school, slecht in talen en meer

  • 2 December 2020
  • 14 reacties
  • 132 Bekeken

Reputatie 2
Badge +4

hee

ik heb dit jaar best een leuke klas zit met mijn 2 besties dit jaar (vorig jaar had ik een rot jaar) super leuk natuurlijk maar mijn punten vooral alle talen zijn zo slecht: voor duits een 5,5(nog net een voldoende maar ook de enigste voor alle talen) voor nl een 5,4 voor engels een 5,1 en voor frnas wil je het helemaal niet weten een 2,9 joepie ja jeej. maar ik heb geen flauw benul waarom ik ZO slecht ben in talen

ik doe echt mijn uiterste best voor alles vandaag had ik engels proefwerk denk dat ik wel een 6 kan hebben gehaald of hoger 

maar mijn mentor heeft er ook al 1x over gezeurd dat ik te slecht sta maar ik kan er niks aan doen hoe goed ik  ook leer hoe goed ik ook mijn best doe ik bak er helemaal niks van….

ik voel me hier echt rot over maar hoe ik er wat aan kan veranderen weet ik ook niet

hebben jullie misschien een idee waarom ik zo slecht ben in talen(voor de rest van de vakken sta ik voldoende ook niet heel hoog ofzo maar wel een prima voldoende)

groetjes prinses in nood


14 reacties

Hey,

Ik ben ook niet zo goed in talen dus je bent iig niet de enige. Voor mij heeft het geholpen om heel veel verschillende manieren van leren uit te proberen. Ik leer nu op de manier die voor mij het best werkt en sta voor alle talen (NL, EN& FR, want Duits heb ik laten vallen) boven de 6🎉. De manier die voor mij werkt is om goed optijd te beginnen en niet teveel tegelijk te leren. De avond voor mijn toets neem ik dan alles nog een keer door voor ik ga slapen en op de dag van de toets neem ik niks meer door. Dit werkt voor mij persoonlijk maar er zijn ook nog heel veel andere manieren die je kan proberen. 
Als het leren nou echt niet lukt kan je hierover ook nog in gesprek gaan met je mentor en/of vakdocenten om te kijken of zij jou kunnen helpen, daar worden ze tenslotte voor betaald. Een vriend van mij had ook veel problemen met talen leren en hij mocht uiteindelijk Duits en Frans (normaal moet je 1 van de 2 houden) laten vallen zodat hij zich kon focussen op Nederlands en Engels. Dit heeft hij ook via onze mentor kunnen regelen maar ik weet niet hoe dat bij jou op school zit.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

J8j8

Reputatie 7
Badge +19

Yo

Of en waar je goed in bent dat ligt aan je interesse en je hersenstructuur. De ene persoon is beter in de exacte vakken en de ander in talen etc.

Als je het wilt veranderen kan je miss andere manieren van leren proberen en als dat niet lukt misschien met je mentor bespreken wat je kan doen.

Succes

Reputatie 2
Badge +4

hee 

in ieder geval bedankt voor julie reacties

ik wil sowieso frans laten vallen maar zit nu in de 2de en het is tot en met het 3de verplicht

ik durf niet echt naar mijn mentor toe te gaan want ben niet zo van het praten als ik niet precies weet wat ik wil zeggen :(


leren heb ik op bijna alle manieren al geleerd met 2 verschillende sites online, stampen, schrijven, lezen, kaartjes maken noem maar op

 

nederlands is gewoon een kak man die vond dat ik de s en de p te groot had geschreven en daardoor onvoldoende voor een toets gehaald anders was dat wel een 5,5 geweest en geen 5,2…

en frans duits en engels ik krijg het gewoon niet in mijn hoofd engels gaat nog wel zolang het geen grammatica is

bij frans kun je echt gewoon ophouden voor het eerste een 3,4 gehaald en voor het tweede een 2 de rest van de klas hadden echt iets van 8en en 9en

………..

Iedereen is goed in wat anders. Ik was bijvoorbeeld best wel goed in talen maar veel minder in de 'beta'vakken (Wiskunde, Natuurkunde, Scheikunde) 

Het is gewoon belangrijk dat je zorgt dat je over het algemeen genoeg voldoendes hebt om over te gaan, Engels en Duits zijn geen drama en kan je nog makkelijk ophalen. Frans gaat hem waarschijnlijk niet meer worden. En dat hoeft ook niet. Gewoon je best doen. Meer kan je niet doen. 

PS een tip is misschien een andere docent proberen? 

