De pil een uur later

  • 5 April 2018
  • 3 reacties
  • 1663 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hallo allemaal,

Gisteren vertelde een vriendin aan mij dat ze de pil een uur later heeft in genoemen en dat ze onveilig sex heeft gehad met haar vriend. Ze vroeg aan mijn of ik advies had en of het heel erg is. Ze denkt nu ook dat ze zwanger is. Ik heb gezegd dat ze rustig moet blijven en dat ik zal kijken of het echt erg is als je de pil telaat in neemt. Mijn vraag is of het echt heel erg is dat ze de pil later heeft in genomen.

Ps ik heb haar al aangeraad om een test te doen.
Heel erg bedankt alvast

Xxx Groetjes
Naam-loos

3 reacties

Hi Naam-loos,

ik heb het even voor jullie opgezocht.

Je kunt nog uitgebreidere info dan ik hier zal zetten vinden op:
https://www.sense.info/condoom-pil-en-meer/pil-vergeten

Hieronder dus de belangrijkste dingen, de rest kun je op de site lezen. Het is sws wel een leuke en handige site voor pubers.

- begin quote
Veel meisjes vergeten de pil wel eens. Of ze hebben diarree gehad of overgegeven, waardoor de pil niet meer goed werkt. Hier lees je wat je dan moet doen.

Minder dan 12 uur geleden?
Is het minder dan 12 uur geleden dat je de pil had moeten slikken? Geen zorgen! Slik de vergeten pil alsnog. En slik de volgende pil op de gewone tijd. Waarschijnlijk slik je nu 2 pillen op 1 dag. Je loopt geen risico om zwanger te worden.

Meer dan 12 uur te laat?
Ben je meer dan 12 uur te laat? Dan kan er een probleem zijn als je in de eerste week van de pilstrip je zit.

Pil in week 1 vergeten
Ben je de pil vergeten in week 1 en heb je de afgelopen 7 dagen geen seks gehad? Slik de vergeten pil alsnog. Vrij de komende 7 dagen met een condoom als extra bescherming.

Let op!

Ben je de pil vergeten in week 1 en heb je de afgelopen 7 dagen wél seks gehad zonder condoom? Neem voor de zekerheid de morning-afterpil. Die kun je halen bij de drogist of apotheek. Lees meer over de morning-afterpil.

Pil in week 2 vergeten
Heb je de pil in week 2 vergeten? Geen zorgen! Neem de vergeten pil in en neem je volgende pil op het normale tijdstip. Dan is een condoom niet nodig.

Let op!

Ben je meer dan 3 pillen vergeten, dan is het advies: neem de laatst vergeten pil alsnog in en maak de strip af. Gebruik bij het vrijen een condoom totdat je de pil weer 7 dagen achter elkaar op het juiste tijdstip geslikt hebt.

Pil in week 3 vergeten
Heb je 1 pil of meerdere pillen vergeten? Dan loop je geen kans op een zwangerschap. Je kunt kiezen: nu meteen een stopweek inlassen of je stopweek juist overslaan en direct doorgaan met een nieuwe strip.
- einde quote

Het is dus in het geval van je vriendin MINDER dan 12 uur geleden, dus niks aan de hand. Gewoon die vergeten pil zo snel mogelijk innemen en dat heeft ze dus al na een uur gedaan en daarna gewoon de volgende pil op de gewone tijd nemen.
Verder hoef je niks te doen.

Lees alles nog eens goed door om te kijken hoe en wat. Ook handig voor een volgende keer.

Check de site
https://www.sense.info/
sws nog eens om te zien wat je er allemaal kunt vinden.


Als je toch nog twijfels hebt, neem dan contact op met je huisarts of bel of chat met een medewerker van sense.

Kijk hier
https://www.sense.info/hulp-advies
om te lezen hoe dat werkt en op welke tijden dat kan.

Succes.

Groetjes,
M&M's
Nog even een aanvulling:

Als je ooit denkt dat je na onveilige seks zwanger geraakt zou kunnen zijn, kun je beter, maar dit moet je dan wel binnen 72 uur na de onveilige seks doen, een morning-afterpil nemen. Daarmee voorkom je een zwangerschap.

Als je eerst gaat wachten totdat je een betrouwbare zwangerschapstest kunt doen, dan ben je misschien al voorbij die 72 uur. Als dan uit de test blijkt dat je dan zwanger bent, dan kun je morning-afterpil niet meer innemen en dan wordt het ineens een heel ander verhaal.

Lees er eens wat over op sense:
https://www.sense.info/zwanger/onveilig-gevree%C3%ABn-neem-actie

Dat lijkt me allemaal wel handig om te weten als meisje, toch? Voor jongens ook wel, maar als het “mis” gaat, zit het meisje met de gevolgen.
Dan weet je iig waar je het kunt vinden en waar je ook anoniem met iemand van sense erover kunt praten.

Groetjes,
M&M’s
Dank jullie wel voor de tips. Ik zal het tegen haar vertellen.

Reageer