Vraag

welk vakkenpakket moet ik kiezen

  • 15 March 2021
  • 3 reacties
  • 124 Bekeken

Badge

Hi!

Ik zit in de 3e HAVO en ik moet een vakkenpakket kiezen. Ik wil heel graag C&M kiezen zonder wiskunde of economie want ik ben daar heel erg slecht in.

Ik vroeg me af of je ook rechten kan studeren op het HBO als je dit pakket kiest. En kan je ook psychologie studeren met dit pakket?

Ik wil niet een verkeerde keuze maken dus als iemand dit weet help dan alsjeblieft!!


3 reacties

Hoi,

Mijn advies zou zijn om dit met je mentor en decaan te bespreken. Een decaan is hier speciaal voor en kan jou hierin goed helpen.

Wij kunnen wel zeggen je moet x of y kiezen, maar wij kennen jou niet. Een keuze is niet alleen maar afhankelijk van welke vakken/studie je kiest, maar ook van wie je bent, hoe je leert etc.

Je kunt ook niet perse een verkeerde keuze maken. Soms had je beter een andere keuze kunnen maken, maar daarvan kun je juist weer leren.

Veel succes met je keuze!

Groetjes,
Simply Me

Dit zijn inderdaad dingen waar je het beste mee naar je mentor kunt gaan als je erg twijfelt. De toelatingseisen per studie zijn echter niet zo moeilijk te vinden:

 

Psychologie is een universitaire studie dus als je dat graag wilt, zal je moeten beschikken over een van de volgende vooropleidingen: 

  • “Vwo-diploma, ongeacht het profiel, met een voldoende resultaat (6) voor Engels
  • Hbo-propedeusediploma met wiskunde en Engels op vwo-niveau
  • Hbo-bachelordiploma
  • Wo-propedeusediploma
  • Wo-bachelordiploma
  • International prior education
  • Toelating via het colloquium doctum voor wie 21 jaar of ouder is en onvoldoende vooropleiding heeft.”

Bron: uva.nl

 

Over HBO-Rechten:

“Je wordt tot de opleiding HBO-Rechten toegelaten als je beschikt over een havo-, vwo-, of mbo-4 diploma.”

Bron: hva.nl

 

 

Als ik het dus even zo vluchtig doorkijk, is je gekozen profiel niet van invloed op deze twee studies. Maar ik weet niet zeker of je wel een geldig diploma kan halen zonder wiskunde. Volgens mij is wiskunde namelijk gewoon een kernvak op havo. Even overleggen met je mentor dus.

Voor de rest zou ik bij de keuze van een vakkenpakket nog niet per se denken in eventuele studies maar gewoon in een richting die je goed ligt.  Dat is wellicht makkelijker als je het nog niet zo goed weet je wilt (rechten en psychologie zijn namelijk toch behoorlijk verschillend :wink: ). 

 

Succes ermee.

Groetjes

 

Maar ik weet niet zeker of je wel een geldig diploma kan halen zonder wiskunde. Volgens mij is wiskunde namelijk gewoon een kernvak op havo. Even overleggen met je mentor dus.

In de eerste 3 jaar van havo, de onderbouw is wiskunde verplicht en een kernvak. In de bovenbouw is wiskunde verplicht bij E&M, N&G en N&T. Maar niet bij C&M. Het is dus mogelijk om je havo diploma te halen zonder in de bovenbouw wiskunde te hebben gehad.

Echter zou ik je wel aanraden om wiskunde te kiezen, omdat je dan vaak net wat meer kanten op kan en het is voor je eigen inzicht ook wel goed.

Tenzij je echt al weet wat je gaat doen, maar dan nog je weet maar nooit.. Rechten en psychologie liggen nogal uit elkaar, je kunt dus nog alle kanten op gaan.

Groetjes,
Simply Me

Reageer