

@mettie_help : bedankt voor de tip van die website! Ik heb net even een account aangemaakt maar ik weet nog niet of ik er ook echt iets mee ga doen. Ik heb eigenlijk wat vragen erover. Wat zijn die soort muntjes? Moet je toestemming hebben van je ouders? (Ik ga het ze sowieso vragen maar toch). En wat gebeurt er als je er een boek op zet? Krijg je dan reacties van mensen die het lezen? Of zet je het er steeds een stukje van je verhaal op? En moeten mensen er dan voor betalen? 

Sorry voor al die vragen😅 

Heel erg bedankt allemaal!!! 

- annoniem_meisjs

Reputatie 2
Badge

Onnodige quote verwijderd

hoi hoi wattpad is een side en je kunt er steeds  "hoofdstukken" op zetten je kunt zelf weten hoelang maar de meesten zijn tussen de 800 en 2000 worden  

 

ik heb niet echt toesteming gekregen maar mijn ouders weten er wel vanaf en ze vinden het goed ze zijn blij dat  ik schijf en lees op wattpad 

je kunt kladbladen maaken en het deel echt plaatsen  ( als je hem hebt geplaats kun je altijd nog verwijderen of aanpassen ) als je hem hebt geplaatst kunnen mensen het over de hele wereld lezen als je hem in het nederlands schijft zijn de meeste lezers uit nederland belgie enz  en ja ze kunnen reageeren maar dat word net zo als hier nagekeken  

mensen hoefen er niet voor te betalen 

 

 

xxx mettie ly 

als je meer vragen hebt stel het dan maar 

Reageer