studeren hoge school corona (belgië)

  • 21 January 2021
  • 2 reacties
  • 44 Bekeken

Badge

Hey iedereen, 

 

Ik ben eerstejaars studente aan de hoge school ( naam school verwijderd door de Kindertelefoon vanwege anonimiteit ) 

Door de corona ben ik niet meer naar school kunnen gaan sinds halverwege oktober. Ik heb het hier heel moeilijk mee. Hoe gaan jullie hiermee om. Ik voel me heel verdrietig, ik wil dingen doen maar heb er geen energie voor. Hebben jullie tips voor mij? 

Ik begrijp dat de hulpverleners het heel druk hebben maar dit zorgt ervoor dat ik al een week probeer om hier een gesprek te starten. Dit is nog altijd niet gelukt. Daarom schrijf ik deze topic. 

 

Wie kan me helpen? 

 

Groetjes 2002-Little 


2 reacties

Badge

Heyy ik snap het corona is een lastige periode zeker als je niet naar school kan. Ik kan zelf ook niet naar school en heb online les, mijn motivatie is ook helemaal weg, maar die motivatie moet ik op een gegeven moment natuurlijk weer oppakken, net zoals jij, maak niet een te grote eerste stap maar begin bij het begin en probeer het langzaam stukje bij beetje op te pakken, en elke dag is weer een dagje dichterbij normaal. 

Hee 2002-little,

Wat vervelend dat je al sinds oktober niet meer naar school mocht, dat is al een paar maanden.  Begrijpelijk dat je het hier heel moeilijk mee hebt.

Je bent net begonnen aan een opleiding en dan is dit een lastige start. Het is ook minder leuk en meer eenzaam, je kent je docenten en medestudenten amper. Alleen maar door de camera via de online lessen.

Zelf ben ik ook een eerstejaars student, sinds de zomer begonnen aan een opleiding aan een hogeschool. Wij mochten eerst nog naar school voor praktijklessen, maar dat is nu ook niet meer.. Ik doe een werken-leren opleiding in de zorg, dus gelukkig kan ik ook nog wel werken en scheelt dat enigszins.

Wat kan helpen om jezelf wel wat meer gemotiveerd te krijgen is het maken van een planning. Wat moet je doen en hoeveel tijd kost dat en plan dan ook genoeg tijd in voor leuke dingen waarvan je kunt ontspannen. En deel je werk op in blokjes, doe niet teveel tegelijkertijd.

Je kunt bijvoorbeeld ook aan klasgenoten vragen om een opdracht samen te doen, online. Dan heb je toch het idee dat je een beetje samen doet. Of spreek af en toe eens online af, bijvoorbeeld om wat opdracht door te nemen of bij te kletsen.

Wat voor sommige mensen ook helpt is 'Study with me.’ Dat kun je vinden op YouTube. Het zijn filmpjes waarin de tijd wordt bijgehouden en je afwisselend kunt leren en pauze houden. Voor sommige mensen geeft dat het idee dat ze niet helemaal alleen bezig zijn, maar toch gesteund worden.

Daarnaast kun je ook bij je mentor/tutor of een schooldecaan, studentenpsycholoog aangeven dat je je verdrietig voelt en het lastig vind om zo aan school te werken. Deze mensen kunnen naar je verhaal luisteren en je hierin begeleiden, daar zijn ze voor!

Vervelend dat je nog niet een gesprek hebt kunnen voeren met de Kindertelefoon. Sinds de coronatijd is het nog drukker, ik heb weleens begrepen dat ze in plaats van 1000 wel zo'n 1500 gesprekken per dag voeren. Vaak is het wat rustiger in de ochtend en rond etenstijd, misschien kun je het nog eens proberen?

Probeer je ook te richten op de positieve dingen en dingen die wel mogen, zodat je daar ook wat meer van kunt genieten. Succes met alles!

Groetjes,
Simply Me

Reageer