Vraag

van 3 Vwo naar 4 Havo of Vwo?

  • 16 June 2023
  • 4 reacties
  • 77 Bekeken

Badge

Hoi!

Ik ben 14 en zit nu in 3 vwo, ik sta er goed voor, alles voldoende maar wel met 6’jes en enkele hogere cijfers. Ik kan en mag over naar 4 vwo, maar twijfel of ik dat wel verstandig is.
 

Ik heb op de basisschool een klas overgeslagen, wat mij een jaar jonger dan mijn klasgenoten maakt. Op dit moment gaat het dus goed op school maar ik moet er hard aan trekken om matige cijfers te halen en ervaar veel stress voor proefwerken etc. Ik twijfel nu dus, of ik naar vwo of havo 4 over wil gaan, ik weet namelijk bijna zeker dat ik als ik op het vwo blijf vroeg of laat een keer blijf zitten, wat ik ivm mijn leeftijd ook niet erg vind. Maar ik kan ook er voor kiezen om maar havo 4 te gaan en (hopelijk) daar dan mijn diploma halen en dan nog 2 jaar vwo er achteraan doen. Voor de duur maakt het niet uit want ik zou bij beide keuzes 18 zijn als ik klaar ben.

Ik wil hoe dan ook een vwo diploma ivm mijn studie keuzes.

Wat adviseren jullie over deze afweging? 

 


4 reacties

Reputatie 3
Badge

Als je veel tijd aan school wilt besteden:

Ik zou proberen vwo te doen en als het niet lukt kun je altijd terug gaan

 

als je veel vrije tijd wil hebben:

ik denk dat als je havo gaat doen je het natuurlijk gemakkelijker zal hebben dan met vwo, met havo zal je dus meer vrije tijd hebben.

 

dus; heb je liever hard werken of een beetje relaxed doen…

Reputatie 1
Badge

ik zou doorgaan met vwo en als je blijft zitten naar havo en dan weer terug naar vwo 

maar als je niet blijft zitten gewoon door gaan

Reputatie 7
Badge +9

Ik zou als je veel stress hebt een als je keihard moet werken voor een 5 of 6 naar havo gaan 

VwO wordt in de 4de echt wel een stuk pittiger. Ik ga nu naar de 5de en er zijn echt zoveel mensen afgelopen jaar naar de havo gegaan.  Die mogen dan niet zomaar in 5 havo beginnen omdat in 4 havo al examenonderdelen getoets worden.  

Reageer