Vraag

wat gebeurd der meestal bij een eerste ongesteldheid

  • 27 July 2020
  • 1 reactie
  • 85 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

ik ben een meisje van 12 en nog niet ongesteld wel heb ik sinds mijn 9de afscheiding in mijn broek en sinds een weekje of 2 buikkrampen dus voor de meisjes onder ons wat was bij jullie eerste ongesteldheid het kenmerk

 

xoxo anoniempje


1 reactie

Hoi

 

Meestal merk je pas dat je ongesteld bent geworden wanneer je naar de wc gaat, en wat rood tot bruin gekleurd bloed opmerkt in je ondergoed, of op het wc-papier. Da’s dan even schrikken, maar vaak besef je snel dat je gewoon ongesteld geworden bent. Vanaf dat je afscheiding hebt of gewoon vanaf de leeftijd dat de kans erin zit dat je ongesteld kan worden, is het dan ook verstandig om thuis en in je tas een klein voorraadje maandverband te hebben zitten, gewoon voor het geval dat. 

 

Als je ongesteld wordt, kan het fijn zijn om dat aan iemand te vertellen. Aan een gezinslid bijvoorbeeld, of aan een vriend(in) die eventueel al ongesteld is. Op die manier kan je gesteund en geholpen worden, en hoef je hier niet op je eentje mee om te gaan. 

 

Je eerste menstruatie is bij velen heel licht. Ook is je cyclus in het begin vaak onregelmatig. Zo kan het bijvoorbeeld gebeuren dat je voor drie dagen bloed verliest, en dan twee maanden niet meer. Als de dag dat je ongesteld moet worden er volgens jou bijna aankomt, kan je trouwens een inlegkruisje (da’s een klein maandverbandje) indoen, zodat je geen vlek krijgt op je ondergoed. Krijg je toch een vlek op je ondergoed of kleding, was je die er het best uit met koud water. 

 

Gr. Kenshin

Reageer