Skip to main content

heey k zing zelf soms gwn omda k et leuk vind butttt kweetni voor me zelf klinkt het super goed maar durf het niet aan andere te laten horen want ik denk dan dat ze me uitlachen omdat zij me stem natuurlijk heel anders horen maar toch wil ik het buttt how..hoe moet ik dit oplossen plsss reageer someone🤞🏼🥺

Hoi Sadpersoontjeh,

ik kan nu natuurlijk zeggen dat je je niks moet aantrekken van wat anderen van je denken. Dat je gewoon plezier moet hebben in wat je doet. Dat is ook wel zo, maar het kan heel moeilijk zijn.

Ik hou ook best van zingen, en voor mijzelf klinkt het ook best goed. Een tijdje geleden zat ik met hetzelfde probleem. Namelijk dat ik niet durfde te zingen als anderen er bij waren. Je kan dit oplossen door steeds een stapje op te bouwen. Je kan bijvoorbeeld beginnen met zingen voor je gezin. Als je eerst alleen zong als er niemand was, kan je nu zingen als je alleen op je kamer zit. Dan zing je eigenlijk wel dat mensen je horen maar het dringt niet echt door.

Op den duur merk je dat je vanzelf al wat losser wordt. Je kan wat vaker zomaar een liedje zingen dat in je hoofd zit. Of lekker hard meeblèren op muziek. Dan durf je al voor je eigen gezin te zingen. De volgende stap is dat je voor je vrienden durft te zingen. 

Bij mij ging het perongeluk. Ik zat in een zoom met vrienden en had een liedje in mijn hoofd. Plotseling was ik gewoon aan het zingen. Mijn vrienden werkten door, keken even op, meer niet. Ik zong niet heel hard, meer voor mezelf, maar wel duidelijk hoorbaar. Sindsdien zing ik wel vaker, en mijn vrienden zijn er aan gewend. Je moet gewoon durven, en op den duur gaat het vanzelf.

En dan kan je natuurlijk ook nog proberen om voor mensen te zingen waar je minder close mee bent. Dat is vaak het lastigst (vind ik), want je kent de mensen vaak niet goed genoeg om te weten wat hun reactie is. Vaak geeft het steun als je met mensen bent met wie je vertrouwd bent. Mensen in een groep of met vrienden zetten vaker een grote mond op. Ze voelen zich niet alleen. Dus je kan bijvoorbeeld als je op school of ergens anders bent met je vrienden of voor je vrienden gaan zingen. Anderen horen het ook, maar voor je gevoel niet. En later als het gewend is, voelt het niet meer zo eng.

Hopelijk heb ik je zo een beetje geholpen. Zet m op!

 

Groetjes,

Paardebloem


 
(onnodige quote verwijderd)

Thanks voor je reactie je hebt me echt geholpen🙏🏻🙏🏻🙂


Hey daar sadpersoontjeh,

Zo te horen ben je niet zo zeker over hoe je zingt, dat is bij vele mensen normaal. Je kan altijd eens zingen en je stem opnemen met een voice-recorder of camera en dan daarne eens zelf luisteren. Vroeger was ik ook altijd niet zo zeker of ik goed kon zingen, ik zong wel graag mee met nummers die ik leuk vind/vond. Op school of op kamp waren er wel eens opdrachten waarbij je moest zingen, wanneer ik zong zijden klasgenoooten/kampgenooten dat ik mooi gezongen had dus dat gaf mij best wel wat meer zelfvertrouwen op het vlak van zingen. Dus als je niet altijd zeker bent of je goed kan zingen kan je altijd eens bij vertrouwde mensen ofzo zingen of je zang eens opnemen. 

Ik hoop in iedergeval dat je niet stopt met zingen.

Doei.

 

 


Reageer