Vraag

Van VWO 3 naar HAVO 4 of VWO 4

  • 16 September 2021
  • 5 reacties
  • 501 Bekeken

Badge

Hallo iedereen,

Ik ben 14 en zit op VWO 3.

Ik kan het inprincipe makkelijk aan, en VWO 1 & 2 heb ik ook met achten & negens gehaald.

Het ding is een beetje, ik houd helemaal niet van leren, en mijn motivatie is erg laag.

Maar VWO 3 is heel veel huiswerk en toetsen, en lange dagen.  Mijn beste vriendinnen zitten ook op VWO, dus dat is wel een groot pluspunt.

Nu moet ik straks mijn profielkeuze maken, en ik heb echt nog helemaal geen idee wat ik wil worden. Dan is het dus moeilijk een profielkeuze maken. Ik zit een beetje te twijfelen tussen C&M en N&G

Eigenlijk houd ik helemaal niet van vakken zoals wiskunde, natuurkunde enz

Maar voor veel opleidingen heb je dat juist nodig, en ik wil niet perse vakken kiezen die ik leuk vind, maar een baan die ik leuk vind.

Ik weet bijna zeker dat ik HBO wil gaan doen, omdat je op de UNI heel zelfstandig moet plannen en alles, en veel leerwerk/theorie hebt. Maar omdat ik VWO wel aankan, vind ik het een beetje zonde om naar Havo te gaan. En het ding is dus dat ik geen idee heb wat voor beroep/studie ik wil gaan doen. Voor het zelfde geld heb je VWO nodig, en dan heb ik Havo gedaan.

Als ik voor VWO kies, kan ik UNI en ook altijd nog HBO,  maar dan heb je 6 jaar, en het is veel moeilijker/zwaarder dan Havo. Als ik voor Havo kies heb ik het makkelijker en een jaar minder.

Hoewel ik tot nu toe allemaal hoge cijfers heb, ben ik bang dat dat in de bovenbouw gaat veranderen. Of dat ik heel veel tijd aan school moet besteden, en eig wil ik dat niet.

Het ding is een beetje bij mij: Ik kan het wel, maar ik stel alles uit tot het laatste moment. Het is nu bijv bijna 12 uur en ik moet nog douchen en Engels leren.…

Ik word best snel afgeleid, door anderen, door mn telefoon, of door mn eigen hoofd

Daardoor stel ik het uit en uit todat het echt MOET, en dan leer ik alles heel snel en heb ik de volgende dag een 8.... Maar ik ben bang dat dat zo in de bovenbouw niet gaat lukken.…

 

Dus de vraag is, zal ik naar Havo gaan? Of Vwo blijven doen, en als het niet gaat kan je altijd nog Havo doen?

 

Alvast bedankt!

Groetjes Emma

 

 


5 reacties

Reputatie 2
Badge +2

Hey,

Ten eerste wil ik ff zeggen dat je altijd moet doen wat jij denkt dat goed voor je is of nodig is. 

Ten tweede zou ik kijken waar je interesses liggen. Als ik naar je bericht kijk zou ik voor e&m gaan. 

Dan nog de keuze tussen atheneum en havo… Ik zou gewoon ff op vwo blijven en misschien krijg je die motivatie wel en anders als dat niet zo is, kunnen nog altijd naar havo.

 

ik hoop dat je hier iets mee kunt…

Groetjes Myrthe2006

Hi,

Ik zou zeggen dat je op het VWO moet blijven. Je kan altijd van het VWO naar havo. Je moet gewoon werken aan je uitstelgedrag. Kijk video's die je motivatie geven om te gaan leren/huiswerk maken, zoals beginnen met mooiere notities maken.             

Hopelijk heeft dit geholpen met je keuze :)

heeeey

Ik zou als eerste misschien iets meer aandacht besteden aan welke richting je later op wilt. Het is helemaal oke als je het nog niet weet maar het kan wel helpen! Als je het echt goed aankan is het zeker de moeite waard om op het vwo te blijven, daarentegen als je er zeker van bent dat je geen UNI wil doen kan je ook naar havo als jij dat fijner vind. Ik heb zelf misschien wel een ervaring die je kan helpen: Ik begon op gymnasium en dat ging goed tot 4 vwo. Ik kon hoge cijfers halen zonder dat ik heel veel deed maar in de bovenbouw is dat wel anders.. Ik ging vwo4 in met N&G met wisB en natuurkunde en later ben ik nog geswitcht naar wisA. Uiteindelijk ging alles een beetje mis en nu zit ik op havo 4 met C&M zonder wiskunde:joy:  ik moet er wel bijzeggen dat het deels zo slecht ging omdat ik niet lekker in mn vel zat. Ik heb er wel dingen van geleerd.. Als ik erop terugkijk had ik het echt wel aangekund en al mn vrienden zitten daar, ik baal soms wel heel erg hierdoor. Ik weet 100% zeker dat ik HBO wil doen dus daarvoor maakt het voor mij niet uit maar als ik terug kon had ik echt wel beter mn best gedaan. Ik denk dat het bij mij wel heel erg lag aan de vakken die ik heb gekozen dus denk daar heel goed over na! 

Ik hoop dat je er een beetje iets aan hebt en als je nog vragen hebt stel ze!! :)

Badge

Thanks allemaal voor jullie reacties!

 

Ik twijfel nog steeds of ik Havo of Vwo moet doen,

Ik kan het makkelijk aan, ik sta allemaal voldoendes, en best wel hoge.

Maar ik weet gewoon bijna zeker dat Uni niks voor mij is, en dat ik dus HBO ga doen.

Ik heb al een beetje voor studies zitten kijken, en tot nu toe zijn die ook allemaal HBO

De redenen dat ik niet zeker weet of ik wel havo wil gaan doen,  is dat al mijn vwo vrienden dan naar een andere school gaan, dus dat ik dan echt alleen met die havoklas zit, waar ik niet heel geod mee bevriend ben.  Dus ja, kwa gezelligheid wil ik liever naar vwo.

Maar ik vind het ook weer zonde als ik een jaar teveel doe, hoewel ik het ook weer zonde vind als ik havo doe terwijl ik makkelijk vwo aan kan

Het is gwn zo moeilijkkk )):

Badge

Hoi! 

ik zit nu een jaar later in precies de zelfde situatie! 
Ik weet het ook echt niet.  Aan het einde van het jaar moet ik mijn keuze maken maar het is zo moeilijk om te kiezen! 
 

maar omdat jij dit een jaar geleden hebt getypt mag ik vragen of je nu op vwo 4 zit of havo 4? En wat je hier van vind? 
 

 

Reageer