Vraag

School stress

  • 2 November 2022
  • 3 reacties
  • 70 Bekeken

Badge

Haiii, ik zit nu in 5 havo en ik heb niet meer zo heel veel motivatie om er voor te werken. Ik haal op het moment ook echt hele slechte cijfers. Nu was ik dus aan het kijken om een mbo opleiding te gaan starten en heb al wat opleidingen uitgezocht wat mij interessant leek. Ik durfde het een tijdje niet aan mijn ouders te vertellen dat ik naar mbo zou willen gaan, aangezien ik in de 3e al van gymnasium naar havo ben gezakt. Nu heb ik vandaag het aan mijn moeder verteld in de zin van ‘wat zou je er van vinden als...’. Ze zei meteen al dat het haar geen goed idee leek en dat ik maar meer mijn best moet doen om mijn examens te halen. Ik ben ook niet meer gelukkig met wat ik nu doe op school qua richting en ik vind het allemaal maar erg moeilijk. Daarom wil ik dus ook naar mbo om een opleiding te kiezen die 100% bij mij past. Hoe moet ik het mijn ouders duidelijk maken dat dit echt is wat ik wil?


3 reacties

Bespreek het nog een keer met je ouders. Laat ze merken dat hoe het nu gaat echt niet werkt voor jou! Je moet zeker niet denken dat je gefaald hebt omdat je dan nog een keer gaat zakken. En betreft je ouders, die willen toch ook dat je helukkig bent? Je zou altijd je examens kunnen doen en als je deze niet haalt dan naar het mbo gaan. Maar ik denk dat het goed is dat je het nog een keer, op een goed moment met ze bespreekt.

Succes ermee! ♡

Reputatie 2
Badge +3

Ik heb ook in deze fase gezeten. Ik ben nu eerstejaars HBO-student. Ga naar je decaan, bespreek jouw situatie met hem/haar. Je decaan heeft altijd oplossingen. Als ik jou was, zou ik dit jaar afmaken en dan kijken om een MBO-opleiding uit te kiezen. straks zit je met alleen maar papzakken op de opleiding en daar wordt het niet leuker van.  Nu moet je nog een half jaar tot een diploma, als je aan je mbo begint moet je nog 4 jaar tot je diploma. Zorg voor een  beetje stabiliteit in je educatie (dus zorg zsm voor een diploma). Aan slechte cijfers kan je heel veel doen! Vraag aan je docent voor bijles, vraag aan je mentor of hij/zij een tutor kan regelen.  Op je SE krijg je alleen maar oude examenopgaven, dus oefen oude examens op examenblad.nl!!! Dit heeft mij geholpen voor een 8,2 op een wiskunde SE. Zoek filmpjes op YouTube op over onderwerpen die je lastig vindt. Alles is te vinden op YouTube!

En als je dan nog slechte cijfers hebt, heb je nog altijd de herkansing.

 

NOOIT opgeven, zo win je nooit.

 

<3

Badge

Hey hoi, 

Wat een vervelende situatie, snap je helemaal doe zelf vmbo-t zit ook in mijn examen jaar en heb er ook geen zin meer in. Wil gewoon een opleiding doen en aan het werk gaan. Mijn ouders zijn er laatst achter gekomen dat ik niks doe voor school maar wel hoge cijfers haal waardoor ik alweer gezeik heb over dat ik havo kan en ik de mislukking ben van het gezin, etc. Ik weet zelf ook wel dat ik havo zou kunnen maar ik heb er geen zin meer in. Dit is het laatste jaartje blokken voor dat gezeik met het vo en dan eindelijk lekker leren waar je echt voor wilt gaan. Maak je havo af dan kun je alle kanten op en heb je een grotere kans om bij bepaalde bedrijven aangenomen te worden. Nog een half jaartje blokken dat lukt je!

Groetjess<3

Reageer