Vraag

Twijfels over studiekeuze.

  • 22 September 2020
  • 1 reactie
  • 53 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Heey,

Ik zit nu in de 4e week van me HBO Opleiding. En ik weet niet of dit echt het gene is wat ik zou willen. Ik doe de lerarenopleiding. En het vak is wel oke, en de leraren zijn top, en de klas is ook super chill, maar het voelt niet goed voor mij.

Ik voel me ook een enorme buitenstaander hier. Iedereen is wel is naar toffe plekken geweest, en weet veel af van de urbanisatie en ontstaan van steden, of van Noord Amerika. En ik.. nou ik weet dus helemaal niks. Ik ben ook niet naar toffe plekken geweest verder dan Italië, Duitsland,  Nederland, Zweden en Engeland kom ik niet. Alle andere leerlingen zijn wel is in Azië geweest of Afrika of Amerika. En die weten gewoon veel meer dan ik.

Als ik klaar ben met school, of in de avond na de stream zit ik altijd te denken en te fantaseren over dat ik gewoon ondernemer ben, of een leidinggevende in de winkel. Voor de klas staan lijkt me wel tof, maar ik zie me zelf daar niet elke dag les geven.

Het liefst zou ik gewoon een ondernemer willen ontmoeten die mij van a tot z alles leert over het zijn van een ondernemer. Van hoe koop je een winkel, hoe bouw je hem op, hoe stel je mensen samen, hoe zorg je dat je producten worden geleverd, etc. 

Ik had een lange tijd geleden een super toffe bedrijfsleider die me veel leerde, maar helaas werkt die nu bij een kringloop winkel als filiaalmanager.  En de oude assistent bedrijfsleider was ook een super fijn iemand, maar die is nu bedrijfsleider bij een bouwmarkt. En ik zie mezelf niet werken bij 1 van die 2 winkels, en ik denk ook niet dat ze mij daar willen hebben.

Soms denk ik ook om gewoon een mbo opleiding te doen, dan als horeca management.  Maar die opleiding duurt 4 jaar en om nog 4 jaar op het MBO te zitten lijkt me ook niet heel cool. 

Ik weet gewoon simpelweg niet wat ik nou wil doen als mijn toekomstige baan. Ene kant lijkt me werken als manager van een horeca bedrijf me heel leuk, maar ook dingen als slagerij,  om later een bbq restaurant te beginnen bijvoorbeeld,  of machinist, of gewoon als ondernemer van een supermarkt, of regiomanager.  Of in de game industrie, maar ja ik vind het niks om met die codes te gaan werken of überhaupt iets met ict. 

Het liefst zou ik dus gewoon een manager willen zijn van een grote winkel. Maar dan moet er wel een opleiding zijn op het HBO niveau die me daarin kan helpen. 

Nu zal je denken nou doe dat dan. Maar we zitten nu bijna in oktober dus wanneer start die opleidingen dan weer? In Februari of in september volgend jaar pas waarschijnlijk.  En ik moet het eerst overleggen met me ouders. Zij zullen het niet verstandig van mij vinden en zullen zeggen hou gewoon vol. Maar ik kan dit niet 4 jaar doen. 

Wat zouden jullie doen als jullie in mijn situatie staan?

Of hebben jullie tips voor mij?

Alvast bedankt!

See ya!

Jixx.


1 reactie

Hey ,

 

Je zegt al dat je dit niet hetgene is wat je zou willen en dat je dit jezelf dit niet steeds ziet doen.

Persoonlijk zou ik dan zeggen kijk wat je leuk vind,  nou dat heb je dus eigenlijk al gedaan,  je vind ondernemen en leidinggeven leuk,  dan zou ik zeggen , ga is kijken voor die opleiding als leidinggevende,  of manager, ik weet dat jij van het aanpakken bent en je bent ook een ondernemer, het maakt echt niet heel veel uit of je nu een HBO of MBO opleiding doet , als je maar goed bij voelt en jezelf het ziet doen, en je hoeft echt niet 4 jaar over te doen, sommige geven je de mogelijkheid om een niveau 4 opleiding te doen die 3 jaar duurt, ik lees ook dat je Manager zou willen worden, nou dan zou ik is goed gaan informeren bij opleidingen die daar over gaan. Op internet staat genoeg ,je kan is gaan kijken bij opleiding van HBO  management , je kan ook is kijken of je het leuk vind om te gaan kijken voor financieel manager.

Ik snap je ouders dan wel ,maar wat het belangrijkste is is dat dit gaat over je toekomst, dus denk er goed over na,  het heeft niet veel nut om 4 jaar iets te doen waar je later eigenlijk niets mee wilt doen.  Als het nou om een 2 jarige opleiding zou gaan dan zou ik zeggen, maak het af,maar 4 jaar is best veel als je er niets mee wilt doen.  

 

Ik zou doen wat goed voelt en dan zou ik gewoon 1 jaar wachten en ondertussen kijken naar opleiding en meer info gaan zoeken. 

Tips.

Volg je gevoel,  en informeer naar de opleidingen en wat je later mee kunt doen.

Het is je eigen keuze. 

Hopelijk helpt dit.

 

Groetjes Gebruiker c 

Reageer