Vraag

Raar gedrag klasgenoot.

  • 3 July 2023
  • 17 reacties
  • 284 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hey,

Ik merk aan een klasgenoot van me wat vreemds, ik zal het volledige verhaal delen en ik vraag me af wat jullie vinden:

Er zit een meisje in mijn klas die best wel eenzaam is.Ze is ook erg verlegen.

Ze komt heel vaak niet, of pas heel laat.Ze heeft geen goede verklaring voor docenten.

Nu gebeurde laatst het volgende:

Ik moest nablijven, en dat meisje was er ook.Het viel de verzuimcoordinator op dat ze een grote wond op haar been had, en vroeg waardoor dat kwam.

Ze gaf als antwoord '’ik ehhhh ben gevallen uit een boom'’.De coordinator zei '’je bent wel een stoere meid als je in bomen klimt'’ en ze moest heel kort lachen(duidelijk nep) en daarna veranderde heel snel haar gezichtsuitdrukking.

 

Dit lijkt mij typisch een situatie waarin ze erge dingen meemaakt, en daarom zich zo gedraagt.Wat denken jullie?

En wat te doen?

 

Ik spreek haar wel eens, en het is duidelijk dat ze mij wel vertrouwd.Maar ik durf dit niet te vragen.

Ik heb ook een snapchat verzoek gehad van iemand met dezelfde naam(zonder achternaam) maar ik weet niet zeker of zij het is, wat denken jullie?Ik heb het niet geaccepteerd omdat ik niet zeker weet wie het is.Ook met dit heb ik moeite om haar te vragen of zij het was.

 

Wat zouden jullie denken of doen in deze situatie?

Thx


17 reacties

Hey,

Dit wordt weer een k*t advies.

Misschien toch met de mentor of met haar bespreken, want wat nou als er inderdaad iets is. Dan kan er beter over gepraat worden. En tja een verzoek op snapchat, zal haar wel zijn en zo niet, blok je diegene toch gewoon. Ik heb eigenlijk geen flauw idee wat snapchat is, maar goed. 

Ajuus!

Ps: hopelijk hebben andere beter advies (;

 

Reputatie 7
Badge +12

Wat vervelend, ik weet het niet, het kan altijd zo zijn, maar ze kan ook gewoon echt uit een boom zijn gevallen, het klinkt niet alsof dat zo is, maar ik was er niet bij. Ik zou een keer een gesprek met haar aanknopen, en ik zou het gewoon vragen of er iets is, en kijken of je naar de mentor kan. Om om hulp te vragen. Als het meisje niet goed reageert moet je het loslaten, als zij geen hulp wilt, is dat haar keus. Als zij iets niet wilt vertellen is dat aan haar, en weet haar problemen hoeven niet jouw problemen te zijn, hoe graag je haar ook wilt helpen, want ik ken dat gevoel maar al te goed.

-OnlyMe

Hoi @OnbekendeAnnoniem en @OnlyMe ,

Thx voor jullie reacties.

Ik ben het wel met jullie eens.Alleen van die boom is misschien niet direct een teken dat er iets anders is, maar ze komt ook zo vaak te laat en zonder verklaring aan de docenten.Vandaag weer.

Dat maakt dat ik me toch afvraag wat er precies aan de hand is.Ook in de pauzes zie ik haar nooit, ik weet niet waar ze dan heen gaat.Ook dan komt ze vaak te laat terug.

 

 

De mentor kan, maar zo aan het eind van het jaar zie ik haar eigenlijk niet meer.Alleen volgende week nog, maar dat is de afsluiting van het jaar, ik weet niet of het handig is om het dan te zeggen.Het zou me ook niks verbazen als ze die dag er helemaal niet is.Dat maakt het wel lastig.

Wat zouden jullie doen?

Reputatie 7
Badge +12

Kijken of je het nog kan vragen aan het meisje zelf, en het anders laten, misschien kan je volgend jaar kijken of je het kan aangeven.

-OnlyMe

Ok, dankjewel voor de snelle reactie!

Ik denk dat ik het dan maar voor nu even laat.Volgend jaar krijg ik een andere mentor, en ik hoop dat die beter is dan die van dit jaar.

De mentor van dit jaar vraag alleen maar naar cijfers en niet naar de mentale gezondheid van mensen...😕

Reputatie 7
Badge +12

Ohh, beetje jammer van die mentor, ik hoop voor je dat de nieuwe je beter kan helpen, ook in deze situatie, komt goed! En ik was er toevallig net bij, ik zag je reactie en ik help je graag!

-OnlyMe

Ik hoop dat het goed komt.

Ik probeer het nog voor de vakantie te vragen, als er iets ernstigs is, is het natuurlijk beter dat het snel opgelost word.

 

Een vriend van me woont dichtbij haar, misschien weet hij wel iets meer over haar ouders etc.Maar hij vind meestal dat ik te diep denk, is misschien ook wel zo😉

 

Reputatie 7
Badge +12

Ik hoop het ook. En diep denken is geen probleem (Doe ik ook), beter de ergere dingen verwachten en opgelucht zijn dat het niet zo is dan denken dat alles perfect gaat en dat het toch niet zo blijkt. Hou je ons op de hoogte?

-OnlyMe

Daar heb je gelijk in.

 

Ik laat het zeker weten!

Reputatie 7
Badge +14

 Hoi @Jesse_6567,

 

het lijkt mij lastig om te weten wat je het beste kunt doen. Als ik het goed begrijp, denk jij misschien dat het niet helemaal goed gaat bij dat meisje thuis of niet?

