Skip to main content

Oke, hoi, ik ben 14 jaar. Ik zat op speciaalbasisonderwijs. Omdat ik autisme heb. Ik zat in groep 7 en 8 in een MAVO/HAVO klas en haalde gewoon goede cijfers en nu zit ik dus op MAVO, kreeg Kader/MAVO advies. Terwijl ik Spelling/Nederlands,Wiskunde/Rekenen en Engels op HAVO of hoger heb zitten. Maar in groep 8 t/m klas 3 heb ik (bijna) niks gedaan aan school, omdat ik het al begreep en dus eigenlijk geen zin had om te werken omdat het makkelijk was (Ik haalde gewoon 7/8en en soms een hoger of lager cijfer). Ik denk dat ik een laag advies hierdoor heb. Mijn IQ is volgens de IQ test ook niet extreem hoog(gemiddeld intelligent, 96 ). Maar ik denk dat dat door meerdere factoren te maken had bij de IQ test (bijvoorbeeld, afleiding en stress, faalangst etc. etc.). Maar ik vind iets super onlogisch, ik herken mezelf eigenlijk wel in "bovengemiddeld intelligent/(hoog)begaafdheid". Waarom?; Hierom:

● Ik slaap nooit echt 'vroeg' (Nachtbraker)
● Ik leer snel (Leervermogen), kon op vroege leeftijd al Engels.
● Faalangst herken ik super goed in mezelf (Bijvoorbeeld of iets goed is, omdat er meerdere goede antwoorden mogelijk zijn die ik zie/invul). 
● Kan een droom van 6 jaar terug nog tot in de details vertellen. (Geheugen)
● Ik observeer dingen goed.
● Ik ben opzich wel erg creatief (volgens anderen dan). Maar tekende/knutselde vroeger ook al mega veel.
● Ik heb echt leuke interesses waar anderen niet op zouden komen, ze verwisselen en ik ben er soms wel uren mee bezig omdat ik er alles van wil weten.
● Ik hou me bezig met Wereldse dingen, zoals dat wij eigenlijk leven voor niks.
● Ik voel me anders dan anderen (kan door mijn autisme komen).
● Lange concentratie op bijvoorbeeld huiswerk.
● Ik voel me dom, omdat alles wat wij leren weet iemand anders vast wel(wat wij leren is door mensen gemaakt dusja), dus we leren technisch gezien niks nieuws alleen voor ons zelf dan.
● Perfectionistisch, maak soms fouten hierdoor i.v.m. tijdsdruk.
● Ik denk volgensmij ook anders, want meestal geef ik een antwoord op een vraag uit het boek en dan is het wel goed, maar totaal anders dan dat van anderen.

Het kan zijn dat dit mede door mijn autisme ook zo 'vaag' is, misschien dat iemand die dit leest dat wel weet, misschien omdat hij/zij hoogbegaafd/hoogintelligent is of hoogfunctionerend autisme heeft. Ik heb op internet ook nog gevonden dat mensen op latere leeftijd pas ontdekten/erachter kwamen dat ze hoogbegaafd/hoogintelligent waren omdat ze niet hoog genoeg gescoord hadden op de IQ test van jaren geleden, dus hebben ze hoogbegaafd/hoogintelligent eigenlijk 'van zich afgeschoven' maar toen puntje bij paaltje viel bleek het toch te zijn dat ze hoogbegaafd/hoogintelligent waren. Dus hoofdvraag: Is het raar dat mijn IQ/Onderwijsniveau 'laag' is(en is er in zekere mate kans dat ik een hoger IQ heb/Onderwijsniveau aan kan)  (ik zeg zelf van wel omdat ik niet echt me best deed omdat het makkelijk was, maar misschien weet iemand anders nog iets)? Ik heb nu motivatie gekregen, door een doel in te stellen. En dat is dat ik de HAVO wil gaan doen voor meer uitdaging, daarna het VWO. 

Dus hoofdvraag: Is het raar dat mijn IQ/Onderwijsniveau 'laag' is (En is er in zekere mate kans dat ik een hoger IQ heb/Onderwijsniveau aan kan)?

Ik weet niet of iemand antwoord/advies heeft voor nu(voor hoger niveau/extra uitdaging enz.), maar zo ja, dankjewel voor het advies/het helpen van mij (Ik kan trouwens niet naar een hoger niveau, omdat ik in het  3e jaar zit, en ze willen dat ik ten minste met een MAVO diploma doorga naar het HAVO i.v.m. als ik het niet haal (Hoop het wel haha). Ik vertrouw IQ tests op het internet trouwens ook niet, het zijn immers  geen ‘Officiële IQ tests”.

