Vraag

Hoe ga ik om met het langzaam verliezen van vriendschappen?

  • 17 August 2020
  • 2 reacties
  • 73 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik heb een nieuwe klas gekregen en ga nu naar havo 4. Mijn vriendengroep is compleet verspreid over de 5 havo klassen en 10+ klusters. Bij een van mijn vrienden die ik het langste ken zit ik nergens bij in de klas of kluster. Ook merk ik dat hij de laatste tijd minder met de vrienden groep omgaat (overingens nog wel wat met mij maar ook niet heel veel). Nu ben ik bang dat het contact al gauw verwaterd. Ik ben een persoon die veel waarde hecht aan vrienden (zeker als ik ze al langer ken en we veel meegemaakt hebben) ook ben ik iemand die eigenlijk met iedereen bevriend wil blijven ookal kan dit soms niet. Ik heb in het verleden best wel wat goede vrienden verloren waar ik mee opgegroeid ben. Hier heb ik het een tijdje moeilijk meegehad. Hierdoor denk ik dat ik een soort van "trauma" heb opgelopen waardoor ik eigenlijk niemand wil kwijtraken. Heeft iemand tips hoe ik met het langzaam verliezen van goede/lange vriendschappen om kan gaan. Of hoe ik kan voorkomen dat een vriendschap verwaterd?

Bedankt voor het nemen van je tijd voor het lezen van dit verhaal 😊


2 reacties

Heyy

Dat voorkomen is moeilijk. Jullie zijn beide in de puberteit wat betekent dat jullie beiden aan het veranderen zijn. Zowel fysiek als mentaal. Daardoor vergaan er nu eenmaal vriendschappen. Tijdens je puberteit wordt je voor een stukje een nieuw persoon.

Hoe je daarmee om kunt gaan is heel wat moeilijker. Echt tips en tricks weet ik niet, sorry. Ik weet wel dat met verloop van tijd dat soort dingen slijten. In het begin denk je daar vaak aan, maar op een duur moet je accepteren dat die persoon er dan niet echt meer is. Dat went wel na een tijdje hoor.

Groetjs

 

Ik heb hetzelfde meegemaakt. Ik ging naar een andere school, een andere vriendin naar het mbo en de laatste bleef op de school waar we eerst met z'n drieën zaten. Dit was, en is nog steeds, heel lastig. Vooral omdat de derde vriendin in de oude klas bleef, en ook meer met anderen uit de klas ging, en minder met ons, omdat ze wist dat wij weggingen. Dit deed heel veel pijn omdat je er bij bent. Wat ik heb gedaan is voorgesteld om 1x in de week te video-bellen. We kozen een dag en een tijd en houden ons daar (meestal aan). Zet een alarm zodat je het niet vergeet. Jullie zitten nog op dezelfde school, je kunt misschien in de pauzes bij elkaar gaan zitten.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

xx

Reageer