Skip to main content

Hoi hoi,

Ik ben dus 13 jaar en ben nog niet ongesteld, de rest van mijn vriendinnen wel en zij zijn ook al 13, ik ben misschien bang dat ik een laatkomer ben en dat ik dan daarvoor word uitgelachen ofzo. Ik wil wel graag ongesteld worden omdat ik er dan ook maar vanaf ben, ik heb soms ook pijn onder bij mijn buik maar dat blijkt dan gewoon niks te zijn. Ik vind het zelf vervelend omdat ik dan niet kan meepraten met mijn vriendinnen en dat wil ik eigenlijk wel. Ik denk soms ook dat ik misschien niet ongesteld als ik al 17 ben, dat klopt waarschijnlijk niet maar ja… 

Heeft iemand tips en misschien voorbereiding tips want dan ben ik in ieder geval daarvan op de hoogte.

Alvast bedankt!!

-xxx- 

Nina ❤️

Hoi Nina!

Jaren geleden zat ik met hetzelfde probleem! 

Wanneer je ongesteld wordt kan je niet van tevoren voorspellen. En je nadert de leeftijd wanneer je ieder moment ongesteld kan worden. Het feit dat je buikpijn hebt kan inderdaad komen, doordat er veranderingen in je lichaam gaande zijn. Het is handig om een maandverbandje gewoon bij je te dragen (in voorvakje van je tas ofzo). 

Ik was zelf niet ongesteld geworden tot halverwege mijn 15e, en zelf vind ik dat juist een gelukkig iets. De verhalen van mensen om mij heen over menstruatiekrampen waren echt eng. Ik keek er zo tegenop. Dus ik heb nog een paar jaar extra genoten van het bloodshit-vrij zijn, en brutale trots getoond dat ik nog niet met de vrouwelijke zorgen bezig hoef te zijn.

Vaak begint de 1e ongesteldheid met de tekenen dat je wat pijn hebt in je onderrug en onderbuik,  (bij mij ook een brandende keel), soms begint je afscheiding ook te verkleuren alsof er bloed in zit, maar nog te droog is om het echt ongesteldheid te noemen. Vaak komt de week voor ongesteldheid wat slijm uit je onderkant.

De 1e keer dat er echt bloed uit komt, voel je echt wel. Het is nat en plakkerig, en hoe lang je ook wacht, het blijft zo. Waarschijnlijk kan je ook voelen dat er iets uit je gat kwam. De eerste keer, of eerste dag is het meestal niet zo veel, dus je hoeft je niet meteen zorgen te maken over doorlekken (wel maatregelen nemen zo snel je kan), maar dat verschilt per persoon. 

💗 ~

@Popsicle 

Dankjewel voor dit. Ik ben nu meer gerust en weet nu ook waar ik op moet letten.

Dankje <3

-xxx- Nina

Reageer