Vraag

van vwo naar mbo?

  • 28 November 2020
  • 4 reacties
  • 285 Bekeken

Reputatie 5
Badge +3

Heluuppp please!

Hoi ik  ben 15 jaar en zit nu in 3 VWO maar ik vind het eigenlijk echt niet leuk. Ik zit op een hele goede school met een gezellige sfeer en ik heb een leuke klas en goede vriendinnen maar ik ben gewoon echt geen studiebol! Ik ben dat leren de hele tijd helemaal zat en ik heb geen motivatie meer. Ik zie het gewoon niet zitten om dit nog 3 jaar te moeten gaan doen. Nu heb ik verschillende testen gedaan voor beroepskeuzes en er komt precies uit wat ik leuk vind: journalistiek, media, grafisch vormgever webdesigner dat soort dingen. Daar heb je helemaal geen VWO diploma voor nodig. Na de 3e kan ik dat op een mbo gaan doen.  En daarna HBO. Dat wil ik wel alleen ik zit met een soort schaamte ofzo het voelt als falen als ik dat ga doen terwijl ik ook gewoon mijn VWO had kunnen afmaken. En ik ben nogal bang om naar het mbo te gaan. Ik ben bang dat ik het niet goed kan vinden met mijn klasgenoten omdat ehmm ja qua denkvermogen zegmaar. Want zij komen van vmbo. En ze zijn een jaar of zelfs meer ouder waarschijnlijk of is dat niet zo? Ik zie daar gewoon een beetje tegenop eigenlijk.  Ik ben namelijk op de basisschool gepest door mensen die naar vmbo gingen.  Het is nogal anders denk ik en als het mij niet bevalt tja dat is gewoon echt zonde. Ik ben bang dat ik later spijt heb. Maar eigenlijk is dit wel wat ik wil. 

Kunnen mensen die op een Mbo zitten even hun ervaringen delen? En vertellen hoe het daar gaat. En ook qua leeftijd? tell me everything! zo sorry voor dit lange bericht maar het moest er echt even uit!


4 reacties

Klinkt alsof je er al goed over nagedacht hebt. Maar als je nog niet precies weet wat je wilt, laat je met vwo natuurlijk wel alle keuzes open. Overleg dit anders eens met je ouders en vooral ook met je mentor, die heeft hier ervaring mee en kan je vast van goed advies voorzien.

Wat je zegt over dat leeftijdsverschil klopt wel. Mbo'ers vanaf het vmbo hebben er minimaal 4 jaar middelbare school opzitten, jij dan 3. Denk echter niet dat dit een groot verschil zal maken. Mischien zorgt dit jaartje verschil juist wel voor een betere verstandhouding omdat dit misschien wat beter aansluit bij het ietwat serieuzere vwo, maar denk eerlijk gezegd niet dat je het verschil merkt. Niveau zegt niet zoveel over persoonlijkheid.

Reputatie 5
Badge +3

bedankt voor je reactie! Ik heb hier al over gesproken met mijn ouders en we hebben al samen wat dingen doorgenomen en ik weet nu wat voor opleiding ik wil gaan doen en zelfs al welke school mij leuk lijkt! Alleen op mijn school stroomt echt niemand af naar het mbo iedereen gaat verder en dat vind ik wel lastig zeg maar. Hoe moet ik dit nou vertellen iedereen denkt namelijk dat ik de perfecte leerling ben en dat ik mijn examen ga halen. Ik heb een goede reputatie en de leraren mogen mij. Zij zien dit allemaal echt niet aankomen. Daar ben ik nogal bang voor.

Van het vwo ‘afstromen’ naar mbo zal idd niet zo veel voorkomen, maar laat dat geen rede zijn om het niet te doen. De meesten op het vwo mikken op een hbo of universitaire studie maar dat betekent niet dat dit verplicht is.

Je moet gewoon lekker doen wat je leuk vindt. Mijn oom is, nadat hij voor zijn vwo was geslaagd, vrachtwagenchauffeur geworden. Puur omdat hij dat leuk vond. Daar keken ze wel een beetje vreemd van op maar boeie, je moet gwn doen wat je leuk vindt. Dat is het belangrijkste. Als jij denkt dat je dat kan behalen met die mbo-studie is dat prima toch.

Misschien zullen de leraren zeggen dat het verstandig is om je vwo af te maken. Daar zit ook wel een kern van waarheid in omdat je daarmee nog alle kanten mee op kunt, maar als jij zeker weet dat je het niet nodig gaat hebben…

Nou goed, dat is de afweging die je/jullie moet(en) maken.

 

Groetjess

Reputatie 5
Badge +3

dankjewel! 

 

Reageer