Hallo iedereen,
Ik ben 14 en zit op VWO 3.
Ik kan het inprincipe makkelijk aan, en VWO 1 & 2 heb ik ook met achten & negens gehaald.
Het ding is een beetje, ik houd helemaal niet van leren, en mijn motivatie is erg laag.
Maar VWO 3 is heel veel huiswerk en toetsen, en lange dagen. Mijn beste vriendinnen zitten ook op VWO, dus dat is wel een groot pluspunt.
Nu moet ik straks mijn profielkeuze maken, en ik heb echt nog helemaal geen idee wat ik wil worden. Dan is het dus moeilijk een profielkeuze maken. Ik zit een beetje te twijfelen tussen C&M en N&G
Eigenlijk houd ik helemaal niet van vakken zoals wiskunde, natuurkunde enz
Maar voor veel opleidingen heb je dat juist nodig, en ik wil niet perse vakken kiezen die ik leuk vind, maar een baan die ik leuk vind.
Ik weet bijna zeker dat ik HBO wil gaan doen, omdat je op de UNI heel zelfstandig moet plannen en alles, en veel leerwerk/theorie hebt. Maar omdat ik VWO wel aankan, vind ik het een beetje zonde om naar Havo te gaan. En het ding is dus dat ik geen idee heb wat voor beroep/studie ik wil gaan doen. Voor het zelfde geld heb je VWO nodig, en dan heb ik Havo gedaan.
Als ik voor VWO kies, kan ik UNI en ook altijd nog HBO, maar dan heb je 6 jaar, en het is veel moeilijker/zwaarder dan Havo. Als ik voor Havo kies heb ik het makkelijker en een jaar minder.
Hoewel ik tot nu toe allemaal hoge cijfers heb, ben ik bang dat dat in de bovenbouw gaat veranderen. Of dat ik heel veel tijd aan school moet besteden, en eig wil ik dat niet.
Het ding is een beetje bij mij: Ik kan het wel, maar ik stel alles uit tot het laatste moment. Het is nu bijv bijna 12 uur en ik moet nog douchen en Engels leren.…
Ik word best snel afgeleid, door anderen, door mn telefoon, of door mn eigen hoofd
Daardoor stel ik het uit en uit todat het echt MOET, en dan leer ik alles heel snel en heb ik de volgende dag een 8.... Maar ik ben bang dat dat zo in de bovenbouw niet gaat lukken.…
Dus de vraag is, zal ik naar Havo gaan? Of Vwo blijven doen, en als het niet gaat kan je altijd nog Havo doen?
Alvast bedankt!
Groetjes Emma