Skip to main content
Vraag

stoppen met aftrekken?

• May 4, 2025
  • 4 reacties
  • 423 Bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Hoi ik heb een vraag de laatste tijd zie ik heel veel op tiktok videos over dat je moet stoppen met aftrekken en dat het slecht voor je is enz 

Maar mijn vraag is dus zijn er echt bepaalde onderzoeken of bewijs dat dit zo is?

4 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • May 4, 2025

Hoi

Ik zie die filmpjes ook vaak. Ik denk niet dat het klopt maar ik snap het wel dat je zou willen stoppen met rukken. 
conclusie. Doe wat je wilt.

• May 5, 2025

@kangeennaambedenken1 Het is NIET slecht voor je het is zelfs eerder goed voor je mensen die aftrekken hebben bijvoorbeeld een verkleinde kans op prostaat kanker, maar als je wilt stoppen mag het altijd.

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • May 5, 2025

Geen onderzoeken, geen bewijs.  Gewoon lekker masturberen.  Niet doen lijkt me dan weer wel slcht voor je gezondheid, vooral je mentale gezondheid - persoonlijk zou ik gek worden als ik niet kon masturberen.

Vera16xx
Forum|alt.badge.img+3
  • Vaak actief
  • May 5, 2025

Masturberen is lichamelijk gezond (doorbloeding, inspanning) en vooral ook psychisch gezond; je ontwikkelt je eigen seksuele gevoelens en daarmee ook je identiteit. Je seksuele identiteit is een heel belangrijk onderdeel van je wat waarschijnlijk almaar belangrijker wordt naarmate je ouder wordt. Het zal een grote voetdruk leggen op het soort relaties dat je krijgt en de kwaliteit ervan.

Bijvoorbeeld: door jezelf nu al goed te leren kennen wat je wel en niet fijn vindt, kun je dit later meenemen als je een relatie krijgt. Dan kun je als zelfverzekerd iemand jezelf aan de ander presenteren 'hey dit vind ik leuk maar dat juist weer niet' en kan de ander hier ook rekening mee houden. Ik denk dat je relatie beter wordt als je meer over jezelf weet.

Wat ik hoor over 'masturberen is slecht' komt vooral van conservatieve diep-religieuze mensen die tegen seks, tegen LHBTI en tegen polygamie zijn. Maar ik vind: we leven niet in de middeleeuwen. Je hoeft dergelijk ouderwets gedachtengoed niet je eigen te maken. De experts die ik zie in talkshows spreken altijd van een 'veilige omgeving waarin jongeren vrijuit kunnen experimenteren en seksualiteit als iets plezierigs ervaren' en zo denk ik er ook over.

Liefs, xxVera 💋