Biseksueel/Panseksueel (seksualiteit vragenlijst)

  • 23 July 2015
  • 4 reacties
  • 1484 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hallo!
Ik ben een meisje van 14 jaar oud.
Ik ben Panseksueel.
Maar ik vind het moelijk om uit de kast te komen aangezien veel mensen niet weten of begrijpen wat panseksueel zijn betekent. 
Soms zijn er zelfs misconcepties over de definitie van biseksualiteit (wat begrijpelijk is, aangezien zelfs in het woordenboek de verkeerde definitie staat).
Biseksueel zijn betekent niet dat een individueel op jongens en meisjes kan worden, maar dat een individueel verliefd kan worden op twee genders, aangezien een veel meer gender identiteiten bestaan dan simpelweg jongen/meisje.
Panseksueel zijn betekent niet dat iemand verliefd is op iedereen, maar meer dat gender voor een relatie totaal niet belangrijk is; de persoon is belangrijker dan het gender. In wezen kan een panseksueel iemand dus verliefd worden op alle genders, ook zij die op het stigma tussen meisje en jongen in liggen.
Aangezien veel mensen dit niet (kunnen/willen) begrijpen, is het voor mij een stuk makkelijker om uit de kast te komen als biseksueel.
Maar daarnaast, denk ik dat er druk op niemand zou moeten zijn om uit de kast te komen, hetzij omdat seksualiteit niet belangrijk is voor een persoon, of omdat iemand er gewoon nog niet klaar voor is.

Vindt jij labels belangrijk?
Zo ja, hoe 'noem' je jezelf (in termen van seksualiteit)?
Heb je problemen met, of geloof niet in bepaalde seksualiteiten, zoja welke, of begrijp je somminge gewoon niet?

Ik zal waarschijnlijk ook nog een keer over gender identiteit posten, maar voor nu, wil ik graag jullie mening weten over dit onderwerp.
Wees niet bang om iets te vragen!
xx

4 reacties

Heej,

Ik vindt Panseksueel eigenlijk niet raar..
Het is gewoon natuurlijk..

Heb er geen problemen mee.

Bye, x
Bedankt voor je uitleg, ik vraag me al heel lang af wat die verschillen nou inhouden en inderdaad; het woordenboek helpt niet echt mee. Ik denk dat we geheel van de labels af zouden moeten stappen, het kan mij niet schelen wie op wie valt. Ik noem mezelf hetero, maar dat is puur omdat ik nooit op iets anders dan een jongen ben gevallen. Wie weet wat nog komt? Ik ben nooit helemaal zeker wat voor geslacht ik ben, ik heb niet het idee dat ik transgender ben ofzo, maar ik ben nooit een meisje meisje geweest zoals andere meisjes, kan altijd beter met jongens overweg en heb moeite mijn eigen gezicht mooi te vinden. 

Ik vind alle seksualiteiten prima, behalve pedofilie, simpelweg omdat beide partijen het leuk moeten vinden (en nee, kinderen vinden gedwongen seks met een volwassene niet leuk.) Ik denk wel ddat het een natuurlijk iets is, aangezien het ook bij pinguins voorkomt (en ook pedofiele pinguins worden gestraft door hun soortgenoten)

Verder denk ik dat het het belangrijkste is dat we iedereen in zijn waarde laten en dat iedereen mag en kan zijn wie ze willen zijn. Het lijkt me trouwens ook een goed plan om net als zweden/denemarken een genderneutraal persoonlijk voornaamwoord in het leven te roepen, zodat we niet meer geneigd zijn iedereen met "hem" of "haar" te benoemen. 

Liefs van mij:rolleyes:
Ik label mezelf als homoseksueel. Dat is een bewuste keuze. Het label 'gay' heeft er in de tijd dat ik struggles had met mijn geaardheid voor gezorgd dat ik me niet alleen voelde, omdat anderen ook gay waren en ik dus mensen had om mee te praten. Dat is de kracht van labels. Er zit ook een keerzijde aan, want bij het label 'homoseksueel' komen vaak ook vooroodelen als 'hij is homo, dus hij houdt van shoppen' of 'hij is homo, dus hij zoent nooit met meisjes' of 'hij is homo, dus hij schuift graag dingen in zijn reet' kijken - alle drie voorbeelden die niet op mij van toepassing zijn. Ik zie labels niet als iets slechts, maar mensen moeten ze heel globaal nemen: een homoseksueel iemand valt op mensen van hetzelfde geslacht, punt. Meer niet. Anders blíjf je aan het labelen. Ik zeg niet dat labels voor iedereen geschikt zijn: als jij een labelloos leven wilt leiden, moet je dat vooral doen.
Ik heb een aantal panseksuele kennissen. Panseksualiteit is cool! Check trouwens wel even een LHBT+-woordenboek om te kijken of je niet toch poliseksueel bent - daar zit een heel miniem verschil tussen 😉
Vindt jij labels belangrijk? Nee, het is iets om snel een mens op een bepaalde manier te kunnen behandelen maar wees eerlijk, niemand past echt in een hokje
Zo ja, hoe 'noem' je jezelf (in termen van seksualiteit)? Ik noem mezelf biseksueel omdat ik mezelf kan vinden in de term biseksueel
Heb je problemen met, of geloof niet in bepaalde seksualiteiten, zoja welke, of begrijp je somminge gewoon niet? Ik geloof dat alle seksualiteiten bestaan, je kunt verliefd worden op jongens, meisjes, transgenders, agenders, non binnary, genderfluid enzovoort

Reageer