Iedereen doet zo zijn eigen niveau, ik had zelf veel moeite met se switch basisschool naar middelbaaronderwijs.

Ik zou het gwn acsepteren. Want weetje wat het is;

Er zijn miljoenen kinderen die naar school gaan. Duizenden soorten talenten en maar 6 niveau's soms wel een beetje raar vind je ook niet ?

Ga opzoek naar je passie en probeer je daar in te specialiseren... Niveau is een hokje waar je jezelf inplaatst. Think out of the box

 

Suc6

Savage


hey hey,

Zelf heb ik ook autisme en hebben ze me basis gegeven op de basischool maar uitendlijk deed ik kader en sommige dingen op tl en doe ik nu niveau 4 op het mbo. Door je autimse zou je bijvoorbeeld wel snel afgeleid kunnen raken of concentratie problemen kunnen hebben, waardoor je lager kan scoren. Het is wel zo dat als je er echt voor gaat je sws een hoger niveau aan kan alleen dan moet je een langere weg afleggen maar het is zeker niet onmogelijk.


Maar is het raar dat mijn IQ gemiddeld is (Door bijvoorbeeld, concentratieproblemen, en sneller afgeleid raken idd) maar dat ik mij wel herken in de “hoogintelligent/(hoog)begaafd kenmerken”? Of is dit puur toeval? (Bijv. doordat mijn autisme misschien een rol meespeelt in de interesses ofzo)


dat kan heel goed. mischien zou je het met iemand van school kunnen bespreken :)


Kan wel, want mijn moeder zegt tegen mij dat ik "begaafd" ben, ik weet trouwens niet hoe mijn basisschool mijn niveau heeft berekend. En ik zat trouwens in groep 6 ook al in een groep 8 Spelling boek (moest ik 2x doen dat boek) en met rekenen was ik te goed, dus deed ik alvast wiskunde, maar ik was er niet echt "trots" op. *Mijn moeder deed hetzelfde niveau als wat ik op het moment doe, maar ik ken meer de verdiepingen van alles en ken de informatie daar achter.* Ik hou trouwens ook heel veel van wiskunde, het heeft immers nog een beetje "uitdaging" vergeleken met andere vakken. Maar misschien kan ik mijn school als het ware "overhalen" om een hoger niveau te doen d.m.v. te laten zien dat die hoogintelligente/(hoog)begaafde kenmerken wel degelijk in mij voorkomen of ik doe weer een IQ test (Ik weet niet of dat zo'n  goed idee is i.v.m. mijn autisme, omdat ik het anders kan interpreteren.


je kan het altijd proberen , nooit geschoten is altijd mis :)


Oke, ik heb dus op internet een IQ test gedaan, kwam 1x uit op 128 en op 110-120 maar dit neem ik niet al te serieus. Of weet iemand een website die wel echt je IQ meet?


Iemand?


Hee,

Testen op internet zijn naar mijn mening nooit helemaal betrouwbaar, ze kunnen je een bepaalde richting/kant op sturen. Maar geven geen betrouwbare meting van jouw IQ.

Ik zou zelf ook geen (betrouwbare) site weten waar je dat zou kunnen meten. Het komt een beetje over als dat je jezelf wilt bewijzen, mede doordat je naar een hoger niveau wilt op school.

Is het dan niet een idee om dat juist met je ouders en school te bespreken? Vaak word gekeken naar cijfers en leergedrag en wordt niet gelijk het IQ erbij betrokken. Ik zou proberen om eerst in gesprek te gaan en te kijken welke mogelijkheden je allemaal hebt en wat daarvoor nodig is, wat je daarvoor moet doen.

En IQ zegt niet alles over jouw als persoon, over wie je bent. Het is een getal, niet een omschrijving van wie je bent en wat je gedrag is. Ik zou niet zo hangen aan dat IQ, maar gewoon lekker zijn wie je bent. Wat je IQ dan ook is, een laag of hoog of gemiddeld IQ maakt je echt niet raar. Iedereen is tenslotte uniek! (Dus als je het zo bekijkt zijn we eigenlijk allemaal raar ten opzichte van elkaar:))

Groetjes,
Simply Me


Hey.

In de wetenschappelijke wereld is er inmiddels bekend dat autistische mensen moeilijker te testen zijn met IQ's.  Ze zijn, zeg maar, nogal onvoorspelbaar en kunnen drastische IQ-profielen hebben. Ik heb zelfs eens een commentaar in een forum gelezen die ongeveer zoiets zei over zijn autistische zoon; Het was nerveus afwachten. Zou ons kind alweer 70 scoren of alweer 150? 

