vwo naar havo

  • 12 September 2023
  • 2 reacties
  • 41 Bekeken

Reputatie 1
Badge
  • Net nieuw
  • 2 reacties

hey, 

ik ben net begonnen in 4vwo maar ik vind het allemaal echt heel stressvol. mijn cijfers waren vorig jaar heel goed ik stond voor niks onvoldoende, maar ik moest er heel veel voor doen. zelf wil ik liever naar de havo zodat ik meer vrije tijd heb en minder stress heb. maar ik weet dat mijn moeder eigenlijk wil dat ik vwo af maak omdat ik dat best zou kunnen. ik weet niet hoe ik het gesprek met haar moet aan gaan, want eerder toen ik dat probeerde dacht ze dat ik een grapje maakte. kan iemand mij helpen?


2 reacties

Reputatie 2

Hey! 

Misschien is het een idee om alvast te kijken naar waar je interesses liggen. Eventuele opleidingen opzoeken, stel je voor dat er iets tussen zit wat je echt heel leuk lijkt, weet je alvast of je daarvoor een HAVO of een VWO diploma voor nodig hebt, dit kan je ook helpen om gemotiveerd te blijven voor het VWO.

 

Mocht je echt veel liever naar de HAVO willen gaan, is het gesprek aan gaan met je moeder onvermijdelijk natuurlijk. Ik zou beginnen met je redenen vertellen, en daarna haar kant uit te horen. Als het goed is komen jullie er dan samen uit. Mocht het zo niet lukken kan je altijd ook eventueel nog naar je mentoor/decaan toe om met hun erover te hebben en kijken wat de opties zijn.

Ik wens je veel succes!

Reputatie 7
Badge +17

Hoi hoi, het gaat om jou toch? Dus als jij je beter en rustiger voelt op de havo, doen!  Ik begrijp nooit zo, als ik het mag zeggen, waarom sommige ouders daar zo'n punt van maken.  Kijk maar naar de mogelijkheden. Een goede zinvolle MBO opleiding is al helemaal goed,  laat staan een HBO. Daar is toch echt helemaal niets mis mee? En nogmaals het gaat om jou en wat jij wilt. Dat zou voor je moeder ook prioriteit 1 moeten zijn.  Ik hoop dat het je lukt om dat gewoon in een goede sfeer duidelijk te maken.  Succes hoor! 

Groetjes liefs Tartan X 

Reageer