Vraag

Tips voor Duits presentatie?

  • 3 March 2022
  • 5 reacties
  • 194 Bekeken

Reputatie 5
Badge +4

Hoii, ik heb volgende week een duits presentatie en ben echt bang. Hij duurt gelukkig een minuut en iedereen moet het doen maar ik vind het alsnog heel spannend. Heeft iemand tips hoe je dit niet laat merken en hoe je goed je zinnen kunt onthouden?

groetjess


5 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Kijk over de hoofden heen dat is mijn enige tip

Hoi,

Hetzelfde had ik met een belangrijke presentatie, ik was bloednerveus.  Bij mij merkten mensen het niet zo snel op denk ik omdat mijn oogcontact wisselde. Ik weet niet of dit een goede tip is maar kijk vooral niet naar dezelfde plekken en wees niet bang voor foutjes. Sta niet doodstil.

Tekst oefenen vind ik het fijnste herhalend  hardop zonder anderen. Probeer je geen zorgen te maken over dingen die je niet kan voorspellen, zoals stotteren etc.

Hoop dat dit hielp.

 

Groet.

Ik ben ook echt niet goed in presentaties maar ik heb misschien nog wel wat tips. Dit werkt voor mij in ieder geval.

Goed voorbereiden is het beste wat je kunt doen. Dit geeft je rust en vertrouwen. Wat ik altijd doe, zeker bij zulke korte presentaties, is eerst even grof uitschrijven wat ik een beetje wil vertellen (een bouwplan maken zeg maar) en dat dan heel wat keren oefenen. Dit doe ik altijd hardop en staand en een beetje lopend door mijn kamer. Zo simuleer je een beetje de situatie zoals je die voor de klas ook hebt en zo oefenen je ook meteen oefenen met het gebruik van je handen. Wat je waarschijnlijk tijdens het oefenen gaat merken, is dat je niet je hele presentatie woord voor woord uit je hoofd kunt leren. Daarom is het ook goed om zo te oefenen. Zo ben je namelijk al bezig met alternatieve manieren bedenken hoe je hetzelfde kunt zeggen met andere woorden. Zo leer je ook echt nog iets qua spreekvaardigheid van zo'n presentatie. Als je je presentatie oefent, zal je ook merken dat geen enkele ‘opvoering’ hetzelfde zal zijn. Sommigen proberen wel de hele presentatie uit hun hoofd te leren, maar wanneer er dan iets misgaat, slaat de paniek toe en weten ze niet meer waar ze zijn. Daarom is het goed om te oefenen met een beetje improviseren zeg maar.

Voorafgaand aan zo'n presentatie krijg ik toch altijd nog wat last van zenuwen. Best frustrerend als  je eigenlijk weet dat er geen reden is om zenuwachtig te zijn, maar goed, dat schijnt in de natuur van de mens te liggen. ‘Het is verdorie maar een praatje houden voor een groep mensen die ik goed ken, waarom word ik alsnog zenuwachtig’ is wat ik dan vaak tegen mijzelf zeg. Helpt wellicht een beetje met relativeren. Ik probeer dan altijd goed op mijn ademhaling te letten zodat die hartslag weer wat omlaag gaat.

Hoe langer je wacht met je presentatie, hoe langer dit gevoel aan je blijft knagen, daarom is het vaak een goed idee om als een van de eerste te gaan. Je kunt misschien eerst nog even afkijken bij een paar anderen maar wacht niet te lang. Ga desnoods als eerste, dan heb je ook nog niet de druk van het zien van degenen voor je én ben je er lekker snel vanaf.

Verder is het ook goed om te realiseren dat jullie allemaal in hetzelfde schuitje zitten. Iedereen zal het spannend vinden en niemand spreekt vloeiend Duits. Iedereen zal er dus ook begrip voor hebben als je wat foutjes maakt.

 

Reputatie 7
Badge +18

Hoi de tips zijn al zo goed dat ik alleen nog je succes wens ! Du schaffst es ! ;)

Grtz liefs Julian X

kijk je klasgenoten niet aan , want dan wordt je maar zenuwachtiger

Reageer