Uit de kast komen

  • 29 April 2018
  • 4 reacties
  • 190 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Heyy allemaal!

Ik ben 16 en heb nu bijna een maand en super leuk vriendje! Meerendeel van mijn vrienden weten het al en ik ben echt super trots dat ik hem mijn vriendje kan noemen, alleen mijn ouders weten het nog niet... Elke keer moet ik liegen als ik bij hem blijf slapen of als ik naar hem toe ga. Ik ben echt bang om het hun te vertellen en heb ook echt geen idee hoe ik het hun kan gaan vertellen omdat ik iemand ben die nooit thuis iets zegt of bespreekt. Kan iemand me hier mee helpen? Alvast heel erg bedankt!

4 reacties

Hoi!

Wat leuk dat je een vriendje hebt. Je vrienden weten het, dat is fijn. Als volgende stap zou je graag je ouders inlichten.

Dit kan je op weg helpen:
https://nl.wikihow.com/Uit-de-kast-komen-als-homo-of-lesbienne

Op dit forum vind je een hoop verhalen en advies van personen die ook uit de kast willen komen of gekomen zijn. Op Youtube staan ook verhalen en tips.

Zijn je ouders accepterend? Het is voor veel mensen nog steeds spannend om uit de kast te komen. Denk je dat je ouders ok zullen reageren?

Is er in je omgeving iemand uit de kast gekomen? Zou die persoon jou kunnen steunen? Je vriendje bijvoorbeeld, is hij al uit de kast gekomen?

Wat ik komisch blijf vinden is als ik in de zoekbalk 'tips om uit de kast te komen' intik, ik allemaal aanbiedingen van kasten krijg. Misschien bedoelen ze dat als methode, en kan je voor je ouders een kast kopen, en daaruit springen (wel voorzichtig).

Groetjes
x
Het is net als een pleister
Gewoon doen
In 1 keer
Hi ojeroeno,

Er zijn dingen waarvan ik zou zeggen “Jeroen, niet doen!”

https://www.youtube.com/watch?v=Uxm_zjpfVjo

maar uit de kast komen zou ik WEL doen, want je voelt dan wel een soort last van je af vallen.

Er zijn een heleboel verschillende manieren, dus is het lastig om voor jou te bepalen welke het best bij jou past.

Voorbeelden kun je vinden via het linkje van @100Divergent11 hierboven.

Zelf ben ik samen met mijn twin uit de kast gekomen toen mama vroeg of we jongens of meisjes leuker vonden en toen hadden we gezegd “jongens”. We waren 13 toen we uit de kast kwamen. Mama had het al langer door en wij ook trouwens. Voor ons was het soort van vanzelfsprekend en er werd ook niet raar op gereageerd. Ik moet wel zeggen dat we ook een oudere broer hebben die op jongens valt en een oudere pleegbroer ook. Hij is ruim 6 jaar ouder, dus dat maakte het voor ons wel makkelijker.

Je hoeft niet per sé thuis te zijn om het te vertellen. Je kunt ook als je naar school gaat een brief(je) achterlaten en daarin vertellen dat je op jongens valt en dan kan je moeder die eerst rustig lezen en als je dan uit school komt kun je er over praten.

Je kunt ook met je vriendje thuis komen en hem voorstellen en dan wordt het ook wel duidelijk. Misschien een beetje awkward, maar voor sommigen werkt het wel.

Zelf zou ik het liever persoonlijk en alleen doen, nou ja, in mijn geval wel samen met mijn twin, maar ok.

Wat @Angovis zegt is wel waar, maar dan denk ik ook weer, das wel makkelijker gezegd als het niet over jezelf gaat.

Ik zeg ook wel eens dat iemand die pleister het best er in één keer afhaalt, maar bij mezelf durf ik dat toch niet goed te doen. Ik begrijp dat het best lastig kan zijn om uit de kast te komen, maar er mee rond blijven lopen, daar word je ook niet vrolijker van.
Bovendien wat kan er nou echt gebeuren als je voor je ouders uit de kast komt. Ik hoor vaak van jongens die uit de kast zijn gekomen thuis, dat hun vader of moeder reageert met “dat wisten we al lang” of zoiets dergelijks. Mama’s hebben daar een soort voelsprieten voor ofzo.

Conclusie: ik denk dat @Angovis wel gelijk heeft.

Gewoon een plannetje maken en “stick to the plan”, doe het gewoon en net als bij die pleister is het misschien even onaangenaam of moeilijk, maar je bent er daarna wel van verlost.

Nou, nog eentje dan, ik heb hem hier pas geleden nog ergens anders gepost.

Zet dit liedje (mega oud, misschien kennen je ouders het wel, ik hoorde m toevallig pas geleden op tv bij een onderwerp over homo’s) op, dan wordt het ook wel duidelijk, denk ik:

Diana Ross - I'm Coming Out
https://www.youtube.com/watch?v=zbYcte4ZEgQ

Chorus lyrics:
I'm coming out
I want the world to know
Got to let it show
I'm coming out
I want the world to know
I got to let it show

- begin quote

LGBT significance
"I'm Coming Out" has been regarded as an anthem for the LGBT community. The phrase "coming out" to describe one's self-disclosure of sexual orientation or gender identity had been present in the gay subculture in the early 20th century[3], analogous to a débutante's coming-out party or celebration of her formal presentation to society. It has also been understood as "coming out of the closet" or coming out from hiding. The song is thus interpreted as a celebration of lesbian, gay, bisexual, or transgender, identity and the encouragement of self-disclosure.

- einde quote

Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/I%27m_Coming_Out

Het komt wel goed. Geloof in jezelf. Be positive.

Verder kun je inspiratie op doen bij het programma Uit de kast of je kunt een aflevering afspelen voor je ouders.

Oude afleveringen met Arie Boomsma zijn terug te kijken via:

https://www.npo.nl/uit-de-kast/POMS_S_KRO_123939

Die aflevering met Luuk vind ik echt heel erg mooi en de rest ook, maar Luuk is ook zo leuk.

Ik zag ook dat er een nieuwe serie met als presentator Klaas van Kruistum (met dank aan @360popescope :P) in de maak is. Misschien lost Klaas jouw “probleem” wel op:

https://www.kro-ncrv.nl/uitdekast

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Btw gefeliciteerd met je vriendje en veel geluk samen :)

Groetjes,
M&M’s
Mijn tip: lees hoe overleef ik mijn ouders.
Oke, ik ben een beetje melig (tis nu 4:30 in de ochtend... oepsie)

Gefeliciteerd met je vriendje (zeg je dat zo?)

Zijn je ouders streng? Zo ja, doe t via een brief ofz. Als ze heel aardig zijn dan kan je het ze vertellen.
Als je dit niet durft, doe het dan alsof je het over een ander hebt.
Ik stuur nog wel wat tips maar ben nu te melig hehe

Ik stuur ze zo snel als ik kan

Reageer