Skip to main content
Vraag

Waarom is schoonmaken een straf?

• March 17, 2025
  • 8 reacties
  • 127 Bekeken

Forum|alt.badge.img+6

Hoi allemaal. Zonet liep ik langs de middelbare school in de buurt. Ik zag daar twee jongens van ongeveer 13 denk ik, die duidelijk straf hadden, ze moesten vuil rapen en één van de twee was kozijnen aan het afnemen met een doek ofzo. Met een hesje om. Ze keken echt niet blij en er waren allerlei andere kinderen aan het spelen en chillen. En lachen. Nu dacht ik, misschien hebben ze wel wat verdient dus daar kan ik niet over oordelen. Het leek in elk geval best vervelend voor die jongens . Maar ik dacht toen ook, dat schoonmaken een beroep is. Veel mensen doen dat als werk. Dus als ze dat dan als straf geven, zeg je eigenlijk dat het iets verkeerds is, iets niet goeds en niet leuks. Zo komt het over voor degene die het moet, en degene die het ziet.  En dat is dan weer niet leuk voor de mensen die dat als werk doen. Wat vinden jullie? En wat is een goed alternatief? 

Groetjes Tjempie xxx

8 reacties

Diana
Forum|alt.badge.img+11
  • Vaste gast
  • March 17, 2025

Ik vind het een goede straf als ze dingen vies gemaakt hebben of zo: zo leren ze respect voor het werk van schoonmakers en doen ze tegelijkertijd iets nuttigs. Beter dan zweepslagen, lijkt me. 

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • March 17, 2025

Hoi hoi ​@Tjempie ! Ik ben het eens met ​@Diana . Als iemand iets heeft vernield, mooi laten herstellen. Heeft iemand iets opzettelijk  vies gemaakt, schoonmaken. Is iemand erg lastig in de groep, uit de groep verwijderen (tijdelijk).  Als die jongens het daarom moesten is het goed. Het kan dan een extra leerpunt zijn als anderen dat zien, hoe vervelend het ook is. Ik ben het wel met je eens dat schoonmaken op zich geen straf moet zijn want het is een zeer nuttig beroep en hard nodig. Dus de straf moet wel slaan op de "overtreding". 

​@Diana  zegt: Beter dan zweepslagen, lijkt me. 😄Ik denk dat er mensen zijn die daar anders over denken 😉 indachtig een andere topic 😜

Groetjes liefs Tartan X 

Forum|alt.badge.img+6
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • March 18, 2025

Hoi, ja daar hebben jullie gelijk in. Misschien hadden ze iets met opzet vies gemaakt. Dan past deze straf wel. En leren ze er van. Ik kon er ook niet over oordelen. Maar het schoot me te binnen. Bedankt dat jullie mee denken! 

Groetjes Tjempie xxx

Haud machina sum
Forum|alt.badge.img+1

Als mensen schoonmaken als straf geven, zeggen ze niet dat het iets verkeerds is. Het is een straf omdat het niet erg leuk is. Zeker als je niet  naar muziek mag luisteren ofzo. En mensen die als hun baan schoonmaken, doen het over het algemeen niet omdat schoonmaken hun passie is, dus is de reputatie van hun baan niet hun grootste belang. Schoonmaken is werk en weinig mensen vinden het leuk, dus wordt het uitgedeeld als een straf of worden mensen er voor betaald.

Tover01
Forum|alt.badge.img+18
  • Ster
  • March 19, 2025

Hey ​@Tjempie  ik ben het wel eens met wat hier gezegd is. Als het past bij wat je gedaan hebt is het een prima straf.  Dat hesje maakt het er niet leuker op voor die jongens. Het is dan ook een echte straf. Thuis help ik met veel dingen omdat ik met mn moeder woon en ze heeft me altijd overal bij betrokken dus ook schoonmaken. Dan ervaar ik het natuurlijk niet als straf maar als klusje. Maar als ik bv op school voor straf de wc moet schoonmaken is dat een ander gevoel en ook omdat ze je zien is het echt vervelend. En zo werkt het denk ik met de meeste straffen. Je wilt het niet en je moet, en anderen zien je, en het kost je eigen tijd die je eig anders had willen besteden.  Terwijl schoonmaken zelf natuurlijk heel nuttig en goed is. En mensen daar zeker trots op mogen zijn. Het is dus de "context" zeg maar. 

Liefs Tover xxx

Diana
Forum|alt.badge.img+11
  • Vaste gast
  • March 19, 2025

@Tartan15 welk topic?

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • March 22, 2025

Hoi ​@Diana  het was een geintje ;) ik doelde op het bdsm topic 😊

Forum|alt.badge.img+6
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • March 22, 2025

Hoi, bedankt allemaal. Ik denk er nu ietsje anders over. Het ligt er aan wat iemand deed en soms is het een passende straf inderdaad..

Groetjes Tjempie xxx