Vraag

Onveilig seks


  • Anonymous
  • 0 reacties
Hee,,
Mijn vriend en ik hebben onveilig seks gehad ongeveer een week na mijn menstruatie. Hij is niet in mij klaargekomen en heeft zelfs nog geplast voordat we het hebben gedaan. Hoe groot is de kans nu dat ik zwanger kan zijn?

Toch wel erge stress door alles wat ik lees op internet, HELP!!

12 reacties

je hebt toch wel kans doordat er in voorvocht ook sperma kan zitten en als je het dus echt zeker wilt weten doe dan een test of ga naar de huisarts. ik ben niet de beste voorlichter want ik ben pas 12 maar het beste is denk ik naar de huisarts gaan.
Maar als hij geplast heeft is de kans dan toch nihil ?
Ik zou het als ik haar was toch maar eens checken.
Reputatie 3
Badge +8
Hey,

Als hij geplast heeft van te voren betekent dat niet dat hij geen voorvocht heeft. De kans is inderdaad niet groot, maar hij is wel aanwezig.

Ik raad je aan zsm bij de drogist een morning after pil te halen en in te nemen. Dan daalt de kans (in principe) naar 0% en hoef je je nergens zorgen over te maken. Daarnaast kan een zwangerschapstest pas uitsluitsel geven als je menstruatie niet op komt dagen.
Er word gezegd dat in voorvocht de zaadcellen nihil zijn of is dit een fabel ? En het is al 3 dagen geleden gebeurt dus heeft de MAP dan nog zin ?
Reputatie 3
Badge +8
Hey,

Ze zijn alles behalve in grote getalen aanwezig, maar ze zijn er wel degelijk.

Je hebt er een die tot 3 dagen werkt, maar ook een die 5 dagen haalt. Dus ja; de tweede versie heeft zeker nog zin. Ook al is het natuurlijk beter zo snel mogelijk in te nemen, zou de laatste gewoon nog zijn ding moeten doen.

Neem geen risico en haal gewoon een MAP. Waarom zou je een risico nemen als je het voor 15 euro kan voorkomen?
Dat is zeker waar. Dankjewel
Hi Anoniem1305,

@Daan (en @ItzzJustme ook) heeft het allemaal al goed uitgelegd, maar misschien is een linkje ook handig, zodat je alles nog eens uitgebreid terug kan lezen, want een beetje seksuele voorlichting kan nooit kwaad.

Dus een tip aan iedereen die denkt dat ie al aan seks toe is: “jullie hebben vast wel eens gehoord dat je van seks zwanger kunt raken”. Nou, als je dat weet, maar niet precies weet wat je kunt doen om een zwangerschap te voorkomen, dan is het wel handig om VAN TE VOREN een beetje geïnformeerd te zijn.

Plassen van tevoren zorgt er dan wel voor dat de op dat moment de in je plasbuis aanwezige zaadcellen in voorvocht, eruit spoelen, maar als je daarna weer geil wordt, een harde piemel krijgt en die in een kutje steekt, tsja, dan kan er weer nieuw voorvocht komen.

Goede informatie had kunnen voorkomen dat je nu al drie dagen lang stress hebt. En waarschijnlijk nog een paar dagen stress omdat je nog onzeker bent over hoe het afloopt.

Bovendien, als het dan ondanks alle info toch nog iets mis gaat, bijvoorbeeld door een gescheurde condoom ofzo, dan weet je iig wat je moet doen om erger te voorkomen.
@Anoniem1305, lees dit hierboven niet als kritiek op jou, maar als goed bedoelde hulp voor iedereen die seks gaat hebben.

Hier de linkjes die ik beloofd heb:

Onveilig gevreeën:
https://www.sense.info/zwanger/onveilig-gevree%C3%ABn-neem-actie

Morning-afterpil:
https://www.sense.info/zwanger/morning-afterpil

je kunt op de site van sense chatten, bellen, mailen etc. met een deskundige:
https://www.sense.info/hulp-advies

Ik kan het hier ook nog wel hebben over vruchtbare dagen enzo, maar dat is een onbetrouwbare manier van anticonceptie en onbetrouwbare dingen zijn niet aan te bevelen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt en sws er iets van op steekt.

Btw hoe oud ben jij en is je vriendje?

Groetjes 🙂,
M&M’s
Reputatie 3
Badge +8
Hey M&M’s,

Bedankt voor deze reactie. Ik twijfelde of ik ook zoiets moest schrijven, maar bij mij was het een stuk onaangenamer geworden.

Ik snap gewoon niet en kan er niet bij dat jongeren op deze leeftijd zo slecht geïnformeerd zijn. ALLE informatie staat 10.000 keer op het internet. Het is zo onwijs laagdrempelig en toegankelijk.

Als je seks gaat hebben met een condoom zorg in ieder geval dat je op de hoogte bent wat je moet doen als hij scheurt. Hetzelfde geldt natuurlijk voor het überhaupt onveilig doen. Komt het dan door luiheid, of doordat ze er gewoon niet bij stil staan of op het condoom vertrouwen...

Je snapt wel waarom ik er toch voor koos het niet te schrijven 😉
@Daan,

misschien had ik hetzelfde als jou gedaan als ik de eerste was die jouw info had gegeven als antwoord op het topic.

Jij hebt sws de belangrijke info gegeven waarmee ze haar vraag/probleem mee kon oplossen.

En ja, omdat alle info er eigenlijk al stond, dacht ik dat die toevoegingen van mij wel konden. Ik zie (te) vaak dergelijke topics en dan denk ik wel eens “waarom?”. Het was niet nodig geweest.

Maar natuurlijk zijn we er om anderen te helpen en niet te veroordelen en dus helpen we en veroordelen we niet en geven we info waar ze wat aan hebben, toch?

Zelf heb ik ook wel dingen gedaan waarvan ik achteraf dacht “what were you thinking”, maar ja dat was dan vooral tijdens ons misbruik en wel alleen met jongens en jongens die samen seks hebben kunnen iig niet zwanger worden. Wel SOA’s krijgen etc. natuurlijk.

Ik begrijp jou wel, maar die anderen niet altijd, zeg maar ;)

Groetjes,
M&M’s
" en heeft zelfs nog geplast voordat we het hebben gedaan."
Dat maakt niet uit, want daar is voorvocht voor.
Dat neutraliseert de Ph-waarde zodat de zaadcellen niet beschadigd raken.

Het woord dat ik nog mis is "drempelwaarde" .
Er is namelijk een x aantal zaadcellen nodig voor de bevruchting van de eicel.
Ookal versmelt er maar een met de eicel, samen geven ze een stofje af die de wand van de eicel doordringbaar maakt.
Als je dus pech hebt haalt het aantal zaadcellen uit het voorvocht die waarde.
Het is niet zo waarschijnlijk, maar het is een risico dat je niet wilt lopen.

(Hier kun je daarover wat vinden;
https://www.oudersvannu.nl/zwanger-worden/bevruchting/bevruchting/
Zie: "Bevruchting van de eicel" )
@MensPersoon,

goede aanvulling :)

Groetjes,
M&M's

Reageer