Wie kookt er al en wat?

  • 5 November 2023
  • 20 reacties
  • 223 Bekeken

Reputatie 7
Badge +11

Wie kookt er allemaal soms? Als je kookt, wat kook je dan? En waarom kook je?

Zelf kook ik 1x per week, om te oefenen als ik uit huis ga. Stampot boerenkool is mijn specialiteit.

 

Liefs,

         M.


20 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hoi hoi, ik kook zeker!  Regelmatig zelfs 😊 van alles eig. Ik vind rijsttafel erg leuk om te maken, wel een tijdsbesteding maar leuk. Of uitgebreide spaghetti schotel. En verder maak ik ook boerenkool, en zuurkool en andijvie stamppot. En hete bliksem.  En omelet op z'n boeren ;) en zo nog wel meer.  En ohja, bietensalade maken is ook mijn ding. Geleerd bij Scouting trouwens!  😎 Ik vind het leuk en het is vaak ook fijn als mn ouders druk zijn op het land of in de moestuinen of met de dieren.  En wat ook leuk is, is de recepten proberen uit de recepten-topic  

Met veel dank aan @j8j8 die helaas ook niet meer op het forum actief is 😘

Groetjes liefs Tartan X

Hallo, ik ben 13 en kook al ongv. een halfjaar op dinsdag, omdat iedereen op die dag moet sporten en ik niet, Mijn specialiteit is wraps, maar soms maak ik ook pasta, gebakken aardappels of bami! :)

 

Hoi @Natureflower !

Zeker, bijvoorbeeld spinazie stampot, pasta , gebakken aardappels, wraps enz. Ik vind het leuk om te doen!

Eerst deed ik het af en toe, nu elke dag (mijn vader kan echt niet koken...).

Reputatie 7
Badge +17

Jazeker. Ik kook graag oosterse dingen zoals Japanse gehaktballen (staat in het recepten topic) en kip teriyaki. Miso soep is ook lekker.

Ik heb ook een goed wrap recept gevonden laatst. Die zal ik ook wel een keer in het recepten topic gooien.

Miso is echt lekker @tim16😋 Het stinkt alleen wel enorm 😄

Reputatie 7
Badge +12

Hey!  Ik kook soms ook. Vooral pannenkoeken,  soep (snert kan ik wel goed), en gewoon gehaktbal met aardappelpuree en spinazie bijv. En cakes en muffins vind ik leuk ! En appeltaart ook xd.

Liefs Tover xxx

Reputatie 7
Badge +14

Heyy @Natureflower

Ik kook regelmatig. Vooral wraps, ovenschotels, stamppot, pasta en soep. Van ‘t zomer hadden we courgettes in overvloed (we hebben een kleine moestuin) dus had ik courgette lasagne bedacht: i.p.v lasagne bladen dunne plakjes courgette. Was erg goed gelukt. Ook bak ik graag koekjes, taarten, cakes etc.  Heb laatst arretjes cake gemaakt, mijn oma had het recept gegeven. Die zal ik wel een x in het recepten topic plaatsen. 

xx Eenmeisje004 

Reputatie 6
Badge +3

Hey, ik maak loempia’s (is dat koken?, het is wel eten) mijn vader zei dat de zoon van iemand die hij kende eieren verkoopt om geld te verdienen. Ik vond het wel een leuk idee om ook dingen te verkopen. Mijn oma kan hele lekkere vietnamese loempia maken (we komen ook uit vietnam) en ik mog haar recept en ik maak af en toe loempia’s om te verkopen en ik heb gister nog 40 verkocht (:

Veel suc6 met koken, groetjes sinasappelbroodje

Reputatie 1
Badge

Ik kook niet vaak maar ik wil het wel doen.

Het lijkt me leuk om eens ene gekke biefstuk te maken ofzo🥩

Reputatie 4
Badge

Ik kook soms.  Vaak simpele gerechten.  Bruschetta, nacho's, wraps etc. Bakken doe ik wel vaak en daar ben ik ook best goed in.  

Reputatie 1
Badge

Ja soms wel. Van alles eigenlijk. Gewoon Hollandse pot als aardappelen, groente met vlees (appelmoes erbij) maar ook Italiaans, aziatisch, vis of pokebowl. Maar meestal vind ik het stieken wel handig als mijn ouders koken haha. 

Reputatie 7
Badge +9

Ik kook ook wel eens. Mijn specialiteit is verbrande macaroni met taaie kaas en vergeten worst.

