Vraag

Wat leer je eigenlijk bij kunstvak beeldend? VWO

  • 14 October 2023
  • 3 reacties
  • 44 Bekeken

Reputatie 7
Badge +9

Hoi allemaal, 

Ik wil later, voor 90% zeker, architect worden. Ik heb nu het pakket NT/NG met Latijn, Wiskunde D en als sprokkelvak volg ik nu R&D (Reseach and Design). Ik weet niet zeker of deze vakken me daar per se mee gaan helpen. 

Ik vroeg me dus af of het vak Kunstvak Beeldend misschien handig is voor als ik die keuze ga maken. Mijn centrale vraag is eigenlijk gericht aan mensen die in VWO5/6 zitten en het vak hebben gekozen.

Dus: wat leer je eigenlijk bij het vak kunst? Leer je veel tekenen? Doe je veel met maquettes? Hoe zit het met de geschiedenis van kunst, leer je daarbij veel bouwkunst, of echt schilderen, dans theater etc? En denken jullie dat kunst het waard is om te volgen? En evt. : zou het vak kunst meer helpen dan mijn andere keuzevakken? Welke vaardigheden leer je bij het vak?

Alvast bedankt !!

Groetjes!


3 reacties

Reputatie 5
Badge +1

Hoi,

Ik zit momenteel in VWO-gymnasium 5 en ik heb het vak kunst. Bij mij op school leerde ik in klas 4 vooral tekenen, schilderen en modelleren. Dit jaar krijg ik veel te leren over architectuur en we gaan volgens mij ook maquettes maken.

We krijgen ook les over kunstgeschiedenis, vorig jaar over christelijke kunst (beelden en schilderijen) en dit jaar over architectuur, dus veel over bouwkunst.

De vaardigheden die ik tot nu toe heb geleerd zijn vooral: tekenen, schetsen, schilderen en modelleren met klei. Ik kreeg ook veel te leren over de verhoudingen in het menselijk gezicht.

Bij mijn school krijg je niks over dans of theather bij het vak kunst. Maar de precieze dingen die je leert kan verschillen per school.

Persoonlijk denk ik dat het vak kunst je goed kan helpen om architect te worden, want je leert inderdaad over bouw en bouwstijlen. En ik had van iemand gehoord dat natuurkunde ook nuttig was voor architectuur.

Reputatie 7
Badge +9

@IJsbeertjes super bedankt!! Ik zal het denk ik nog met mijn mentor bespreken, misschien dat ik ipv wiskunde D dan kunst doe want R&D lijkt me een handig vak qua vaardigheden. 

Reputatie 7
Badge +11

Ik weet zelf niet precies wat je leert, volgens mij dingen zoals kleur geven, schaal, creatief denken. Mij maakt het niet uit wat we doen en waarom, het is mijn lievelings vak!

 

Liefs, 

         M.

Reageer