Vraag

Wat is het nut van school?

  • 3 November 2020
  • 2 reacties
  • 177 Bekeken

Badge

Hoi, ik ben Gino 14 jaar en strugle met depressie door school. De depressie is gelukkig maar mild dus heb niet snel zelfmoord neigingen of andere zoals snijden. Waarom ik dit topic aan maak is omdat ik school saai/tijdverspilling vindt. De baan die ik wil doen is met computers, waar ik al zo goed alles van weet. Waarom kan ik niet gewoon zelf beginnen heb ik me zo vaak gevraagd, dit topic maak ik ook omdat ik school dus niet zo zie zitten. Heb laatst ook al mijn derde 1 gekregen opschool. Ik maak ook de heletijd smoesjes om onder een presentatie of een cijfer uit te komen. Wat moet ik nu doen?


2 reacties

Je zult niet de enige zijn die school zinloos vindt, maar dat papiertje kan later toch nog redelijk wat invloed hebben. Op de middelbare school wordt je algemeen geschoold, er wordt zegmaar een basis gelegd voor de later (toekomstige studies). Deze algemene kennis is gewoon essentieel. Stel nou dat het straks allemaal wat anders loopt dan je had verwacht en je moet toch op zoek naar een baan. Bedrijven zullen niet echt zitten te wachten op iemand die niet eens zijn middelbare school heeft afgemaakt. Je maakt het voor jezelf dus heel erg lastig.

Ik geloof best dat je veel van computers weet maar ik denk niet dat je op 14e jarige leeftijd al genoeg kennis hebt om daar je hele leven lang van te kunnen rondkomen. Voor werk bij een werkgever kom je niet zo snel in aanmerking zonder diploma en klanten hosselen voor een eventuele eigen onderneming wordt ook lastig met concurrentie van bijv. mbo/hbo-ICT-studenten.

Ik snap dat je school nu gewoon ruk vindt, maar denk ook aan je toekomst. Als je nu even doorzet, houd je veel opties open voor later. Denk echt dat je er spijt van gaat krijgen als je niks afmaakt.

Als je nu even aanpoot kan je misschien een leuke studie doen in de ict of iets dergelijks. Zo vergroot je je waarde in de arbeidsmarkt en heb je meer kennis in huis om je eigen onderneming succesvol te laten lopen. Studeren kan ook heel leuk zijn. Als jij een studie uitkiest die bij je past, ga je niet meer met tegenzin naar school. En bovendien is de studententijd gwn heel gezellig.

Badge

Ik geloof ook niet echt in het onderwijs van nu kan ik hele gesprekken over voeren alleen er is ook ander onderwijs dan regulier misschien zou je kunnen kijken voor een democratische (sudbury) school in je school er zijn er nog niet veel van en wrs/mis heb je er ook nog nooit van gehoord alleen je zoud daarover misschien meer over op kunnen zoeken.

 

Reageer