Daarnaast klopt het wel dat je gevoelens ook meespelen in de IQ testen. Als je een kind test die geen fan is van zulke puzzels en/of super faalangstig (of soortgelijks) is dan is ze ook moeilijk bereikbaar.  Het gaf me de indruk dat (veel?) psychologen komen dan niet meer verder en zeggen “Deze sub-test is onbetrouwbaar doordat ze dit en dit uitdrukte, wat dus niet laat zien wat ze echt kan.” Of zoiets.

Tijd is vaak belangrijk.

Eerlijk gezegd herken ik me in bijna alle punten die je opnoemt. Leren lezen op m'n 4de met weinig hulp, mezelf Engels te leren sinds ongeveer m'n 5de, interesses gekregen die een beetje '’onnaturaal'’ waren. 
En dat terwijl ik een taalontwikkelingsstoornis (TOS) heb, met auditieve problemen, trage verwerkingssnelheid en ook sommige visuele problemen. M'n verbale IQ's waren ook zeer verschillend; van 55 (verstandelijk beperkt) tot 86 (benedengemiddeld), TIQ een 77 (laagbegaafd). Dat vonden logischerwijs m'n ouders natuurlijk raar, want ik “leek erg slim te zijn voor m'n leeftijd”. M'n non-verbale IQ was gemeten als  TIQ 98. Eerlijk gezegd vind ik die abstracte figuurtjes niet fijn. Sequentiële taken zijn een hel, ik hou ze niet allemaal in m'n hoofd en uiteindelijk zie ik de logische patroon toch niet. Ik weet niet 100% waarom, als het echt niet om onvermogen gaat. Als iemand het uitlegt of laat zien (vooral rustig zien) dan - hallelujah! Nu zie ik het ook!

Ondanks zo'n lage IQ's had ik totaal HAVO gescoord op de Cito met weinig moeite. Rekenen vond ik echt een steen op slechte wijze, en taal verbeterde (veel) meer dan wat ze verwachtten van mijn stoornis. Spelling op VWO niveau. Alweer asynchrone scores. Heel irritant. Ik zit nu in het 3de leerjaar op Vmbo-T en ik vind het meestal makkelijk, hoef weinig te leren en begrijp snel (volgens context en de tekst zelf). Belangrijk motto voor mij: Leer om te begrijpen, niet om te kopiëren.

Ik voel me alweer een buitenbeentje. Ik “kreeg” grote interesses voor “Onbekende” geloofssystemen,  spiritualiteit, psychologie, mentale modellen, filosofie (soms gecombineerd met religies), culturen, ontdekkingsreizen, visuele kunst, en nog een paar meer. Terwijl veel andere klasgenoten liever bezig zijn met soortgelijke dingen zoals TikToks en extreem populaire sociale media of gewoon.. of zoiets. Of geven ze alleen maar zo’n indruk en zit ik verkeerd te denken? In ieder geval, ik vind ze saai. Ik snap mijn en zijn verschillen prima, maar ik kom daar niet van af.  Egocentrisch? Boeiend, ik vind mijn interesses miljoenen keer zo leuker.

Ik vind het absoluut niet raar dat je zoiets denkt. Een neurodivergente brein (zoals dyslexie, dyscalculie, autisme, AD(H)D, enzovoort) is al een "irritatie” voor de officiële IQ testen. Wij durven het natuurlijk niet zeggen, want daar heb je écht een professioneel voor nodig, maar het is absoluut een mogelijkheid. 

Ontdek jezelf. 


Hey.

Hey.

In de wetenschappelijke wereld is er inmiddels bekend dat autistische mensen moeilijker te testen zijn met IQ's.  Ze zijn, zeg maar, nogal onvoorspelbaar en kunnen drastische IQ-profielen hebben. Ik heb zelfs eens een commentaar in een forum gelezen die ongeveer zoiets zei over zijn autistische zoon; Het was nerveus afwachten. Zou ons kind alweer 70 scoren of alweer 150? 

Precies, ik had zelf ook al gelezen dat mensen met autisme moeilijker te testen zijn op hun intelligentiequotiënt.
 

Daarnaast klopt het wel dat je gevoelens ook meespelen in de IQ testen. Als je een kind test die geen fan is van zulke puzzels en/of super faalangstig (of soortgelijks) is dan is ze ook moeilijk bereikbaar.  Het gaf me de indruk dat (veel?) psychologen komen dan niet meer verder en zeggen “Deze sub-test is onbetrouwbaar doordat ze dit en dit uitdrukte, wat dus niet laat zien wat ze echt kan.” Of zoiets.

