Van studie switchen?

  • 11 January 2021
  • 2 reacties
  • 58 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Beste iedereen,

Ik ben in september 2020 begonnen met de hbo studie social work. Dit omdat ik al jaren de ambitie heb om klinisch psychologe te worden. Dit zou dus betekenen dat ik mijn propedeuse moet halen en op die manier door kan naar de uni (want ik wil niet 4 jaar hbo doen en dan naar de uni). Sinds de vakantie afgelopen is begin ik steeds meer te twijfelen of dat wel is wat ik wil doen. Het liefst zou ik de muziekwereld in gaan (muziekstudie) en per direct stoppen met mijn huidige studie.

Echter, ik ben er niet zeker van dat dat een goed idee is. Ik worstel al jaren met mentale problematiek en merk dat ik van school echt niet gelukkiger word. Ik heb het gevoel dat het niveau voor mij te hoog ligt (terwijl ik gewoon mijn havo diploma heb) en anderen wel kunnen wat mij niet lukt. Het niveau op de uni ligt echter nog hoger, dus als ik nu al twijfel wordt dat waarschijnlijk alleen maar erger. Als ik van studie wissel zou ik graag naar iets als de HBA gaan, maar ik ben bang dat ik daar niet getalenteerd genoeg voor ben ik óf niet toegelaten word of hier ook al na een jaar stop. 
De mogelijkheid om een baan te krijgen is bij social work/psychologie een stuk hoger dan bij een kunstachtige studie. Overigens wordt mijn studie door mijn ouders gefinancieerd en denk ik niet dat zij heel blij worden als ik een kunstzinnige studie ga volgen. Daarnaast is er een kans dat dit hele geen-motivatie-voor-studie gebeuren kan komen door mijn mentale gezondheid die niet helemaal meezit.

Long story short; ik wil graag stoppen met mijn studie (aan het einde van het jaar), maar loop daarmee wel het risico dat ik later geen goede baan kan krijgen (ja i know, lekker belangrijk smh) of mijn volgende studie ook niet af maak. Ik vind mijn gezondheid belangrijker dan dat school ooit zal zijn, dit is dus ook een factor die erg meespeelt. 

Hopelijk heeft iemand advies, want ik weet niet waar ik het anders kan vragen.
Dank voor het lezen.

Much love,
Chiaar


2 reacties

Reputatie 5
Badge +6

Kan je jezelf voorbeelden dat je een studie doet voor muziek... 

 

 

Zo ja, dan kan je het, gewoon ermee met je ouder praten, ze snappen na een tijdje best wel dat jij je mentale gezondheid voor je studie ziet, zo niet moet je toch je huidige studie afmaken, groetjez

-flopflop13

Reputatie 7
Badge +19

hee

lastigggg..

Je moet sws doen wat je leuk vindt. Als je merkt dat deze studie niet echt iets voor je is, dan moet je je wel realiseren dat dit dan ook het werk is wat je gaat doen. Daar wordt je denk niet blij van als je het niet leuk vindt, en is nou ook niet bepaald bevorderlijk voor je mentale gezondheid.  Wat betreft die andere studie, je denkt dat je niet getalenteerd genoeg bent? ik zou zeggen laat de mensen van de studie dat beoordelen. Als je het niet probeert weet je het ook niet natuurlijk. Verder is het handig om dit met je ouders te bespreken, zij kunnen jou misschien adviseren over wat je nu het beste kunt doen. Maar ook aangezien zij jou studie financieren is het handig om met hen te overleggen.

succes in ieder geval :)

 

joeeeeee 

Reageer