Tips voor koersklas.

  • 29 July 2021
  • 2 reacties
  • 82 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1

Hoi. 

Na de zomervakantie ga ik naar de 4de van Vmbo-T. Vandaag kreeg ik een brief, verbonden met mijn school, waarin staat dat ik in aanmerking kom voor een koersklas. 

Voor de duidelijkheid: Een koersklas is een kleinere klas die speciaal aandacht heeft voor elke individuele leerling in de klas. Dit kan te maken hebben met gedragsproblemen, sociaal-emotionele ontwikkeling,  psychische of leerstoornissen en nog wat. Dit komt in alle niveaus van de middelbare voor. Je volgt reguliere lessen, en kan alsnog een diploma halen. 

Ik ga niet het hele verhaal vertellen. Het is veel te lang en chaotisch. Maar ik word (terecht) gezien als een leerling met bepaalde problemen. Dat was al de hele laatste jaar zo, dus deze brief komt niet uit het niets. 

Maar … ondertussen voel ik me alweer slecht als ik het papier lees. Er komen gevoelens van schaamte voor, vooral. Dat ik zo'n extra aandacht verdien, terwijl ik me altijd slecht en onderdrukt voel als ik niet meer in het achtergrond kan zijn, ondanks dat ik de anderen begrijp waar ze vandaan komen. 


Nu heb ik een paar vragen. 

  • Is er iemand hier die ervaringen heeft met een koersklas? Zo ja, vertel er asjeblieft iets meer over. 
  • Zijn mijn gevoelens terecht? Hoe kan ik het begrijpen? 
  • Misschien nog wat, maar ik kan op dit moment niks bedenken…

 

Zelf komen er nu allerlei vragen op over mezelf. Welke gevoelens identificeer ik me nu het meest aan? Welke verschillen merk ik… maar dit helpt niet met het beslissen. Ik weet ook niet of het praten over m'n gevoelens op dit moment net zo belangrijk is als het nadenken over de koersklas. 

Uiteindelijk, om het makkelijk te maken voor iedereen, wil ik meer weten over de koersklas zelf. 


2 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hey

Veel succes

Zelf heb ik geen ervaring met een koersklas dus daar kan ik je helaas niet meehelpen.

Je hebt dus iets gedaan waardoor je daarvoor in aanmerking komt. Het klinkt alsof je dat niet nog een keer wil doen. Ga daar dan voor. Zo’n klas is niet als straf voor mensen die problemen hebben. Nee, het is er om ze te helpen.

Neem de kans aan en gebruik hem om volgend jaar weer beter dan ooit terug te komen! 

Maar … ondertussen voel ik me alweer slecht als ik het papier lees. Er komen gevoelens van schaamte voor, vooral. Dat ik zo'n extra aandacht verdien, terwijl ik me altijd slecht en onderdrukt voel als ik niet meer in het achtergrond kan zijn, ondanks dat ik de anderen begrijp waar ze vandaan komen. 

 

En kaart vooral dit ook aan. Je weet dat je je niet slecht hoeft te voelen. Hoe moeilijk het misschien ook is vertel het anderen en probeer geleidelijk dit jaar meer vertrouwen te hebben.

Natuurlijk is dit allemaal veel, maar het hoeft niet allemaal tegelijk en misschien gaan sommige dingen volgend jaar nog steeds niet perfect, maar ze zijn wel beter. Blijf er gewoon aan werken en word vooral niet boos op jezelf als iets niet lukt. Moedig juist je zelf aan voor de volgende keer.

Zie dit als een kans!

Reputatie 1
Badge +1

Hey anoniempje-2007, bedankt voor je reactie. Ik voel me iets beter en 'k begrijp nu meer.  

Reageer