Ik heb wel de pollepel gevonden als ik met mijn broer kook. Hij wil graag kok worden maar kan er nog minder van dan ik. Dus hij kookt en ik sta erbij met de lepel en als hij mijn instructies fout doet krijgt hij een klap met de lepel.

Reputatie 7
Badge +8

Ik kook af en toe. Ik vind bakken een stuk leuker. Maar als ik iets kook is het meestal een eitje.  Ook ben ik geweldig in pannenkoeken, poffertjes en wentel teefjes maken (en dingen die daarop lijken). En soms maak ik voor mijzelf avond eten (gewoon wat aardappels, vleesje en groenten) of een eitje. En ik maak ook  vaak popcorn in een pan, ik weet niet of dat koken is maar ik vind het wel leuk. 

Toch vind ik bakken gewoon een stuk leuker. Alles klaarmaken en de tijd nemen om het goed te doen alleen om een heel nieuw iets te krijgen nadat het uit de oven komt is gewoon leuk. ik maak dan vaak zoete dingen zoals koekjes, taarten, cupcakes en dergelijke. En ik hou ook van het versieren van die dingen als ze net uit de oven komen. 

Reputatie 7
Badge +10

Ik kook iedere zaterdag!

Bakken is mijn hobby.

Ik ben heel goed in appeltaarten bakken (voor verjaardagen) 😋

Dat doe ik dus best vaak.

Liefs @Wees Jezelf Bij Noah 

Reputatie 7
Badge +3

 Hoi,

Wie kookt er allemaal soms?

ik soms en dan meestal met mijn broertje,  als papa en mama uit eten zijn of naar iets anders. Onze oudere broers zijn dan vaak al naar vrienden of bestellen zelf iets en hebben geen zin om met ons te koken. Alleen laten ze ons wel de afwas altijd doen van alles wat zij dan vies hebben gemaakt.

Soms, als ze ineens toch thuiskomen als mijn broertje en ik net aan onze shoarma of iets anders willen beginnen, dan eten ze de helft of alles op en zeggen dat er toch nog meer in de vriezer zit 😡

Soms halen ze dan wel iets uit de diepvries, gooien het op het aanrecht en zeggen dat ze geen tijd hebben  om het klaar te maken en dat wij toch nergens naartoe hoeven en dus tijd genoeg hebben om voor ons zelf daarna iets nieuws te maken. Maar dan hadden wij de laatste shoarma net voor ons zelf klaar gemaakt en eten zij die op en moeten wij maar iets anders eten….☹️

 

Als je kookt, wat kook je dan?

soms broodjes shoarma of thuis frietjes bakken met een frikandel.

Ik heb ook wel eens soep gemaakt, zo uit een pakje en balletjes uit de diepvries erbij (die mama al gemaakt had). Soms pannenkoeken, maar dat geeft meestal nogal veel rommel en we houden niet van opruimen en verder als we pannenkoeken hebben gebakken, dan hebben we altijd pannenkoeken over, maar die vinden we superlekker om de volgende dag koud op te eten…..tenminste als er de volgende dag dan nog over zijn, want onze broers hebben de vorige 2 keer al die pannenkoeken die wij bewaard hadden voor de volgende dag, allemaal opgegeten.

Meestal maak ik met mijn broertje babi pangang, want dat vinden we allebei heel lekker en het is makkelijk: 2 zakjes nasi uit de diepvries (die doet mama per portie in de diepvries) en dan allebei een bakje babi pangang van de AH (ook uit de diepvries, bij ons thuis dan, want als je koopt is het nog niet bevroren) en daar even gaatjes in prikken en 6 minuutjes in de magnetron. Soms bakken we ook nog een spiegelei, maar dat is extra werk en een extra pan vies.

Soms doen we ook echt koken, nou ja, dan maken we macaroni, dus zelf koken in een pan water, maar dan moeten we ook nog gehakt (mama heeft dat per portie in de diepvries) in de koekenpan eerst koken of hoe heet dat bakken in de koekenpan? of braden, nou ja, dat het een beetje bruin wordt en daarna  doen we dat gehakt bij het sausje, dat komt uit een pakje en daar hoeven we alleen water bij te doen 😀 en in een steelpannetje. 

Normaal maakt mama daar ook wel iets van een salade bij, maar als ze die niet al voor ons gemaakt heeft dan vinden wij dat teveel werk en bovendien zijn we ook bang dat onze broers alles opeten…. dus soms maken we dan een potje doperwtjes met worteltjes warm om bij de macaroni op te eten.

