Vraag

Waar gaat jouw profielwerkstuk over?

  • 19 December 2020
  • 3 reacties
  • 111 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Heyhey!! 

Ik zit in 5vwo en krijg binnenkort meer informatie over mijn profielwerkstuk. Ik heb van verschillende personen gehoord dat je ook documentaires kan maken voor je pws, maar mag dit wel? Hoe zit dit bij jullie? En waar doen jullie het over?🤩 Ben heel benieuwd!!

En hoe ga he het presenteren? Wat voor onderzoek doe je? Ben heel benieuwd en nieuwsgierig😁 Ik denk zelf aan jeugdcriminaliteit en wil daar super graag een docu over maken, als dat mag op t vwo. 

 

Groetjes en fijne vakantie allemaal🎄✨


3 reacties

Hey Julia432,

Leuk dat je gaat toewerken richting het profielwerkstuk toe, het is een grote opdracht, maar ik vond het wel heel erg leuk om te doen!

Goed dat je ook vast bezig bent met een onderwerpen en hoe je het wilt uitwerken.

Ik heb geen idee of dat mag van een documentaire, lijkt me in ieder geval wel heel leuk! Ik denk dat het een beetje verschilt per school, want bij ons op school mocht het volgens mij niet. Je kunt het het beste even aan een docent vragen of je wacht even de informatie af die je binnenkort krijgt.

Wij moesten presenteren via een presentatie en dan niet met behulp van een PowerPoint presentatie, maar met behulp van een poster. Was echt heel leuk om te doen, om een poster te maken en heel leuk om te zien hoe die van iedereen weer anders was en toch allemaal heel leuk en bijzonder.

Ik heb mijn profielwerkstuk gedaan bij het vak natuurkunde en ben bezig geweest met duurzaamheid. Eerst daarnaar onderzoek gedaan door middel van literatuur, gesprekken en enquêtes. Vervolgens heb ik daarmee een heel plan gemaakt over duurzaamheid.

Hoe cliché het ook klinkt, begin echt op tijd!! Nu denk je misschien van heb ik al zoo vaak gehoord, maar als je zelf in tijdnood komt ga je dit echt inzien. Maak van tevoren een planning over wanneer je wat gaat doen, met wie en wat je nodig hebt. Zodat je voor jezelf een duidelijk overzicht hebt. En stel deadlines: je plant ongeveer een aantal uur in voor bijvoorbeeld een gesprek of om aan een hoofdstuk te werken. Als niet lukt of het loopt vast of je bent nog niet klaar. Ga dan niet onnodig lang doorwerken om toch dat stukje af te hebben. Laat het even rusten en kijk later verder of je nog wat moet aanpassen. En vraag hulp als het niet lukt. Alleen ben je sneller, maar samen kom je verder.. en er zijn echt genoeg mensen bereid om je te helpen, vergeet dat niet als het ff tegenzit.

Je klinkt in ieder geval al wel wat voorbereid en ga daar zeker zo meer door!

Heel veel plezier en succes gewenst en jij ook een fijne vakantie gewenst!

Groetjes,
Simply Me

 

Super leuk!! Wat had je ervoor? En deed je het samen of alleen? 

Ik wil, als het mogelijk is, het heel graag alleen doen. Ik weet dat het veel is, maar ik weet al ongeveer wat ik wil doen en het is super vervelend om dan rekening te moeten houden met een ander. Daarnaast ben ik altijd erg kritisch met dit soort dingen en wil ik hier gewoon echt een 8 voor halen. 😁

Hey Julia432,

Zeker leuk! Mijn eindcijfer was een 9,0☺️ Maar je kreeg gedurende het hele proces cijfers voor diverse onderdelen. Bijvoorbeeld voor je plan van aanpak, je eerste hoofdstuk, je eindwerkstuk, je presentatie, je poster en nog wel een aantal dingetjes.

Ik heb het alleen gedaan. Dat werd bij ons in de klas ook aangeraden door de docenten door wie we begeleid werden. Voor mijzelf vond ik het prima werken. Af en toe is het even lastig want je hebt niet direct iemand achter je op om terug te vallen. Maar sowieso de docenten staan altijd voor je klaar en wij hielpen elkaar ook als het nodig was en vraag ook af en toe je ouders of iemand anders om even mee te kijken. Dat kan echt heel erg helpen!

Ik snap je motivatie om het alleen te doen, maar samen kun je zeker ook heel veel doen en het is leuk om van elkaar te leren en verschillende inzichten te hebben. Als jij het alleen wilt doen, doe dat lekker. Je moet echt doen waar jij je prettig bij voelt.

Haha, ik snap het. Zo dacht ik ook, ik wilde het echt perfect doen en ik dacht oh dat lukt me wel, ik was ook aan het strijden voor rond de 8. Aan het begin ging het goed, later veel minder. Uiteindelijk heb ik keihard moeten vechten/strijden, maar dat heeft wel in een mooi resultaat geleid én daarnaast een mooi cijfer.

Maar ik denk niet dat je nu al moet gaan stressen om je cijfer. Het gaat om het hele proces, dat je er wat van leert en dat je echt wat neerzet. Maak je nu niet zo druk om dat cijfer, laat dat gaan en geniet van je eigen proces. Nu lijkt het heel belangrijk, maar bijna niemand vraagt later nog naar je pws en cijfers.

Nogmaals veel succes gewenst! En met vragen kun je hier op het forum terecht, dat is ook wel ideaal 😉

Groetjes,
Simply Me

 

Reageer