Vraag

Pil vergeten, wel ingenomen binnen 12uur

  • 12 January 2020
  • 3 reacties
  • 196 Bekeken

Badge

Hallo,

Ik zou normaal 21/12 moeten gestart zijn met de eerste pil na mijn stopweek. Normaal zou ik deze eerste pil om 21u30 moeten genomen hebben 21/12. Aangezien ik niet thuis was, heb ik mijn eerste pil om 1u 's nachts genomen (de nacht van 21/12 op 22/12).

Dit is nog binnen de 12 uur dat ik hem zou moeten genomen hebben. Toch ben ik wat ongerust, ben ik veilig?


3 reacties

Hi Ano1.2.3,

 

als je een vergeten pil binnen 12 uur in neemt ben je veilig. Voor meer uitleg over vergeten pillen, lees dan dit:

- begin qoute

Veel meisjes vergeten de pil wel eens. Of ze hebben diarree gehad of overgegeven, waardoor de pil niet meer goed werkt. Hier lees je wat je dan moet doen.

Minder dan 12 uur geleden?

Is het minder dan 12 uur geleden dat je de pil had moeten slikken? Geen zorgen! Slik de vergeten pil alsnog. En slik de volgende pil op de gewone tijd. Waarschijnlijk slik je nu 2 pillen op 1 dag. Je loopt geen risico om zwanger te worden. 

Meer dan 12 uur te laat?

Ben je meer dan 12 uur te laat? Dan kan er een probleem zijn als je in de eerste week van de pilstrip zit.  

Pil in week 1 vergeten

Ben je de pil vergeten in week 1 en had je de afgelopen 7 dagen geen seks? Slik de vergeten pil alsnog. Vrij de komende 7 dagen met een condoom als extra bescherming.

Let op!

Ben je de pil vergeten in week 1 en heb je de afgelopen 7 dagen wél seks gehad zonder condoom? Neem voor de zekerheid de morning-afterpil. Die haal je bij de drogist of apotheek.

Pil in week 2 vergeten

Heb je de pil in week 2 vergeten? Geen zorgen! Neem de vergeten pil in en neem je volgende pil op het normale tijdstip. Dan is een condoom niet nodig.

Let op!

Ben je meer dan 3 pillen vergeten, dan is het advies: neem de laatst vergeten pil alsnog in en maak de strip af. Gebruik bij het vrijen een condoom totdat je de pil weer 7 dagen achter elkaar op het juiste tijdstip geslikt hebt.

Pil in week 3 vergeten

Heb je 1 pil of meerdere pillen vergeten? Dan loop je geen kans op een zwangerschap. Je kunt kiezen:

  • nu meteen een stopweek inlassen
  • je stopweek juist overslaan en direct doorgaan met een nieuwe strip

- einde quote

Bron: https://sense.info/nl/condoom-pil-en-meer/pil-vergeten

Op de site is nog veel meer te lezen over pilgebruik, zoals wat te doen bij diarree en antibiotica gebruik en welke invloed dit kan hebben op de betrouwbaarheid van de pil.

https://sense.info/nl/ is sws wel een goeie site met veel info oor alles wat je als puber wit weten.

 

Groetjes,

M&M's

Badge

Super bedankt voor de informatie! Ik nam de pil dus nog op tijd in :) 

Super bedankt voor de informatie! Ik nam de pil dus nog op tijd in :) 

Jazeker! Maar ff checken, kan nooit kwaad, toch?

En geen dank.

Ik ben bij dat ik jou (en miss ook anderen) er mee heb kunnen helpen.

 

Groetjes,

M&M's

Reageer