Ik heb/had faalangst, ;(
 

 Als iemand het uitlegt of laat zien (vooral rustig zien) dan - hallelujah! Nu zie ik het ook!

Soms heb ik dit ook, of ik denk weer ‘te moeilijk’ of ik begrijp de vraag niet omdat ik verkeerd lees.
 

Ondanks zo'n lage IQ's had ik totaal HAVO gescoord op de Cito met weinig moeite. Rekenen vond ik echt een steen op slechte wijze, en taal verbeterde (veel) meer dan wat ze verwachtten van mijn stoornis. Spelling op VWO niveau. Alweer asynchrone scores. Heel irritant. Ik zit nu in het 3de leerjaar op Vmbo-T en ik vind het meestal makkelijk, hoef weinig te leren en begrijp snel (volgens context en de tekst zelf). Belangrijk motto voor mij: Leer om te begrijpen, niet om te kopiëren.

Ik snap je precies, met weinig tot eigenlijk niet leren. Ik zit nu ook in het 3e jaar Vmbo-T/MAVO.

 

Ik voel me alweer een buitenbeentje. Ik “kreeg” grote interesses voor “Onbekende” geloofssystemen,  spiritualiteit, psychologie, mentale modellen, filosofie (soms gecombineerd met religies), culturen, ontdekkingsreizen, visuele kunst, en nog een paar meer. Terwijl veel andere klasgenoten liever bezig zijn met soortgelijke dingen zoals TikToks en extreem populaire sociale media of gewoon.. of zoiets. Of geven ze alleen maar zo’n indruk en zit ik verkeerd te denken? In ieder geval, ik vind ze saai. Ik snap mijn en zijn verschillen prima, maar ik kom daar niet van af.  Egocentrisch? Boeiend, ik vind mijn interesses miljoenen keer zo leuker.

Ik heb ook (die) speciale interesses, waarschijnlijk komt de helft door mijn autisme, maar alsnog. Ik denk ook altijd anders (ook door mijn autisme waarschijnlijk, of er speelt nog iets mee maar idk). En ik snap ook nooit wat er eigenlijk leuk is aan die TikToks of andere social media dingen, het interesseert me ook niet echt ofzo.

Ik vind het absoluut niet raar dat je zoiets denkt. Een neurodivergente brein (zoals dyslexie, dyscalculie, autisme, AD(H)D, enzovoort) is al een "irritatie” voor de officiële IQ testen. Wij durven het natuurlijk niet zeggen, want daar heb je écht een professioneel voor nodig, maar het is absoluut een mogelijkheid. 

Ontdek jezelf. 

​​​​​

  1. Thx, en nu ga ik zelf ff in op waar ik nu mee zit. 

    Ik vind school nu weer makkelijk, in de 1e en 2e klas dé ik eigenlijk weinig tot niks aan school (Ik voelde me ook 1 tot 2 jaar eigenlijk somber, totdat het eindelijk voorbij ging), hierdoor haalde ik gemiddelde cijfers, en soms ff wat hoger met geluk. Tot dat ik naar de 3e toe ging en iets ‘moeilijkers’ ging doen, en natuurlijk met een profielkeuze. Maar nu verveel ik me weer omdat het erg saai is en erg weinig werk (vooral tijdens/door online les).

    Hier zit ik laatste tijd steeds meer aan te denken;

    1. kon al super goed bouwen met blokken enz. (Letterlijk de medewerkers waren verbaasd van wat ik kon), terwijl ik nog maar op de peuterschool zat.

    2. Ik kon al heel goed tekenen en creatief bezig zijn in het denken en/of doen op vroege leeftijd.

    3. Ik denk razendsnel, ik kon niet eens onder elkaar leren rekenen, omdat ik het altijd al uit mijn hoofd deed, letterlijk elke rekensom/wiskundesom deed ik uit mijn hoofd, ik denk meestal ook aan veel te gelijk, en hierdoor raakt mijn hoofd soms bomvol..

    4. (Dit komt letterlijk nu binnen terwijl ik dit typ) Ik stond op mijn CITO bijna overal wel HAVO/VWO (Taal, Spelling, Engels, Rekenen/Wiskunde, Aardrijkskunde etc.) Maar op Begrijpend lezen/Nieuwsbegrip KADER. en ik denk dat ik hierdoor naar een lager niveau ben gegaan.

