Vraag

HPV-vaccinatie

  • 22 March 2022
  • 6 reacties
  • 346 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1

heyy,

over een paar dagen krijg ik mijn eerste (van de drie) vaccinatie voor HPV. Een vriend van mij zei dat als je de prik hebt gehad je 6 maanden geen seks mag hebben. Hier kan ik alleen niks over vinden op het internet. Weet iemand of dat echt zo is?


6 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Misschien moet je huisarts vragen die weet het denk ik

Badge

Hey dit is niet zo want anders zouden ze het nooit zo onduidelijk laten overkomen, Lees de brief die je hebt gekregen goed en vraag het anders aan een huisarts of iemand die je vertrouwd.

Reputatie 1
Badge +1

Dankjulliewel!!!😊

Reputatie 6
Badge +7

Je moet de HPV vaccinatie krijgen voordat je besmet raakt met het virus. 

Omdat het enorm besmettelijk is krijgt 90% van de mensen het.

Daarom krijg je het voordat je sexueel actief wordt.

Dus je vriend heeft een punt maar het hangt er ook van af. Als jij sext met iemand die nog nooit en helemaal nooit sex heeft gehad kun je het dus niet krijgen.      Het gaat dus niet echt om de sex maar of je het doet met iemand die wel of niet het virus heeft.   En aangezien je dat moeilijk zeker kunt weten, is het beter om de vaccinatie te krijgen en goed te laten inwerken voordat je actief wordt.

 

Ja . Je mag denk ik 6 maanden geen sex , want anders werkt het niet meer. Hoe is HPV vaccin gegaan

Reputatie 7
Badge +6

Hoi,

Wat goed dat jullie meedenken! Mooi dat jullie aanraden om de vragen aan de huisarts te stellen. Die is daar zeker ook voor. 
Niet alle informatie hierboven is helemaal juist Belangrijk om te weten:

  • Ook wanneer je al seks hebt gehad heeft vaccineren zin. Het kan best dat je dan nog niet met het virus besmet bent. Als je al wel besmet bent met HPV, dan werkt het alleen als bescherming tegen nieuwe HPV-infecties. Ook ben je een beetje beschermd tegen andere hoog-risico typen. De allerbeste bescherming krijg je als je je laat vaccineren voordat je seks hebt gehad.

  • Je bent pas volledig beschermd na je laatste vaccinatie.

  • Het vaccin beschermt je niet tegen andere SOA’s. Veilig vrijen blijft dus heel belangrijk.

  • Ook wanneer je al besmet bent met een HPV virus, dan heeft vaccinatie zin. Je lichaam ruimt de besmetting op. Je bent daarna wel beschermd tegen nieuwe besmettingen, met name tegen de varianten die de grootste kans op kanker geven.

Bron: jouwggd.nl

Groetjes, Mariska

Reageer