Skip to main content

Hoi, ik ben een meisje van 15 jaar en ik zit een beetje met een struggle, want binnenkort word ik waarschijnlijk ontmaagd (Ik weet btw niet of dit echt zo is maar je kan maar beter voorbereid zijn toch?) , maar qua antieconceptie middelen ben ik er nog niet over uit. Ik ben al best wel lang ongesteld dus zwanger raken kan ik sws en de pil mag ik nog niet slikken van mijn moeder en wil ik denk ik ook nog niet. Ik zit dus te twijfelen of ik of alleen als middel een condoom wil gebruiken of een condoom met daarna morning after pil of alleen de morning after pil. Zelf ben ik van plan om alleen die moring after pil te slikken, maar is dat wel veilig genoeg (op internet vind ik het een beetje onduidelijk)? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen en alvast bedankt!

Hoi Hoi,

In principe is de morning afterpil alleen bedoeld als uiterste red middel om te zorgen dat je niet zwanger wordt na de seks. Ik zou dus gewoon alleen een condoom gebruiken aangezien je ook heel ziek kan worden van de morningafterpil. Ik hoop dat dit je helpt!


Hoi @Gwneenmeisjee ,

 

Wat goed dat je jouw vraag hier stelt.  Wat @Benvr1234  zegt, is juist. De morning-after pil is een vrij grote dosis hormonen.  Daar kun je je inderdaad wat ziek door voelen. Dit is niet bedoeld als anticonceptie middel voor regelmatig gebruik.
Een ander nadeel van de (morning-after) pil, is dat je geen bescherming hebt tegen soa’s. Wat dat betreft biedt een condoom de beste bescherming, als voorbehoedmiddel èn bescherming tegen een soa.

Goede en betrouwbare informatie over voorbehoedmiddelen kun je hier vinden: https://sense.info/nl/condoom-pil-en-meer.

 

Groetjes, Mariska 


Reageer