Vraag

profielkeuzestress

  • 14 January 2022
  • 2 reacties
  • 95 Bekeken

Reputatie 2
Badge

Hoii!

 

Ik ben 14 en zit in 3-Gymnasium, en moet over een klein maandje m’n voorlopige profiel kiezen. Ik loop alleen tegen wat dingen aan:

  • het is niet dat ik vakken weg kan strepen op basis van talent, want ik sta overal gewoon ruim voldoende voor(laagste is 6,4 voor bio)
  • Veel mensen in mijn omgeving gaan dus ook bij mij uit van een N-profiel, en dit is waar dan ook bij mij het grootste ding: ik kan wel bèta, maar ik vind het eigenlijk helemaal niet zo leuk en ik ben een enorme alpha. 
     
  • daarnaast weet ik ook nog niet wat ik later wil gaan doen, maar door wat testen met een programma van school, kwam er wel uit dat mijn interesse vooral bij economische dingen, rechten en onderwijs ligt. Ik kan me daar best wel in vinden, heb alleen wel last van wat social anxiety, maar daar wordt aan gewerkt… 

Zoals het er nu uitziet wil ik het volgende gaan doen:

E&M, met als profielkeuzevak Frans. Ik wil daarnaast wel wat extra vakken doen:

Spaans. Hier wil ik echt geen afscheid van nemen, want ik doe dit met een jaar hoger, en ik vind dat echt leuk

Grieks. Ik kies in mijn profiel Latijn, maar Grieks wil ik ook. 
Natuurkunde. Ik wil toch iets van bèta doen(mijn vader heeft dat ook graag, maar wat hij vindt kan hij over het algemeen bij de politie brengen:))

 

 

Dit zijn, met de verplichte vakken, natuurlijk best wel heel veel vakken. Mijn mentor zegt dat als ik zou willen dat ik al de profielen op zich wel gewoon tegelijk kan kiezen, en hij moedigt mijn keuze voor de twee klassieke talen wel aan. Nou wil ik niet alle profielen, maar het aantal vakken komt redelijk op hetzelfde aantal uit. Ik weet alleen niet of ik hier goed aan doe, en dan vooral door scheikunde en biologie te laten vallen. 
Ik wilde vooral weten:

wat loop ik allemaal mis aan studies door die vakken niet te doen

en nog iets: de M profielen worden altijd gezien als pretpakketten. Is dat helemaal terecht? En heb ik hier veel last van, gezien de waarschijnlijke studierichtingen van dat programma?

 

dit bericht is enorm lang, maar gefeliciteerd: je hebt het einde bereikt!

alvast bedankt:)


2 reacties

Reputatie 7
Badge +14

heyy @AnoniemMeisjeDatGeenNaamWeet

Ik ben ook 14 en zit in 3 atheneum. Zoals het nu lijkt ga ik C&M kiezen met wiskunde A,  AK, Duits, Kunstvak en biologie. Ik wil later iets doen met mensen (denk aan sociologie, psychologie en criminologie). Ik denk dat je de medische en echte bètastudies misloopt, ondanks  je keuze voor natuurkunde.  Als jij de vakken leuk vind en ze allemaal aankunt zou ik het gewoon doen!

Als je later toch een medische studie wil doen, kan je altijd nog naar de vavo.

De M profielen zijn absoluut geen pretpakketten!! Je moet echt super veel leren voor Geschiedenis dus dat is geen pretje 😉.  Aangezien je de economische kant op wil is E&M perfect! 

Hoop dat je hier iets aan hebt. :) 

xx Eenmeisje004 

 

Reputatie 2
Badge

Heel erg bedankt!

ik denk dat ik het ga doen zoals boven beschreven, heeeeel misschien wissel ik natuurkunde nog in voor scheikunde en bio(allebei omdat mijn mentor zei dat ze zoveel samenhangen dat een van de twee doen best lastig wordt), maar over het algemeen gaat dit het worden.

Reageer