    5. Ik heb mijn moeder een lijst/tabel met IQ scores laten zien, zoals bij een IQ van 130 ben je Hoogbegaafd etc. en toen keek zij en ze zei dat ik ‘Begaafd’ ben, maar dat bleek niet uit de IQ test/score. Maar ik denk dus dat ze met die docent/meester heeft gezeten en dat er toen hierover iets werd gezegd, maar daar was ik niet bij dus dat weet ik niet.

    En hierdoor denk ik dat ik eigenlijk niet op dit niveau thuis hoor en/of twijfel aan mijn IQ/schoolniveau, het lijkt me eigenlijk geweldig om op de HAVO te zitten, eindelijk meer uitdaging en verdieping in het leerstof op school, daarna wil ik ook heel graag naar het VWO, nog meer kennis is altijd wel leuk (en natuurlijk meer uitdaging en verdieping in het leren). 

Ten eerste, ga je dromen achterna, en ga naar de havo en daarna naar het VWO. Geloof in jezelf, en dan zal het zeker lukken. Maar laat je IQ gewoon los, het is inderdaad maar een momentopname, maar zal maar een paar puntjes verschillen, het zal niet van 96 (begaafd/gemiddeld) naar 130 (hoogbegaafd) gaan.

Ikzelf heb ook een neurodivergent brein, (ADD) maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als autisme, ookal lopen veel '’symptomen’’ in elkaar over. Ik ben in groep 3 of 4 (weet niet meer) getest, en mijn IQ was 124 en ik ben in de tweede klas nog een keer getest, en toen was het 126. Het verschilde dus niet heel veel, ookal zat er ruim 7 jaar tussen.

Ik wil nog wel even zeggen, veel van de punten die jij hebt genoemd die je zelf hebt, en die gelden voor hoogbegaafdheid, gelden ook voor (onder andere) ADD. Het laat slapen, creatief zijn, hyperfocus, etc. Ik denk dat zo veel punten van ‘’stoornissen'’ in elkaar overlopen, en dat het gewoon moeilijk is om te zien wie wat heeft. Ik zou je er niet te druk om maken, zoals je al zegt, leer je makkelijk. Je weet dus wat je kan, en wat je minder goed kan. Maak er gebruik van!

Maar ik ben ofc geen wetenschapper, en ik weet niet precies hoe het allemaal werkt, Ik denk dat als je echt twijfelt je de test prima nog een keer kan doen.Ik ken iemand die ook neurodivers was en een IQ test had gedaan, omdat diegene echt niet kon werken onder tijdsdruk, slechte concentratie had en gewoon heel chaotisch was, hadden ze de tijdsdruk er voor diegene afgehaald, misschien zou zoiets ook helpen voor jou, als je je toch er graag wil laten testen? Alleen je IQ zegt naar mijn mening echt niks over je intelligentie. Er zijn zoveel mensen met hoge IQs die hun hele schooltijd niks doen, hun talent weggooien, en niet veel bereiken in het leven. Er zijn zoveel mensen met lagere IQ's die heel hard werken, en doorzetten en super super succesvol zijn geworden.

Wat ik wil zeggen is dat je IQ er niet toe doet als je je niet inzet. Werk hard voor wat je wil bereiken, en geloof me, je komt er echt!

 

groetjes C:


Oke.. ik ga nu naar een andere school omdat mijn school echt waardeloos is, en op die andere school kan ik ten minste alles op mijn eigen niveau doen.

 

Maar ik vind het btw ook raar met het feit dat je een 'schooladvies' krijgt met daarin praktijk/vmbo/havo/vwo etc. want als je bijvoorbeeld op kader start en je gaat naar HAVO dan ben je toch niet opeens slimmer pf wat? Of als ze zeggen 'Je kan havo niet aan nu' maar na je examens over 1 jaar gewoon havo gaat doen, alsof ik het dan beter kan? Like come on. Het schoolsysteem is compleet kapot.

 

En ik had een toetsweek deze week, ik had voor geen 1 toets geleerd en kon eigenlijk alles wel goed invullen. Toeval? Nee denk het niet. Ik vind alles nog steeds makkelijk en de school kanniks normaal uitleggen, of met veel uitleg terwijl ik het na 1x lezen al snap.. ik weet het niet meer met school etc. etc. En als ik dan zeg dat ze alles te lang uitleggen zeggen ze 'ja maar de rest van de klas begrijpt het niet zo snel' dan denk ik vqn: "waarom als ik het snel begrijp mag ik niet naar een hoger niveau???????????" Het is gwn waardeloos dit allemaal. Dit wou ik ff zeggen, gelukkig ga ik naar een andere school.


Reageer