Het is misschien niet allemaal heel moeilijk, maar je moet ergens beginnen toch?

 

En waarom kook je?

omdat we anders dood gaan van de honger 😂

 

Zelf kook ik 1x per week, om te oefenen als ik uit huis ga. Stampot boerenkool is mijn specialiteit.

Oh, leuk. Ik vind hutspot wel lekker en volgens mij hoef je dan maar 3 zakjes (wortel, ui, aardappel) bij elkaar te gooien, dus dat wil ik ook nog wel eens leren en dan zo'n worst in een plastic verpakking warm maken. Ik ga wel eens vragen aan mama. Volgens mij vind mijn broertje hutspot ook wel lekker. Wij houden allebei niet zo van boerenkool, maar soms eten we het wel,  omdat er dan niks anders is.

 

Wel een leuk topic 😀

 

Doei,

@SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer

 

 

Reputatie 7
Badge +5

Hii @Natureflower!

Leuk topic en super leuke reacties allemaal! Vind het leuk dit te lezen!😄

Moet heel eerlijk wezen koken is niet echt mijn ding.. Ik ben nogal onhandig zeg maar dus vind koken best lastig, maar moet het toch leren als ik later uit huis wil dus ik help nu wel af en toe mee met mijn ouders en stiekem vind ik het ook best wel leuk om te doen. Ik heb laatst al wel zelf een tomatensoepje gemaakt en heb al meegeholpen met het maken van spaghetti, stamppot en spruitjes dus de eerste stapjes zijn er al! :)

Ik kan wel bakken dus soms bak ik in het weekend een lekkere appeltaart samen met mijn zus of ik maak een lekkere chocolade taart of lekkere chocokoekjes samen met haar!😋

Groetjess van ItsJustMe!

Reputatie 3
Badge

Hey, ik kook ook wel eens ik doe het niet met regelmaat maar ben er wel ok in, ik kan zelf risotto en soep maken en roerbak of pasta lukt ook wel. Ik ben begonnen door te helpen bij het koken en dat doe ik ook nog soms al moet ik ook wel eens samen met mn zus koken. groeten

 @Gans 

Reputatie 7
Badge +17

Deze stond al in een ander recepten topic, maar dat topic is een beetje dood dus zal ‘m hier nog een keer plaatsen.

Gehaktballen met teriyakisaus

Ingrediënten:

75 ml mirin (zoete kookwijn)

75 ml saké

100 ml sojasaus

35 gr suiker

1 cm verse gember, geschild en fijn geraspt

1 teen knoflook

Een scheutje plantaardige olie

400 gr (vegetarisch) gehaktballetjes

Instructies:

  1. Doe de mirin en saké in een steelpannetje, breng het aan de kook en laat het een minuutje doorkoken.
  2. Zet het vuur laag en voeg de sojasaus en de suiker toe en meng het geheel goed tot alle suiker is opgelost.
  3. Laat de saus zachtjes pruttelen totdat ‘ie een tikkje stroperig wordt. Laat het niet te hard koken!
  4. Verhit in een andere pan de olie in en bak de gehaktballetjes rondom bruin.
  5. Veeg de overtollige olie met een stukje keukenpapier uit de pan en voeg de saus toe.
  6. Zorg dat de balletjes rondom bedekt worden met de teriyaki.
  7. Laat ze een minuut of 10 zachtjes pruttelen in de pan, schep ze zo nu en dan even om.
  8. Voeg vlak voor het einde de geraspte gember toe en roer die door de saus.
  9. Serveer de balletjes optioneel met wat gesneden lenteui

Als je er een knapperig laagje om wil kun je de balletjes ook nog door paneermeel rollen. Ik gebruik altijd panko broodkruim (Japans paneermeel), te koop bij de appie.

 

Reputatie 7
Badge +17

@ItsJustMe Heel veel mensen denken dat ze niet kunnen koken, maar zo moeilijk is het niet. Gewoon goed het recept volgen.

Reputatie 7
Badge +5

Hoi @Natureflower ,

Ik kook nu sowieso elke keer bij groepstherapie, en eig gaat dat heel goed:) Alles lukt wel prima, dingen met vlees doe ik alleen niet omdat ik vegetariër ben. Iemand vroeg of ik gehakt wou kneden, dat heb ik niet gedaan want dat vind ik niet zo'n fijn idee😉

We maken dingen zoals soep, pannekoeken, pizza, fruitsalade enzo dus niet echt moeilijk. Thuis kook ik nu eig niet meer.

 

Reageer