Vraag

anticonceptie

  • 3 November 2020
  • 3 reacties
  • 173 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Waarom vinden mensen het raar als een 17 jarige geen anticonceptie gebruikt zoals de pil?

Ik gebruik het niet en hoef die troep ook niet in mijn lichaam, maar mensen kijken me dan echt raar aan. 

Huisarts heeft het er al meerdere keren over geprobeert te hebben en mensen dringen het gewoon echt op. 

 


3 reacties

Hey Euhm,

Dat snap ik ook niet helemaal. Ik gebruik het zelf ook niet en zou dat ook echt niet willen. Ik vind het zelf ook zeker niet raar dat jij geen anticonceptie gebruikt.

Ik vind dat je menstruatie enzo een natuurlijk proces is en dat je dat niet moet beïnvloeden door de pil met allemaal zooi daarin.

Ik weet niet hoe het komt, maar misschien met de maakbaarheid van de maatschappij. Dat we alles zelf willen regelen en in de hand willen hebben.

Mijn zus heeft altijd heel erg kramp en alles tijdens haar menstruatie en toen had de dokter haar ook de pil aangeraden. Dat hielp wel enigszins. Nu is ze een tijdje geleden gestopt en dan merkt ze wat de pil voor invloed op je heeft. Het is echt niet alleen maar beter ofzo.

Dus ik snap je helemaal.

Groetjes,

Simply Me

die troep 

allemaal zooi

Het is maar wat je troep en zooi noemt.
Op websites zoals Sense.info  en natuurlijk Wikipedia kun je zien wat die troep inhoudt.
Onze hoofdverdachten zijn hier hormonen die of een oestrogeen of een progestageen (ofwel progesteron, maar er zit wat nuance in)  zijn.

Wat doen deze dan:
Progesteron:  Progesteron remt of voorkomt de ovulatie/eisprong, waardoor er niets is om te bevruchten. Best wel handig als je niet zwanger wilt worden.
Oestrogeen :  Oestrogeen zorgt voor de ontwikkeling van de secundaire geslachtskenmerken. Denk dan aan borstgroei, schaamhaar, bredere heupen e.d. Het is wel zo fijn om er als vrouw uit te zien als je er een bent.

 

Ik gebruik hier eventjes BiNaS tabel 86C ter illustratie van mijn punt.
Je lichaam maakt onze verdachte stoffen dus gewoon zelf aan!
Zo “natuurlijk” is die “troep” dus.
Het is zelfs zo dat je bij een bevruchte eicel er progesteron blijft worden geproduceerd, zodat er niet nog een eicel vrijkomt tijdens je zwangerschap.
Ik kan er dieper op ingaan, maar dit heb je natuurlijk allemaal al bij de biologie les gehad.
Dit dient gewoon als illustratie bij mijn kritiek.

 


Ik weet niet hoe het komt
 

De "populariteit” van dit middel is op zich niet gek.
Niet alleen geeft het vrouwen de macht om te bepalen wanneer zijn zwanger worden en zijn ze niet alleen afhankelijk van condooms, maar zij zijn ook nu in staat om niet te menstrueren wanneer dat niet uitkomt.
Niet kunnen werken of je slecht voelen vanwege de menstruatie kan dus verleden tijd zijn met dit soort middelen.
Zo kun je al snel zien dat de voordelen voor velen opwegen tegen de nadelen.

Natuurlijk is dit niet bedoelt om jullie te overtuigen om toch dit middel te gebruiken.
Jullie mogen doen wat jullie willen.
Toch hoop ik dat jullie nu ook zien waarom anderen het gebruiken en aanbevelen.
Ook hoop ik dat het nu duidelijk is dat het helemaal niet gaat om “troep” of “zooi”, maar gewoon de stoffen die jouw lichaam sowieso al maakt.

Hey MensPersoon,

Bedankt voor je uitleg, inderdaad hebben we het hier ook al eens bij biologie over gehad.

Naast die hormonen zitten er echt nog wel meer stoffen in die pil. Ik vind alleen dat menstruatie een natuurlijk proces is en waarom zou je dat dan verstoren? Je lichaam maakt zelf die hormonen aan en dan vind ik niet dat je die dan extra moet innemen.

Ik begrijp je helemaal en ik zie ook zeker wel voordelen en er zullen ook zeker situaties zijn waarbij het wel heel handig is. Het gaat mij er meer om dat mensen het raar vinden als je het niet doet en iedereen je het aanraadt. Terwijl ik dat zelf niet nodig vind.

Misschien ook wel omdat ik ook van veel mensen de nadelen hoor, dat ik er wat anders tegen aan kijkt. Maar ieder zijn eigen mening!

Groetjes!

 

Reageer