Skip to main content

ik denk dat ik verkracht ben, wat moet ik doen

• May 6, 2025
  • 3 reacties
  • 1109 Bekeken

Forum|alt.badge.img

heey ben een meisje van 15, en was afgelopen koningsnacht met een groep vrienden wezen drinken en was te dronken om überhaupt nog thuis te komen. toen bleef ik bij een vriend van mij slapen. 

alles was chill tot een ongeveer een half uur dat we in bed lagen en gw dom aan het napraten waren over de avond. toen begon hij mij te zoenen en ik vertelde hem dat dat echt niet kon omdat we elkaar al zolang kennen en we gw vrienden zijn. hij bleef doorgaan en begon ook aan mij te zitten. hij zei toen dat seks  ookmoest gebeuren en dat hij geil was. toen had hij seks met mij ik probeerde hem wel weg te duwen maar niet goed genoeg om duidelijk te maken dat ik het niet wilde.

ik denk dus dat ik nu verkracht ben en ik weet niet wat ik moet doen

3 reacties

Vera16xx
Forum|alt.badge.img+3
  • Vaak actief
  • May 7, 2025

Hoi jaleeza09,

Vervelend om te horen wat er met je is gebeurd!

Het lijkt erop dat hij overduidelijk over je grens is gegaan. Extra slecht is, dat hij dat deed op een moment dat jij onder invloed was en daardoor heb je mogelijk minder goed kunnen aangeven wat je wel en niet wilt. Misschien dat hij dat ook wel expres deed om die reden, van 'nu kan ik dat meisje even doen' ofzo. Sommige jongens zijn zo...

Toch zeg je dat je hem wel hebt verteld dat het niet kon en heb je dat ook fysiek duidelijk gemaakt. Als iemand dan toch doorgaat en seks met je hebt of je daartoe dwingt fysiek of psychisch, kan dat inderdaad als verkrachting worden gezien.

Zelf vind ik het meest schokkend dat dit dus een vriend van je is, die je al lang kent! Ik vind dat je hier iets mee moet. Dit is ècht niet oke!

Wat kun je doen:

1. Je kunt allereerst een gesprek voeren met hem. Stuur hem bijvoorbeeld een bericht dat je wilt praten met hem over wat er is gebeurd 'die nacht na koningsdag' zonder expliciet in te gaan op wat er is gebeurd. Geef hem eerst de kans om zelf zijn verhaal te doen zonder dat je beschuldigen uit, dat kan altijd later nog. Nadat hij zijn woord heeft gedaan, vertel dan jouw versie van het verhaal. Benoem hierbij vooral hoe je je voelt hierover en wat voor gevolgen dit heeft of kan hebben voor jullie vriendschap.
  2. Het kan zijn dat hij zelf ook inziet dat wat hij heeft gedaan ècht niet kan, en welgemeende excuses aan je aanbiedt. In dat geval kun je ervoor kiezen om het daarbij te laten en geen verdere stappen te ondernemen. Ik zelf zou denk ik voor deze optie kiezen als ik de persoon mag en de excuses ook geloofwaardig vind. Mensen doen soms domme dingen, waar ze later spijt van hebben, zeker als je jong bent. Ik vind dat je ook moet kunnen vergeven en niet van alles een groot ding hoeft te maken.
  3. Maar het kan heel anders worden als hij zelf onvoldoende inziet dat wat hij doet ècht over de scheef is. Of dat je zijn excuses niet gelooft. In dat geval zou ik het er niet bij laten zitten en verdere stappen ondernemen.
  4. Je kunt het je beste vrienden vertellen, evenals je ouders als je daar een goede relatie mee hebt. Dat laatste kan een risico opleveren, namelijk dat je ouders persé willen dat de politie wordt ingelicht. Dat kan in sommige gevallen nadelig zijn voor jou omdat je dan wordt verhoord en het een heleboel gedoe oplevert waar je misschien niet op zit te wachten. Het positieve is wel dat hij het waarschijnlijk niet meer zal doen en mogelijk ook straf krijgt.
  5. Je kunt het je school vertellen (zitten jullie op dezelfde school?) bijvoorbeeld aan de rector of je mentor. Wat ik bijvoorbeeld zou doen is naar mijn mentor stappen en zeggen dat ik een 'héél serieus iets' te bespreken heb en dat het ook ernstig is. Specifiek zou ik dan vragen of de rector bij dit gesprek aanwezig kan zijn. Ik denk dat dit wel indruk maakt en dat je dan tussen de lessen door ofzo wordt uitgenodigd voor een gesprek. Vertel dan je verhaal en vraag aan hen wat je moet doen. Ze zullen er toch echt íets aan moeten doen als die jongen ook op die school zit.
  6. Je kunt uiteindelijk naar de politie stappen als je dit wilt. Bedenk wel dat het veel gedoe kan opleveren en een vervelend traject is waar je veel wordt herinnerd aan wat er is gebeurd en dat je ook wordt verhoord. Je moet dan precies in detail uitleggen wat er is gebeurd en ze stellen dan veel vragen die vervelend kunnen zijn. Het resultaat is vaak heel mager als er geen bewijs is, of als de verdachte (jouw 'vriend' dus) jonger dan 16 is. Ik weet eigenlijk niet of ze daar wel wat mee doen?

