Vraag

schoolstress door veel toetsen tegelijketijd

  • 1 May 2023
  • 4 reacties
  • 41 Bekeken

Badge

Hoihoi ik zit ik de brugklas en heb vaak een periode dat van heel veel vakken het hoofdstuk is afgerond nu heb ik dat ook na de vakantie en ik heb super veel stress maar als ik dan wil leren dan lukt het me niet en word ik overal door afgeleid en meestal heb ik niet eens de motivatie om te beginnen mij vraag aan jullie is dus: hoe krijg ik meer motivatie,concentratie en minder stress?


4 reacties

Badge

hey,

ik heb dit ook vaak maar wat ik altijd probeer is je huiswerk/ studeren voor toets niet uitstellen.

dan j gsm/iPad etc weg leggen. dan een schema opmaken waar je duidelijk kan zien wat en waneer je moet studeren. dan zou ik niet aan 1 stuk studeren maar in deeltjes. gelijk 45min studeren 15min/30min pauze.

maar je kan dat zelf kiezen. en je kan ook altijd tips aan je ouders vragen natuurlijk.

hoop dat ik heb kunnen helpen:)

Wat bij mij vaak helpt als ik weet dat er weer een toetsweek aankomt, is voor mezelf een soort leerroostertje maken en er dan iets leuks tegenover zetten, dus bijv. na het leren jezelf belonen met iets lekkers of iets leuks. En wat ik ook vaak doe is samen leren met mijn beste vriendin, bij elkaar thuis of door beeld te bellen. Oja en niet te lang achter elkaar leren. Hopelijk heb je hier iets aan?

Reputatie 5
Badge +2

Heehee,

 

Ik snap de stress. Ik had het ook heel vaak. Voor mij heeft het enorm geholpen om m’n telefoon en andere schermen weg te houden tijdens het leren. Als je begint met leren en je ouders zijn thuis kan je je telefoon bij ze leggen en zeggen dat je hem niet wil hebben tijdens het leren. Zo kun je niet bij je telefoon ook al zou je het willen. Als je dit niet wilt kun je ook je telefoon een eindje wegleggen zodat het moeite kost om erbij te komen. 

 

Voor andere afleiding kun je bijvoorbeeld oordoppen opdoen, zodat geluid je iniedergeval niet afleidt en het helpt ook om ervoor te zorgen dat je een rustige plek hebt die opgeruimd is (moet je wel even de moeite nemen om op te ruimen en daar ben ik niet zo goed in hahah). 
 

Om mezelf te motiveren maak ik vaak van tevoren een rooster met alles wat ik wil doen en als ik dan klaar ben kan ik het doorstrepen, dat geeft voor mij genoeg voldoening. Aan het einde van de dag zie je dan dat je je hele lijstje hebt afgewerkt en dat geeft een goed gevoel. Je kunt natuurlijk ook andere dingen verzinnen, zoals als je klaar bent even een lekkere snack halen en die eten en dan weer verder voor de volgende. 
 

Ook hoorde ik laatst een vriendin zeggen dat zij een timelapse maakt als ze leert, dan kan ze op t einde die terugkijken en dat vindt ze dan leuk. Zo zit ze niet op dr telefoon, omdat de timelapse anders wordt afgebroken. Mij helpt t niet, mr wie weet helpt t jou wel om door te zetten! 
 

Persoonlijk kan ik uren achter elkaar leren met 5 min pauze soms. Maar als je dat niet kan, kan ik de pomodoro techniek echt aanraden. Hier een linkje naar een website met meer info: 

 

https://www.studiemeesters.nl/studietips/pomodoro-methode/#:~:text=Hoe%20werkt%20het%3F,kwartier%20of%20een%20half%20uur.

 

Als je dit doet, pas je schema hier dan wel goed op aan én stop ook echt als de tijd voorbij is. 
 

En dan nog voor de stress :)) Als je alles bijhoudt levert dat voor mij minder stress op vlak voor de toetsen, want ik weet dat ik alles al een keer heb geoefend. Ook moet je je bedenken dat dat ene cijfer niet je hele toekomst gaat beïnvloeden. Ik snap dat je het goed wilt doen, believe me dat wil ik ook. Maar niemand zal zich over 10 jaar herinneren dat je voor die ene wiskunde toets in de eerste een 5.3 heb gehaald (Bijvoorbeeld). 
 

Dat zijn al m’n tips eigenlijk wel, ik heb er nogal wat ervaring mee :) Ik hoop dat je er iets aan hebt!! 
 

Veel succes in ieder geval!!

 

-Yodema 
 

 

Badge

Hee,

 

Ik heb hier ook last van. De laatste tijd gaat het wat beter, omdat ik mijn mentor heb gemaild en hulp heb gevraagd bij mijn ouders. Het kan helpen om naar een persoon te gaan die dicht bij je staat. Die kan je dan om hulp vragen bij stress. 
 

Als je het hele jaar goed bezig bent met school en goede cijfers haalt laten de docenten je niet vallen omdat je de laatste paar weken niet zo goede cijfers haalt. Ze gaan dan vragen hoe het komt dat je cijfers de laatste tijd lager zijn geworden. 
 

Docenten snappen goed dat je veel stress hebt. Iedereen heeft wel eens veel stress. Je kan nooit meer dan je best doen. Dus als je gewoon je best blijft doen komt het goed!

 

groetjes anoniempjee XX

Reageer