Beantwoord

Van 5VWO naar 5HAVO?

  • 30 December 2018
  • 1 reactie
  • 571 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
He allemaal,

Ik zit nu in 5VWO, maar zit er over na te denken om naar 5HAVO te gaan. Ik doe echt helemaal niks op school want ik heb echt 0 motivatie. De eerste drie jaar VWO waren super makkelijk voor mij, maar toen ik naar de 4e ging met profiel N&T&G was dat echt een hel. Ik had zo veel stress en ben ook depressief geweest in dat jaar (niet alleen door school hoor, maar speelde wel een grote rol). Ik ben uiteindelijk met twee 5en voor natuurkunde en scheikunde overgegaan.

Nu zit ik dus in 5V maar ik heb hele slechte cijfers. Ik doe ook bijna niks, maar ik merk dat ik natuurkunde, scheikunde en wiskunde B toch wel erg moeilijk vind. Ik zou er heel veel moeite in moeten steken om daar goede cijfers voor te halen. Daar heb ik geen zin in, omdat ik nu een bijbaantje heb die ik heel leuk vind. Ik ben daar sinds de zomervakantie komen werken en ik werk het liefst zo vaak mogelijk, omdat ik onder andere mijn collega's (vrienden die mij accepteren om wie ik ben) zo vaak mogelijk wil zien. En ik vind het werk heel leuk en je leert er heel veel van (Ik werf donateurs voor een goed doel op straat). Ook kan ik doorgroeien in mijn werk, want over een paar maanden zou ik kunnen doorgroeien tot leidinggevende. Ik heb dus heel veel plezier in mijn werk en ik verdien ook nog eens lekker.

Alleen mijn prioriteiten staan nu dus een beetje verkeerd. Werk staat op nummer 1, en school daar onder.

Nu dacht ik dus, wat nou als ik naar 5HAVO ga volgend jaar? Hoef ik veel minder moeite te doen, en kan ik gewoon leidinggevende worden bij werk. Waarschijnlijk ga ik na de middelbare school toch wel een HBO opleiding doen (iets met kunst, weet niet precies wat).

Alleen het ding is dat ik bang ben dat ik daar spijt van krijg. 5 Jaar op het VWO gezeten en dan een HAVO-diploma halen? Ik weet niet 100% zeker dat ik naar een Hoge School toe wil. Ik denk het, maar weet niet zeker. Ik heb totaal geen duidelijk beeld van mijn toekomst. Ik kan dus mijn kansen openhouden door keihard te werken nu (maar dan leef ik niet gelukkig en moet ik misschien wel mijn baantje opgeven...) en dan misschien alsnog daarna naar het HBO gaan, of ik kan nu gelijk al vastleggen dat ik naar het HBO ga.

Wat moet ik doen?
icon

Beste antwoord door Anonymous 30 December 2018, 21:05

Bekijk origineel

1 reactie

Hey,

als het goed is heeft je school een counselor die de overgangen regelt die halverwege het jaar plaatsvinden omdat het niveau of pakket te moeilijk is. Die heeft hier veel ervaring mee dus ik zal aanraden met met hem/haar te gaan praten.

Zelf zit ik in 4 havo terwijl ik vwo had gekund. Ik weet dat iedereen op de havo dat zegt. Ik zat in de eerste in een havo/vwo klas en toen hebben ze mij naar de havo gestuurd omdat ik 0motivatie heb terwijl mijn cijfers gewoon prima waren. Dus ik weet ongeveer hoe het is. Ik weet dat het bij jou anders is omdat je al 4 jaar vwo hebt gedaan. Het is je eigen keus en die counselor kan er advies over geven.

Omdat je geen motivatie hebt is bijles ook niet echt een optie want daar zit je dan met tegen zin omdat je dan liever aan het werk bent.

Het belangrijkste is dat je doet wat je leuk vind en waar jij van gelukkig van wordt en dan maakt niveau niet uit. Heb je een doel? Is er een baan die je later graag wilt? Dat kan tot motivatie leiden zeggen ze, bij was dat niet het geval. Je moet doen wat je leuk vind en als dat de havo betekend of misschien zelfs het mbo zodat je meteen full time kan gaan werken. Je kan wel een heel goed betaalde baan hebben door een goede opleiding maar als je dan iedere dag met tegenzin naar je werk gaat kan je beter doen wat je leuk vind.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.


Met vriendelijke groet.

Reageer