Vraag

school situatie

  • 27 July 2021
  • 4 reacties
  • 78 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik wou eigenlijk vragen of dat gaat dus begin schooljaar zit op school tot de kerstvakantie en dan na de kerstvakantie verander je van school tot eind schooljaar zit je daar nog steeds en dan krijg je een C-attest bij 3 bso en eigenlijk wil je naar aso gaan met de c-attest maar gaat dat dan????


4 reacties

Woon je in België? Of wat bedoel je met C-attest bij 3 bso en aso?

Ja, dus ik heb dit jaar een c-attest gehaald bij 3 bso en ik wilde naar een andere richting gaan dus aso maar ik weet niet of dat gaat

Ah oké, hopelijk kan iemand anders die ook in België woont - of het schoolsysteem daar in ieder geval kent - je dan helpen. Succes!

Heyy

 

Dit is inderdaad wel een ander schoolsysteem dan ik zelf ben gewend, maar vindt het wel interessant om me er een beetje in te verdiepen dus heb even voor je opgezocht hoe het nou zit in het schoolsysteem van België:slight_smile:

 

Als ik het goed begrijp wil jij veranderen van leerrichting.. Je wilt van 3BSO naar ASO gaan, maar je vraagt je af of dat kan (met de C-attest die je dit jaar hebt gehaald (verbeter me asjeblieft als ik het niet goed heb begrepen))

 

Ten eerste.. Er zijn volgens mij België 3 verschillende attesten in België.

 

A-, B-, of C-attest

Naar aanleiding van de examens aan het eind van een schooljaar geeft de school een A-, B- of C-attest af. Met een A-attest ben je over zonder verdere voorwaarden, een B-attest geeft de mogelijkheid om over te gaan, onder bepaalde voorwaarden: het kan bijvoorbeeld zijn dat je onvoldoende scoort op bepaalde vakken, waardoor bepaalde studierichtingen niet mogelijk zijn in het volgende jaar. Met een C-attest blijf je zitten. (of je kan ‘afzakken’ naar een TSO of BSO) Aan het eind van het 6e jaar krijgen de leerlingen tijdens een feestelijke ceremonie hun getuigschrift Algemeen Secundair Onderwijs, dat toegang geeft tot Hogeschool of Universiteit. Met een ASO-diploma wordt wel verwacht dat je verder studeert. Meteen gaan werken is niet echt een optie, omdat je geen vak geleerd hebt.

Bron > https://www.wereldschool.nl/onderwijs-in-belgie/

 

Verder wil jij dus switchen naar een ander leerrichting (naar Aso) en je vraagt je af of  je dat (midden in het schooljaar) kan doen met de C-attest die je dit jaar hebt gehaald. Zeker weten doe ik het niet, maar als ik het goed begrijp kan dat. Omdat je in het 3e leerjaar zit moet dat wel voor een bepaalde datum gedaan zijn.

 

Mag ik van onderwijsvorm (aso, bso, tso ...) of studierichting veranderen tijdens het schooljaar?

 

Ja, dat mag.

Overstappen kan wel maar tot een bepaalde datum in de loop van het schooljaar. Tot wanneer precies hangt af van het jaar waarin je zit.

- In het 1ste en 2de jaar kan je doorheen het schooljaar veranderen als de klassenraad dat toelaat.
- In het 3de en 4de jaar kan je tot en met 15 januari veranderen. Uitzonderlijk kan de klassenraad een afwijking op die datum toestaan.
- In het 5de kan je tot en met 15 januari veranderen. Een afwijking van die datum kan alleen om ernstige medische, psychische, sociale of onderwijskundige redenen.
- In het 6de mag je niet meer veranderen tijdens het schooljaar. Ook hier kan de klassenraad een uitzondering toestaan om ernstige medische, psychische, sociale of onderwijskundige redenen.
- Wie een 7de jaar volgt, kan tot en met 30 september van studierichting of onderwijsvorm veranderen. Ook hier kan de klassenraad een uitzondering toestaan om ernstige medische, psychische, sociale of onderwijskundige redenen.

 

Ik wil nogmaals even zeggen dat het kan zijn dat ik dit niet helemaal goed heb begrepen.

 

Ik wil je daarom ook aanraden om deze vragen nog even te stellen bij bijvoorbeeld je mentor, een docent van je school of misschien je ouders. Die hebben namelijk de beste / betere antwoorden op je vragen en hopelijk kan die je meer duidelijkheid geven!:blush:

 

Groetjes van mij!

Reageer