Skip to main content

Hallo,

ik ben leonie en ik zit nu in 2VWO. Ik heb een probleempje. Ik heb ongelooflijk veel huiswerk en het wordt me allemaal echt even teveel. Ik heb van mezelf best wel veel slaap nodig, maar ik heb nu al 2 weken niet voor 02:00 geslapen. Dat betekent dat ik dus 4 uur slaap per dag krijg. Dit komt door school en corona. Ik ben heel bang om onvoldoendes te halen. Als ik lager haal dan een 6 voel ik me meteen de hele dag nutteloos en is alle motivatie weg. Ik loop dan meestal vast en ga van die dingen denken van “je MOET hoger dan een 7 halen”, “je kan echt geen onvoldoende halen dat mag niet” of “als je geen voldoende haalt op die toets, gaan je je ouders echt teleurstellen”. Het is heel raar; als ik aan een toets denk voelt het eigenlijk meteen als ik moet huilen en ik kan me dan ook nergens anders op focussen. Er is vandaag iemand uit onze klas positief getest op corona, en de kans dat ik het heb ik wel aanwezig. Ik vind het heel eng want de gezondheid van mijn vader is erg slecht en hij kan echt gewoon geen corona krijgen. Ik ben ook gewoon überhaupt bamg dat mijn opa het krijgt ofzo… Deze problemen veroorzaken nog meer stress waardoor ik constant aan mijn problemen moet denken. Ik ben ZO bang dat er iemand uit mijn familie dood gaat! Zaterdag heb ik geprobeerd helemaal negens aan te denken: ik heb mn wifi uitgezet en vooral met mijn zusje gespeeld. Ik ging toen al om 8 uur slapen en het voelde gewoon zo goed. Zondag liep ik daardoor natuurlijk enorm achter en zo ben ik weer terug bij af. Het liefste meld ik me gewoon een goede week ziek en doe ik helemaal NIKS. Jammer genoeg kan dat niet omdat ik dan toetsen mis; wat de kans op onvoldoendes groter maakt omdat ik ze dan moet inhalen.

Heeft er iemand ook dat hij heel erg bang is om onvoldoendes te halen en je ouders te teleurstellen/bang is voor corona? En heeft er iemand tips?

-Leonie

2 verschillende vragen, laten we beginnen bij faalangst. 

Faalangst is een psychologisch bewustzijnsmechanisme. Dat betekent, er is een reden dat je zo erg op goede cijfers en presteren bent gebrand. Het is handig voor jezelf om erachter te komen wat die reden is: zijn je ouders bijvoorbeeld hoogopgeleid of succesvol, of juist totaal niet en wil jij dat wel worden, is je zelfvertrouwen een keer heel erg geknakt, vergelijk je jezelf met anderen.. Etc.

Er van af komen is erg moeilijk, het is zo goed als een deel van je persoonlijkheid geworden. En in principe zou het tegenovergestelde, dat cijfers je niks boeien, ook niet goed zijn. Mijn advies, hoe moeilijk dat ook zal zijn, is leven volgens mijn motto: meer dan je best kan je niet doen​​​​​​. Je kan niet van jezelf verwachten dat je alles weet en dat je de perfecte leerling bent. Soms zal je goed scoren, soms zal je slecht scoren. Het gaat erom dat je altijd je best blijft doen zodat je dat altijd kan blijven zeggen.

Over corona, die angst is meer dan logisch, zeker als je een ouder hebt om wie je je zorgen kan maken. Maar er valt weinig aan te doen, zelfs als je nooit meer naar buiten zou gaan kan je vader nogsteeds corona krijgen door bijvoorbeeld je moeder die boodschappen heeft gedaan, de postbezorger, de buurman die aanbelt etc. Corona is er en blijft nog een poos, je kan jezelf dus niet opsluiten en wegcijferen. Volg de regels, maar leef je leven. Gewoon naar school gaan, als je niet gaat help je niemand en verkloot je het alleen voor jezelf. 

Reageer