Zo komt het verhaal iig op mij zo over.

Nou heb ik net even gekeken op de site van Veilig Thuis

https://veiligthuis.nl

en daar kun je informatie vinden voor als het niet goed gaat thuis met jezelf, maar en dat is misschien wel handig voor jou, als je denkt dat het niet goed met iemand anders:

https://veiligthuis.nl/#wat-kun-je-doen-als-je-je-zorgen-maakt-over-iemand

Je kunt anoniem bellen of chatten en dan kun jij je zorgen vertellen en dan kan Veilig Thuis jou tips geven. Misschien is dat een idee?

 

Ik zou, zeker in het begin zelf voorzichtig zijn met zeggen over wie het gaat. Natuurlijk kun je wel zeggen dat het over iemand gaat uit jouw klas, maar een naam en woonplaats zou ik nog niet gelijk zeggen, omdat je niet precies weet wat er aan de hand is en je wilt niet gelijk dat er iemand van Veilig Thuis daar naartoe gaat. Nou ja, misschien wel als er echt iets aan de hand is, maar ja, ik vind het ook best een moeilijke beslissing om te maken.

Ik vind het wel heel lief en goed van jou dat jij haar iig wil helpen en misschien kan Veilig Thuis jou dan ook tips geven hoe jij het aan dat meisje zelf kunt vragen of hoe jij, misschien zonder zij het weet van jou, zelf meer informatie krijgt over Veilig Thuis en dat zij dan zelf met Veilig Thuis kan praten.

Zij kan ook anoniem met Veilig Thuis praten:

https://veiligthuis.nl/#wat-kun-je-doen-als-het-thuis-niet-goed-gaat

 

Bij Veilig Thuis geven ze ook als tip dat jij of dat meisje ook met de Kindertelefoon kan praten, dus misschien is dat ook een idee?

 

Je zou idd best gelijk kunnen hebben dat ze niet ‘alleen maar uit een boom is gevallen’.

Met die snap, snap ik wel dat je, omdat je het niet zeker wist of zij het wel of niet was, haar niet hebt geaccepteerd.

Wat je misschien nog wel zou kunnen doen is aan iemand anders vragen of die haar snap toevallig weet en dan zou je, als je dat zou willen, zelf haar een verzoek kunnen sturen en verder kijken wat ze dan te vertellen heeft.

Wow, best ingewikkeld allemaal.

Misschien met je ouders erover praten…

Ik wens je iig veel succes.

 

Gr. MickeyMouse

@MickeyMouse 

 

Ha @MickeyMouse ,

Thx.

Als ik het goed begrijp, denk jij misschien dat het niet helemaal goed gaat bij dat meisje thuis of niet?

Klopt helemaal.

 

Veiligthuis doe ik nog maar even niet, is een te grote stap denk ik

Ik zal wel vragen of iemand weet wat haar snap is en of zij het dus was ja of nee.

Wow, best ingewikkeld allemaal.

Klopt...

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Jesse_6567,

 

misschien lukt het wel via snap om met haar te praten.

Weet je al wat je gaat zeggen als ze dan vraagt waarom je haar verzoek niet hebt geaccepteerd en waarom je nu haar zelf een verzoek stuurt?  Het is niet echt het allerbelangrijkste, maar misschien wel handig als je een logisch antwoord hebt op die vraag, voor het geval ze het wil weten.

Je zou zoiets kunnen zeggen dat er iets mis ging en je haar per ongeluk weg klikte of dat je niet goed gekeken had en dacht dat het van iemand kwam en dat je er toen eerst niet meer aan gedacht hebt en het je nu weer te binnen schoot, maar dat moet je zelf even bekijken. Jij moet je er comfortabel bij voelen. Jullie hebben al vaker met elkaar gekletst, dus dat komt vast goed.

Je zou ook kunnen beginnen met zoiets als dat je het leuk lijkt om af en toe op snap met elkaar te praten, zeker omdat de zomervakantie zo begint of al is begonnen (geen idee hoe het bij jullie is) en dat je haar daarom een verzoek hebt gestuurd. Je kunt het dan verder aan haar laten of ze ergens over begint.

Dan kun je van haar zelf horen wat ze kwijt wil.

Wel goed dat je moeite voor haar doet. Ik vind dat top en superlief en ook mooi.

 

Ik hoop dat ‘alles’ duidelijk wordt en dat het goed gaat met haar en natuurlijk ook met jou.

 

Gr. MickeyMouse

@MickeyMouse 

 

Ha @MickeyMouse ,

Komt goed, ik laat het je weten.

 

 

 

Allen, dank voor de reacties.

Hey @MickeyMouse  @OnlyMe ,

Het schooljaar is inmiddels afgelopen en ik heb helaas nog niks kunnen doen.

Wel weet ik nu welke mentor ik volgend jaar krijg en die is een stuk beter dan die van dit jaar.Ik ga het zeker tegen 'm zeggen.

 

'k laat het jullie weten!

Reputatie 7
Badge +12

Dat is mooi! We horen het nog wel.

-OnlyMe

Hoi @MickeyMouse@OnbekendeAnnoniem@OnlyMe !

Ik hoorde vandaag dat ze naar een andere school is.

Ik hoop dat ze daar meer contact krijgt, en als er wat is dat bij de mentor meld.

Reputatie 7
Badge +12

Hoi @Jesse_6567 !

Ik hoop het ook voor haar! Ik vind het in elk geval goed om te zien dat je om die mensen geeft! Dat doet echt niet iedereen hoor.

-OnlyMe

Reageer