knobbeltje/puisje op penis (17 jaar)

  • 9 March 2020
  • 1 reactie
  • 377 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

hey, ik ben pas 17 jaar geworden en ik had toch een vraag en ik hoop dat jullie mij daar mee kunnen helpen.

ik denk dat ik nu al ruim een jaartje een puistje/knobbeltje op mn penis heb zitten… af en toe komt er pus uit als ik het uitknijp maar soms komt er ook niks uit als ik het uitknijp en dat doet het alleen pijn. voor derest doet het niet pijn als ik moet lopen, rennen etc. ik ben altijd een vrij bange kip en denk meteen dat ik penis kanker heb… ik wil liever ook niet naar de huisarts gaan aangezien ik dat zo erg ongemakkelijk vind om mijn penis te laten zien aan iemand die ik niet ken (heb er jammer genoeg al ervaring mee) 


1 reactie

Hi Zuid-Holland,

ik snap dat je je afvraagt wat er aan de hand is. Niemand zit op een puistje te wachten en op je piemel lijkt me sws niet echt fijn. Ik heb even gezocht op het internet en vond deze site:

https://gezond.be/bultpuist-op-mijn-penis-gevaarlijk/

- begin quote

De twee belangrijkste oorzaken van puistjes of bulten op de penis zijn:

  • Verstopte / ontstoken talgklieren
  • Peniskanker

Talgklieren zijn nodig om de huid rondom de penis soepel te houden. Ze scheiden talg uit, een soort vettige substantie wat als het ware de huid beschermt tegen lichaamsvreemde stoffen en bacteriën. We kennen allemaal het verschijnsel van verstopte talkklieren die vervolgens zorgen voor een lokale verdikking en een rode gloed, we spreken dan over een puist. Bij acne is echter geen sprake van een verstopte talgklier, maar van overproductie van talg.

Talgklieren zijn echter wel erg gevoelig en er kunnen dus ook diverse problemen mee ontstaan waar onder dus bijvoorbeeld bultjes op de huid van de penis. We spreken dan in de meeste gevallen over een talgkliercyste, ook wel een atheroomcyste of epidermoidcyste genoemd. Er is dan sprake van een onderhuids knobbeltje. Dit ontstaat als een haarzakje verstopt raakt. Vaak heeft de ontstane knobbel of bult de omvang van een knikkertje of erwtje. Het zijn onschuldige knobbeltjes en kunnen lokaal voorkomen op het scrotum en de penis. Het is vrij onschuldig en wordt vaak behandeld met een steroïde zalf of crème.

- einde quote

Lees alle info op de site voor de complete informatie.

Ik weet natuurlijk niet of het een verstopte/ontstoken talgklier is. Ik ben geen dokter. Maar het lijkt me het meest voor de hand liggen, als ik jouw verhaal lees en het artikel.

Uiteindelijk is het beste om er iemand, die er verstand van heeft, naar te laten kijken en die kan dan gelijk een recept voor die zalf uitschrijven (als dat de beste behandeling is). Ik denk dat je er dan snel van af zult zijn en dat het misschien ook niet weer gelijk terugkomt, zoals nu het geval lijkt.

Btw, als je je zorgen maakt over dat het iets ernstig is, dan moet je sws nooit afwachten, maar altijd zsm naar de huisarts.

Als je de stap naar de huisarts nog te groot vindt, dan kun je ook eerst nog praten met een deskundige op de site van de GGD:

https://www.jouwggd.nl

Misschien dat die je duidelijk kan maken wat je het beste kunt doen.

Ik denk dat die ook zegt dat je het beste naar de huisarts kunt gaan, want zonder precies te zien wat er aan de hand is, kunnen ze geen betrouwbare diagnose stellen.

 

Waar op je piemel zit het puistje?

 

Nou ja, succes verder en ik ben wel benieuw of het uiteindelijk een verstopte talgklier was of iets anders.

 

Groetjes,

M&M’s

Reageer