Wat een goede maar gevaarlijke tip kan zijn: neem het gesprek op dat je hebt met die vriend van je, dus stap 1 hierboven. Als hij in dat gesprek toegeeft dat hij het heeft gedaan dan kan dat als bewijs dienen. Je kunt dan later altijd nog besluiten of je wat doet met de audio-opname. Je kunt op je telefoon een app installeren waarmee je geluid kunt opnemen, of je koopt bij de mediamarkt zo'n kleine voicerecorder die kan ook goed stemmen opnemen en kun je in een klein zijvakje van je shirt of jas stoppen zodat hij het niet ziet of merkt.

Bedenk wel dat een gesprek opnemen zonder dat de ander dit weet oneerlijk of onethisch kan zijn. Het is in elk geval niet strafbaar als jij deelneemt aan het gesprek en de ander niet weet dat je het opneemt, dat mag dus wel van de wet. Maar het kan gezien worden als 'niet chique'. Ik zou die audio-opname ook zo snel mogelijk op een geheugenstick of je laptop zetten, en niet op je telefoon houden.

Vraag is vooral: hoe voel je je er zelf over en wat zou je zelf het liefste willen dat er gebeurt? Als je het aan mij zou vragen dan zou ik het een mooie uitkomst vinden dat jullie een gesprek hebben, hij echt serieus excuses maakt en je het er daarbij laat zitten. Maar dan moet je die excuses wel geloofwaardig vinden; het gevaar is dat hij denkt 'oh dit kan wel en ik vond het lekker', dan gaat hij dit misschien ook met andere meisjes doen en dat zou ik echt willen voorkomen!!

Sowieso hoop ik dat je er met iemand over praat die je vertrouwt. Het is altijd goed om je gevoelens te uiten. Dat je hierover een topic aanmaakt hier vind ik al heel knap van je!

Hou van jezelf! Liefs, xxVera 💋

Marieke
Forum|alt.badge.img+8
  • Kindertelefoon
  • May 7, 2025

Hoi ​@jaleeza09 ,

wat naar dat die jongen zo over je grens is gegaan. Het valt inderdaad onder verkrachting als iemand seks met je heeft terwijl jij dat niet wil.

@Vera16xx  heeft je al een paar goede tips gegeven. Hierbij zouden we nog willen toevoegen dat de politie zeker wel iets doet met een verdachte die minderjarig is, zie deze link voor meer informatie: Berechting van jonge verdachten | Thema's | Rechtspraak

Je zou ook contact op kunnen nemen met Centrum Seksueel geweld, gratis en anoniem:  Home - Centrum Seksueel Geweld

En natuurlijk ben je ook van harte welkom om eens te bellen/chatten met De Kindertelefoon om samen met de medewerker je situatie te bespreken.

Veel sterkte,

groetjes Marieke / De Kindertelefoon

• May 27, 2025

Hey! Wat je vriend heeft gedaan is echt niet oké! Je hebt gezegt dat hij moest stoppen en dat deed hij niet. Ik zou hem erover vragen waarom hij dat deed en als hij ongeïntresseerd antwoord dan zou ik stoppen met vrienden zijn (als hij jouw mening niet respecteerd is het geen goede vriend) en als hij oprecht spijt heeft dan zou ik hem een 2de kans geven. Het zou ook kunnen dat hij verliefd op je was, maar dan moest hij het vragen en niet zomaar jouw verkrachten. Hopelijk gaat het nu beter 💗

Liefs Ikbeneenmensoftochniet 💕