Toetsweek leren en concentratie

  • 26 June 2021
  • 1 reactie
  • 57 Bekeken

Reputatie 2
Badge +1

Haii, ik heb aanstaande vrijdag toetsweek. Ik zit in de 2de klas van de middelbare en  doe gymnasium. Toetsweek wil zeggen dat ik elke dag geen les krijg maar 2 proefwerken voor een hele week. Ik heb de eerste dag geschiedenis en nederlands. Voor geschiedenis heb ik het meeste al samengevat maar meestal blijft het zo niet hangen… weet iemand effectieve manieren om veel stof in korte tijd te leren? Ik heb al wel geleerd maar t voelt nog niet echt alsof ik het ken. Nog ietssss, ik heb moeite met concentreren tijdens toetsen… Laatste keer werd ik afgeleid en toen had ik voor nl en wiskunde een 3…. Tips??

Liefss, mij


1 reactie

Ahh vervelend dat je zo’n last hebt van je concentratie… hmm persoonlijk heb ik last van m’n concentratie tijdens het leren, maar niet tijdens de toetsen gek genoeg. Ik denk dat het bij mij komt omdat ik volledig met m’n focus bij de opdrachten ben, maar hoe dat dan komt… echt geen idee, sorry! Ik ben bang dat ik je daar niet veel tips voor kan geven…. Ik heb weleens gehoord dat je je concentratievermogen kunt trainen, zoals bij een spier. Je zou dus ook een aantal oefentoetsen kunnen maken, en met een timer bijhouden hoelang je het volhoudt voordat je afgeleid raakt. Probeer het steeds iets langer vol te houden, en je zult vanzelf merken dat het steeds een beetje beter gaat!  Verder zou je de vragen waar je veel punten voor kunt verdienen, maken op het moment dat jij denkt dat je de meeste concentratie hebt. Dan is de kans op een beter cijfer ook hoger vgm :)
 

Over het leren, er zijn natuurlijk heel veel manieren om het te leren. Voor mij helpen de volgende dingen vooral:

• voor de concentratie: gebruik een methode waarin je 25 minuten leert, en dan 5 minuten pauze neemt. Geloof me, het werkt zoo veel beter dan alles in een keer willen doen! Ik houd het zelf veel langer vol op die manier. Misschien kun je zoiets ook proberen tijdens toetsen, maar ik ben bang dat je daar geen tijd voor hebt. 
 

• bekijk filmpjes die gaan over de stof. Sommige mensen nemen de stof veel beter tot zich op als ze het zien en horen (veel beter dan alleen lezen).

• bel een vriend of vriendin op en ga het hebben over de toetsstof. Probeer zo veel mogelijk zelf uit te leggen, na te vertellen, samen te vatten, enzovoorts. Zo kun je meteen zien wat je zelf weet, en bij mij blijft de stof dan ook heel goed hangen. Ook hier helpt het weer om te luisteren naar wat een ander weet. Zo neem je de stof ook via gehoor op zeg maar. 

• oefentoetsen maken! Ook zo kom je er weer achter wat je al weet, en wat nog niet. Dan kun je je daar op richten, wat veel efficiënter is vgm :)

• zoals je zelf al zei, samenvatten (blijft voor mij tenminste) ook altijd handig. Je bent in ieder geval met de stof bezig.

Hmm dat waren wel m’n tips denk ik. Heel veel succes!!

Reageer