Vraag

School en thuis

  • 1 December 2020
  • 2 reacties
  • 45 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hey iedereen,

Ik wist even niet waar ik anders heen moest dus ik ben teruggekeerd. Morgen moet ik een presentatie houden op school. Alleen ik weet mijn tekst nog niet uit mijn hoofd. Ik onthoud wel snel dingen maar ik denk dit niet, hierdoor raak  ik erg gestrest. Ik word tijdens deze presentatie gefilmd en er zitten 5 kinderen uit mijn klas bij die ik niet mag. Ik doe deze presentatie wel met een vriendin trouwens maar zij is nog meer gestrest.

Ik vertelde dus tegen mijn moeder dat ik niet gefilmd wou worden. De meeste mensen uit mijn klas zegge dit ook maar die zeggen het om zielig te klinken , maar ik wil het echt niet. Ik zei ook tegen mijn moeder dat ik ook niet voor die 5 klasgenoten wil presenteren. Toen zei ze “Als je later …… wilt worden zou je ook mensen moeten informeren.” maar dan is het zeg maar anders dan is het voor mijn baan niemand die me kent of dingen over me gaat zeggen wat ik dan hoor.

Ik heb altijd het gevoel dat mijn moeder me niet serieus neemt als ik zeg dat ik me niet op mijn gemak voel met onbekenden of onbetrouwbare mensen. Ze blijft me altijd maar voor het blok zetten. Ook een keer bij de winkel zochten ze werknemers. Mijn moeder had gezegd dat dat wel iets voor mij was en ik had nee dat wil niet gezegd. Gaat ze toch een vrouw daarover aanspreken en zit ik daar halfjankend in d de winkel mij “aan te stellen .“

Als ik met vrienden ben durf ik wel mensen aan te spreken omdat ik wel op hun terug kan vallen. Laten we gewoon zeggen dat ik mijn moeder niet meer in vertrouwen durf te nemen.

Ik weet niet meer wat ik moet doen.

help.


2 reacties

Waarom wordt dit überhaupt gefilmd?
Zeker met de nieuwe AVG van de EU zijn scholen (gelukkig) een stuk voorzichtiger geworden met de gegevens van leerlingen.
Het lijkt mij ook dat als jij aangeeft niet gefilmd te willen worden bij je mentor of een dergelijk persoon op school dat er voor hen ook niets anders opzit dan naar jou te luisteren.
De wet is niet mijn expertise, dus ik raad jou aan om het zelf eens op te zoeken.


Wat de presentatie betreft hoef je zeker niet het hele verhaal in je kop te stampen.
Focus je op bepaalde onderdelen of bepaalde woorden en vorm dan een verhaal.
Als je met je beste vriendin praat moet je toch ook niet je tekst een dag van tevoren voorbereiden?
Zorg dus dat je de kern van het verhaal kent en maak er een lopend verhaal van in de klas.
Dat is makkelijker voor jou en je partner.

Neem in ieder geval je tijd met het presenteren.
Zorg dat je goed en recht voor het bord staat haal even goed adem voordat je begint.
Een goed begin is het halve werk.
Vermijd stopwoordjes door even je stil te zijn.
Het klinkt stom, maar je wilt niet anderhalve minuut staan te “uhmmmm”-en.

Gelukkig heb je elkaar, dus bereid samen alle stukjes voor.
Zo kan je de ander bijspringen als deze het even niet weet.

 

Misschien is dit iets?
Het zegt niets over je moeder, maar dat lijkt mij nu niet de prioriteit.

 

Ten eerste: rustig blijven ademen 

Oke, je zegt dat je je tekst nog moet leren, misschien kan je steekwoorden op een briefje schrijven om te onthouden wat je moet zeggen? Zorg dan wel dat je echt alleen steekwoorden gebruikt anders wordt het  voorlezen.

Je wilt niet gefilmd worden dus misschien kan je vragen of het ook goedje als ze bijvoorbeeld alleen je stem opnemen of als ze niet je hoofd in beeld nemen. Niemand mag jou zomaar filmen als jij hier geen toestemming voor hebt gegeven!

Dan nog even over je moeder. Mijn moeder zorgt er soms ook voor dat ik echt iets moet doen of zeggen in het openbaar als ik dit eigenlijk niet wil. Dit doet ze omdat ik van mezelf  best verlegen ben en niet zo snel iets zou zeggen. Ze wil me hiermee helpen en er zo omvormer zorgen dat ik beter voor mezelf opkom. Is dit misschien ook hij jou het geval?

Je presentatie gaat vast wel goed komen! En zo niet, dan is iedereen het de dag erna toch weer vergeten. Bereid je gewoon voor, zorg dat je goed uitgeslapen bent en hebt gegeten en niet jezelf teveel opfokken. Het komt goed!

J8j8

Reageer