Skip to main content
Vraag

moet ik wel of niet vertellen dat ik Bi ben?

• April 15, 2026
  • 4 reacties
  • 115 Bekeken

Halloo, ik ben 16 jaar en ik heb een vraag. Ik weet eigenlijk al een tijdje dat ik bi ben. Niemand in mijn omgeving weet dit en ik weet niet zeker of ze het allemaal zouden accepteren. Ik zou niet snel een relatie met een jongen nemen, maar wel met een meisje.

Daarom twijfel ik: moet ik het wel of niet vertellen aan mijn omgeving? Als ik toch geen relatie met een jongen neem, hoef ik eigenlijk ook niet te vertellen dat ik op jongens val. Aan de andere kant lijkt het me fijn om gewoon eerlijk te zijn en niet elke keer te hoeven liegen als het over homo’s of seksualiteit gaat.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Heeft iemand tips?

4 reacties

dankjewelvoorjehulp
Forum|alt.badge.img

vertel het gewoon aan de mensen die je het dichtstbij staan, niet iedereen hoeft het te weten. maar je familie en vrienden vertellen zal al een hoop opluchten 💗

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • April 16, 2026

Waarom zou je het vertellen?  Het is toch geen vieze ziekte of een misdaad.  Als je iets begint met een jongen, zien ze het vanzelf wel en hebben ze het maar te accepteren.  Heterojongens moeten toch ook niet opbiechten dat ze op meisjes vallen.

Forum|alt.badge.img+2
  • Praat goed mee
  • April 17, 2026

Nee, niemand kan er iets mee. 

Als je zegt dat je homo/lesbisch bent weten mensen in elk geval wat ze kunnen verwachten.  Bi hebben mensen precies niks aan.  Als ze je met een jongen zien kan het een speciale vriend zijn, maar met een meisje ook een speciale vriendschap, of niks.   

Als je iets krijgt met een jongen of een meisje is het een prima moment om te zeggen 'zag je mij met die, dat is mijn vriendje/vriendinnetje'. 

Robinonpawz
Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • April 18, 2026

Heyy gewoon vertellen ik ben lesbisch en ik was eerst ook bang om het te vertellen en ik heb het in een gedichtje gezet en voorgelezen misschien helpt dat