Vraag

Jong zwanger en wil baby houden...

  • 25 January 2023
  • 8 reacties
  • 718 Bekeken

Badge

Ik heb een zwangerschapstest gedaan en het is wel duidelijk dat ik zwanger ben…. alleen ik ben pas 13 en mijn vriend is 14 en we zijn nog te jong maar we besluiten om de baby te houden… alleen ik ben bang voor als er wat mis gaat in de buik of geboorte heeft iemand Tips hoe ik een gezond baby kan maken??

 

(foto verwijderd door de Kindertelefoon ivm mogelijke herkenbaarheid)


8 reacties

Reputatie 5
Badge +3

Wow, wat een moeilijke situatie! Ik zou vooral er goed over doorpraten met jullie ouders, de kindertelefoon en misschien ook je huisarts ofzo en andere volwassenen die je vertrouwt. Jullie kunnen nu alle hulp en wijsheid gebruiken denk ik. Sterkte!

Liefs, Vosje

Reputatie 7
Badge +15

Wat ik zou doen is snel naar de huisarts, als je zo jong bent kan dit namelijk gevaarlijk zijn voor de babat *baby* maar voorla voor jou,, als je zwanger bent moet je dingen doen om het kindje levend te houden. 
zo moet je bijv. Je bloedgroep meten van die van jou en je vriend. Als jullie een andere bloedgroep hebben, kan het zijn als de baby ZIJN bloedgroep heeft, JIJ (jou lichaam) het kindje afstoot. 
 

en zo zijn er meer dingen, denk aan echo’s…. Ect. 
 

maar weet wel dat zwanger zijn op jou leeftijd niet goed voor je is, en in de allerergste gevllen lijdt tot overlijden , bij zoel voor jou als het kind….

 

 

en zou het financieel kunnen?! Kunnen jou / zijn ouders het kindje in huis nemen….. neem je ouders & een arts in vertrouwen, en wacht niet tot over 2 wkn…. Je ouders zullen het uiteindelijk toch zijn…… *zien*
 

 

Mij_Niet_Gezien 

Reputatie 7
Badge +19

De reactie hierboven is misschien goed bedoeld maar hoef je niet naar te luisteren.

Jullie maar vooral jij, mogen zelf bepalen of jullie het kindje houden. Het is jouw lichaam waar jij over mag bepalen.

Aan jong zwanger zijn zitten misschien een aantal risico’s, maar dat is eigenlijk bij elke zwangerschap wel zo. Ik zou langs de huisarts gaan, hij/zij kan je hierbij ondersteunen of doorverwijzen naar andere hulp. En bespreek het ook met jullie ouders.

Succes!!

 

Joeeeee

 

Het is misschien niet schadelijk, maar wel erg lastig.Geen idee of je een dikke buik hebt, maar iemand van 13 die zwanger is is natuurlijk hardstikke jong.Bij ouderschap komt enorm veel kijken en dat kan je waarschijnlijk nog niet.Je zal dan deels je ouders voor de baby moeten laten zorgen.En in de toekomst kan het voor jou erg lastig worden, ik zou goed uitzoeken of je ouders in dat geval het volledig over willen nemen.Dat is wel een zekerheid die je nodig hebt denk ik.

Suc6 met deze enorm lastige situatie.

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Anoniem3058,

 

ik heb ff gezocht op google en op deze sites staat best veel informatie:

https://wij.nl/zwanger/zwanger-en-nu/tienerzwangerschap-wat-moet-je-weten/

https://www.oudersvannu.nl/zwanger/gezondheid/tienerzwangerschap/

 

en deze is een Belgische site (dus sommige regels en instanties die genoemd worden gelden dan wsch alleen voor België):

https://www.fara.be/tienerzwangerschap/ongeplande-tienerzwangerschap

 

Je kunt natuurlijk ook gewoon aan de huisarts informatie vragen.  Die kan je ook onderzoeken om te kijken hoe alles gaat.

 

Gr. MickeyMouse

 

Misschien een rare vraag, maar als je nog zo jong bent, kan de baby er dan wel uit? Ik bedoel, bij een volwassen vrouw is het toch allemaal veel ruimer of wijder of hoe je het ook noemt dan bij iemand van 13? 

Reputatie 7
Badge +15

 

(onnodige quote verwijderd door de Kindertelefoon)

 

Dat heet ontsluiting? ! Bij en bevalling moet die minstens 10cm zijn, lukt dat biet, dan eordt er *wordt* waarschijnlijk gekeken of een keizersnede mogelijk is.

 

 Mij_Niet_Gezien 

Reputatie 3
Badge +1

Hi @Anoniem3058  Wat vervelend! luister naar jezelf en blijf sterk! praat erover met iemand. 

Reageer