Reputatie 2
Badge +4

hoi

ik ben juist goed in alle vakken die niet met taal te maken hebben haha

ik sta nu uit mijn hoofd gezegd 5 verliespunten en met 3 ben je al een bespreekgeval of je over mag… en voor alleen frans heb ik er al 3 als ik de rest even ga ophalen en voor frans een 4,5 ga staan dan kan het nog goed komen met me anders ben ik gedoemd….

engels en nl is inderdaad wel op te halen en voor duits sta ik al een voldoende bij mij op school is een 5,5 voldoende omdat het wordt afgerond naar een 6 uiteindelijk

groetjes mij

Ik begrijp grammatica ook nooit maar door woordjes en zinnen heel goede leren en ook de grammatica een soort te snappen voor zover mogelijk lukt het me om redelijke cijfers te halen, misschien werkt dat bij jou ook. En vooral voor Engels grammatica heeft het me heel erg geholpen om Engelse boeken te lezen (gewoon makkelijk beginnen), Engelse films en series te kijken (eerst NL ondertiteling, dan EN ondertiteling, en daarna zonder ondertiteling) en Engels te praten. Bij mij kwam het zo uit dat in wel Engels moest gaan praten omdat we een nieuw meisje in de klas kregen wat geen Nederland kon, maar wel heel goed Engels, en ik precies op de dag dat ze kwam alleen zat en zij dus naast mij kwam te zitten. Maar je kan ook online vrienden maken als je iemand zoekt om Engels mee te praten of met iemand in je omgeving Engels praten die beter Engels kan dan jij. 

Ik hoop dat dit verhaal een beetje begrijpbaar is geworden en dat je er wat aan hebt.

J8j8

Reputatie 2
Badge +4

hee

woordjes dat gaat nog zinnen kan ik ook al niet…

praat wel vaker online met engelse mensen niet dat het dan zo goed is maar het is begrijpelijk en dat is niet goed genoeg als je een toets moet maken helaas

 

Vooral door te luisteren naar mensen pak je makkelijker dingen op uit een taal en leer je beter hoe de taal in elkaar zit.

Reputatie 2
Badge +4

i know

maar hoe ik ook probeer het is onmogelijk voor mij….

Heyy

Vraag eens aan je vakleerkracht of hij/zij je zou kunnen helpen uitzoeken waarom die talen voor jou zo moeilijk zijn. Kijk een in je toetsen, is het woordenschat die niet lukt, of is het de grammatica? Als je daar al een onderscheid in kan maken ben je al een heel stuk verder. Vraag eens aan je leerkracht van dat bepaalde vak of er dingen zijn die je anders moet leren. Dien eens je studeerwijze in, dan kan hij/zij je bijsturen waar nodig.

Succes!

Reputatie 2
Badge +4

heeeyy

het is bij frans gewoon alles wat niet lukt grammatica niet en woordjes net zo goed niet haha

bij engels heb ik nu een 6,5 gehaald dus dat is wel top en is ook een onvoldoende minder gelukkig

frans kan een 6 zijn dan ben ik al heel blij er mee maar met een 5 net zo goed

ik stap helaas niet zo snel naar een leraar ben veel te verlegen daarvoor

ik stap helaas niet zo snel naar een leraar ben veel te verlegen daarvoor

Als je dat niet goed durft zou je ook kunnen proberen of een vriend of vriendin met je mee kan gaan als je dat fijn vind. En anders zou je iemand kunnen zoeken die wel goed is in talen en vragen of deze persoon je misschien kan helpen.

 

bij engels heb ik nu een 6,5 gehaald dus dat is wel top en is ook een onvoldoende minder gelukkig

Yay! 🎉🎉 Ga zo door!

Reputatie 2
Badge +4

in mijn familie is bijna niemand echt goed in talen haha

en naar iemand anders vind ik ook niet echt fijn en hulp ja waarmee ik kan het gewoon niet hoe ik ook leer en probeer

 

voor nederlands moet ik een 5,8 halen sta ik er ook weer voldoende voor hopelijk is dat gelukt (heb die toets vandaag gemaakt)

en morgen voor duits zou het wel fijn zijn als ik iets van een 7 haal (is mijn gemiddelde wat hoger)

voor nederlands moet ik een 5,8 halen sta ik er ook weer voldoende voor hopelijk is dat gelukt (heb die toets vandaag gemaakt)

en morgen voor duits zou het wel fijn zijn als ik iets van een 7 haal (is mijn gemiddelde wat hoger)

Succes! En vertrouw in jezelf.

Reageer