Vraag

Van 4 HAVO naar MBO opleiding

  • 31 January 2023
  • 2 reacties
  • 57 Bekeken

Badge

Hoi, ik zit in een heel groot dilemma.

Ik zit nu in 4 havo, en heb al ongeveer 2 jaar last van veel mentale problemen, en school maakt dit alleen erger. Ik kon voor een hele lange tijd geen toekomst voor me zien en werd bang van het idee dat ik iets moest gaan doen met m’n leven na de middelbare. Ik ben in november naar een studiekeuze beurs gegaan en heb daar een geweldige kappersopleiding gevonden, na die dag kreeg ik voor het eerst in een lange tijd opeens wel een beetje een beeld van mijn toekomst en dit voelde echt goed. Een paar dagen geleden hebben 2 vrienden van me verteld dat als je een overgangsbewijs van 3 naar 4 havo hebt dat je dan kan beginnen met een MBO opleiding. Ik, die een mentale gezondheid heeft die alleen maar erger wordt door de middelbare zit hier nu heel erg over na te denken, want dan kan ik eindelijk iets doen wat me plezier geeft in het leven. Ik ben alleen bang dat mijn ouders dit niet gaan accepteren en dat iedereen in m’n leven mij zo’n beetje gaan zien als een soort “high school drop-out” ofzo, in ieder geval denk ik niet dat anderen er blij van gaan worden, maar ik wel. Ik kan me nergens anders meer op focussen en dit is het enige wat nu mijn gedachten binnen mag lijkt het wel. Sorry dat dit zo’n lap tekst is maar ik ben echt wanhopig en heb andermans mening nodig, dankjewel als je dit hebt gelezen <33


2 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hoi, als jou dat gelukkiger maakt zullen je ouders er dan tegen zijn? En “dropout”mag niemand zeggen. Je hoort steeds meer dat MBO beroepen keihard nodig zijn, naast dat ze gewoon super nuttig en leuk zijn. Dus laat dat je niet tegen houden!

Groetjes liefs Julian X

Reputatie 7
Badge +17

Het belangrijkst is dat je doet waar je je goed bij voelt. Wat anderen daar van denken doet er niet echt toe.

En met een MBO opleiding is idd helemaal niks mis.

Reageer