Vraag

Vraag Wiskunde

  • 17 March 2024
  • 2 reacties
  • 39 Bekeken

Badge

Hi!
 

Ik heb morgen een herkansing, en de onderstaande vraag staat op veel punten, maar ik weet niet hoe ik hem juist kan oplossen. Kunnen de wiskunde-slimmeriken onder jullie me helpen?
 

De vraag:

Aan de voet van een steile weg zie je op de top van de heuvel aan het eind van de weg een watertoren staan.

Het gemiddelde stijgingspercentage van de weg is 15 % , dat betekent dat de tangens van de hellingshoek 0,15 bedraagt. Ten opzichte van de helling zie je de top van de watertoren onder een hoek van 1,5° . Van het kijkpunt tot de voet van de toren is weg in vogelvlucht 450 meter lang.

Maak een schets van de situatie en bereken de hoogte van de watertoren.

Ik heb ook een schets gemaakt:


Alvast bedankt voor jullie hulp!!
Rode druif


2 reacties

Reputatie 3
Badge +3

chat gpt zegt dit:

 

 

Om deze situatie te begrijpen en de hoogte van de watertoren te berekenen, kunnen we een schets maken:

  1. De watertoren staat op de top van de heuvel.
  2. Er is een weg die omhoog loopt naar de watertoren met een gemiddeld stijgingspercentage van 15%.
  3. Vanaf het uitkijkpunt aan de voet van de weg, zien we de top van de watertoren onder een hoek van 1,5°.

Laten we deze informatie gebruiken om de hoogte van de watertoren te berekenen.

Stel H de hoogte van de watertoren, L de lengte van de weg (in vogelvlucht) en α de hoek van het uitkijkpunt naar de top van de watertoren.

In dit geval hebben we:

  • Lengte van de weg, L = 450 meter
  • Hoek van het uitkijkpunt naar de top van de watertoren, α = 1.5°
  • Gemiddeld stijgingspercentage van de weg = 15%

We weten dat de tangens van de hoek α gelijk is aan de hoogte van de watertoren gedeeld door de lengte van de weg. Dus:

tan⁡(α)=HLtan(α)=LH

In dit geval:

tan⁡(1.5°)=H450tan(1.5°)=450H

Om H te berekenen, isoleren we H:

H=450×tan⁡(1.5°)H=450×tan(1.5°)

Nu kunnen we deze formule gebruiken om de hoogte van de watertoren te berekenen. Laten we dit berekenen:

H=450×tan⁡(1.5°)H=450×tan(1.5°)

H=450×tan⁡(0.0262)H=450×tan(0.0262)

H≈450×0.0262H≈450×0.0262

H≈11.79H≈11.79

De hoogte van de watertoren is ongeveer 11.79 meter.

Reputatie 7
Badge +9

ik denk dat je aan @anoniem0811 iets meer hebt dan aan mij. maar, waar is de watertoren dan?

Reageer